lotnictwo

    lotnictwo

    Poznajcie najliczniejszą rodzinę lotniczą w Polsce. Wieczorkowie w międzynarodowej rywalizacji w przeciągu 32 lat zdobyli ponad 100 medali! Co im daje latanie?

    Sebastian Kawa i Piotr Bobula odbyli pionierski lot - po raz pierwszy przelecieli szybowcem nad Ukrainą. Zobaczcie jak udało im się uzyskać pozwolenie na taki przelot i jakie niebezpieczeństwa czyhały na nich podczas tej przygody. A w studiu Dzień Dobry TVN o swojej podniebnej pasji i o tym, co ciągnie ludzi w chmury, opowiedzieli nam Łukasz Rybarski i Piotr Gąsowski.

    Franciszek Kornicki miał zaledwie 23 lata, gdy przybył do Wielkiej Brytanii. Jak mówi jego syn, Richard Kornicki, wyjechał z ojczyzny, bo nie miał innego wyboru. Trafił do kraju, w którym wszystko działało inaczej, nawet obsługa samolotów. Młody pilot trafił do RAF-u, gdzie służył w czasie II wojny światowej. Dziś pan Franciszek ma 101 lat i właśnie został wybrany na twarz brytyjskiego lotnictwa. Plebiscyt został zorganizowany z okazji 100-lecia RAF, które będzie miało miejsce w następnym roku. Jak Anglicy będą je celebrować? O tym Peter Devitt z Muzeum RAF w Londynie. A o niezwykłej historii Franciszka Kornickiego dziennikarce Dzień Dobry TVN Annie Senkarze opowiedział jego syn Richard Kornicki - Przewodniczący Komitetu Pomnika Polskich Sił Powietrznych.

    W sierpniu 1940 r. rozpoczęła się bitwa o Anglię. W służbie Korony Brytyjskiej walczyli polscy piloci, m.in. ze sławnego Dywizjonu 303. Właśnie powstaje film opowiadający o tych wydarzeniach. Zagrają w nim m.in.: syn Mela Gibsona - Milo, znany z Gry o tron - Iwan Rheon i Marcin Dorociński. W jakie postacie się wcielają? W jakim momencie historycznym zaczyna się film? Na kiedy zaplanowana jest jego premiera? Czy Iwan znał wcześniej historię Dywizjonu 303? Dlaczego reżyser David Blair postanowił nakręcić film o Dywizjonie 303? Pracy aktorów przyglądał się dziennikarz Dzień Dobry TVN Mateusz Hładki.

    W Dzień Dobry Wakacje porucznicy Biało-czerwonych Iskier, czyli lotniczego zespołu akrobacyjnego Wojska Polskiego: Marcin Kossakowski i Mateusz Kubiak zdradzili kilka tajników swojej pracy. Jak trafia się do Iskier? Czy akrobacje w powietrzu to ich jedyne zadanie? I czy film "Top Gun" odgrywał jakąś rolę kiedy wybierali swoją ścieżkę zawodową? ;-)

    Artur Kielak jest mistrzem akrobacji samolotowych. Lata do góry nogami z prędkością ponad 400 km na godzinę. Nie ma dla niego rzeczy niemożliwych. Jak mówi, sterami operuje dość brutalnie. Czy w czasie akrobacji kiedykolwiek towarzyszył mu strach? O swojej pasji do latania Artur powiedział w Dzień Dobry TVN.

    Pan Waldemar Miszturka o lataniu marzył od dziecka. Ze względu na dawną sytuację polityczną nie mógł uzyskać licencji pilota w Polsce. Ukończył szkoły lotnicze w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Jest pierwszym Polakiem, który samolotem jednosilnikowym obleciał cały świat. O czym obecnie marzy Pan Waldemar? I czy syn kontynuuje jego pasję?

    Trener Tomek Choiński odwiedził żołnierzy z 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku, by sprawdzić, jak dbają o swoją kondycję fizyczną. Czy ćwiczą codziennie? Jak wyglądają ich treningi? Zobaczcie, jaki trening zaproponował im Tomek i, co działo się w bazie! Zapraszamy na pierwszy w tym sezonie odcinek cyklu "Aktywny poniedziałek". :-)

    W nagrodę za dwa złote medale, patriotyzm i promowanie znaku polskiego lotnictwa, Ministerstwo Obrony Narodowej postanowiło spełnić marzenie Kamila Stocha. Jak nasz skoczek sprawdził się w roli pilota samolotu f-16? Zobaczcie! O wrażenia z lotu naszego mistrza spytał Filip Chajzer. Czy teraz piloci f-16 będą mieli namalowanego Stocha na kasku? ;)

    Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Stephen D. Mull to człowiek, który kilka razy pokazał, że ma dystans do siebie i nie boi się wyzwań. Film ukazujący jego potyczki z językiem polskim zdobyło już spore grono sympatyków. Tym razem Stephen D. Mull postanowił spróbować czegoś innego. Zobaczcie!

    "Jak już się wdepnie w lotnictwo, to bardzo trudno z niego wyjść" - tak mówi Paulina Różyło - pierwsza w Polsce pilotka testująca samoloty. Jakie były jej początki w tym zawodzie? Jak przyjęli ją mężczyźni, z którymi miała współpracować? Czy podczas testowania samolotu zdarzyły się jej niebezpieczne sytuacje?

    Aby być kontrolerem ruchu lotniczego trzeba mieć stalowe nerwy i serce jak dzwon. To jeden z najbardziej stresujących zawodów. Jeden z kontrolerów powiedział, że, częściej bywa na pogrzebach kolegów niż na przyjęciach z okazji ich przejścia na emeryturę. O tym, dlaczego coraz to młodsze osoby mają zawał mięśnia sercowego oraz jak zapobiegać chorobom układu krążenia, w studiu Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z kardiologiem prof. Zbigniewem Gaciongiem.