Czym Augustum-Annen-Gymnasium różni się od innych placówek nauczania?
Czy egzaminy gimnazjalne będą trudniejsze od tych, które będą zdawać uczniowie kończący ósme klasy? Jak wpłynie to na szanse gimnazjalistów, którzy będą rywalizować o miejsca w szkołach średnich w tzw. "podwójnym roczniku"? Czy to będą te same klasy, do których będą starali się dostać ósmoklasiści? Czy szkoły są gotowe na przyjęcie dwukrotnie większej liczby uczniów?
Kilka dni temu opinię publiczną poruszył film ukazujący nastolatki brutalnie bijące koleżankę ze szkoły. Czy jest to objaw wzrastającej agresji wśród polskiej młodzieży? Dlaczego osoby stojące z boku nie zareagowały tylko nagrywały to zdarzenie? W studiu Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy na ten temat z socjologiem Agnieszką Taper i psychologiem Elżbietą Szadurą-Urbańską. Czy internet poprzez popularność jaką zdobywają tego typu nagrania, w pewien sposób zachęca do podobnych zachowań?
Do zdarzenia doszło przed budynkiem szkoły, w której uczą się nastolatki. Dlaczego żaden świadek nie zareagował? Czy polską młodzież ogarnęła znieczulica? Jak reagować w takich sytuacjach? Dla Dzień Dobry TVN dziennikarz TVN24 Adam Krajewski przeprowadził rozmowę z podkom. Aleksandrą Siewert. Jakie kroki podejmie policja?
Do naszej redakcji napisała Adrianna Gnyp, uczennica gimnazjum nr 19 w Łodzi, z prośbą o interwencję w obronie szkoły, w której się uczy. Zainteresowaliśmy się tą sprawą i zaprosiliśmy ją do studia. Wspólnie z Iwoną Miksą, nauczycielką z tego liceum i Sławomirem Sikorą z koalicji "Nie dla chaosu w szkole" rozmawialiśmy o zmianach, jakie wprowadza reforma edukacji i szansach na ocalenie dobrych praktyk wypracowanych w gimnazjach przeniesieniu ich na nowy grunt, po reformie.
Dwójka gimnazjalistów została przyłapana "in flagranti" przez uczniów szkoły podstawowej. Co można zrobić, by uniknąć podobnych sytuacji i, dlaczego dochodzi do podobnych zdarzeń w miejscach publicznych? O komentarz poprosiliśmy seksuologa Izabelę Jąderek: "Przez to, że treści seksualne, erotyczne, pornograficzne są dostępne w różnych mediach mamy tzw. "kulturę obnażania". To, co kiedyś było prywatne, w tej chwili staje się publiczne i (...) dla młodych osób staje się wzorcem do naśladowania" i Łukasza Ługowskiego, dyrektora Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii „Kąt”: "Oni są w wieku, kiedy faceci sobie zapuszczają brody, dziewczyny sobie zapuszczają piersi i jasne, że ich to interesuje. Romeo i Julia byli ewidentnie w wieku gimnazjalnym".
Do sejmu trafiły projekty ustaw wprowadzających reformę edukacji: Prawo Oświatowe i Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe. Na jakie zmiany muszą być przygotowani uczniowie? Czy przygotowana jest już podstawa programowa? Zapytaliśmy o to gościa Dzień Dobry TVN dra Krzysztofa Biedrzyckiego z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Wojna zniszczyła ich dzieciństwo i uniemożliwiła edukację. Czy będą w stanie nadrobić zaległości i rozpocząć normalne życie? Dzień Dobry TVN udało się do Społecznego Gimnazjum "Raszyńska" w Warszawie aby zobaczyć jak syryjskie dzieci radzą sobie w polskich szkołach.
Od 2017 roku będzie obowiązywała 8-letnia szkoła podstawowa i 4-letnie liceum. Przez zmiany w szkolnictwie za 3 lata w I klasie liceum spotkają się roczniki 2003, 2004 i 2005. Jak sytuacja ta wpłynie na poziom edukacji i na dzieci? Czy zwiększy to konkurencję przy naborze do liceum? Na co powinni przygotować się uczniowie i ich rodzice? Gośćmi Dzień Dobry TVN byli: dr Krzysztof Biedrzycki z Instytutu Badań Edukacyjnych i Monika Perkowska, psycholog dziecięcy.
Od 2017 roku będzie obowiązywała 8-letnia szkoła powszechna, 4-letnie liceum, a zamiast zawodówki szkoła branżowa. Co jest celem reformy? Jak będą wyglądały „wygaszane” gimnazja? I co na to rodzice uczniów? Gośćmi Dzień Dobry TVN byli: dr Radosław Kaczan, psycholog rozwojowy oraz Piotr Pietrzak, rodzic, który sprzeciwia się likwidacji gimnazjów.
W ramach cyklu "Kreatywna Szkoła" Anna Kalczyńska odwiedziła gimnazjum nr 125 na warszawskiej Białołęce. Miała okazję przyjrzeć się pracy redakcji gazety szkolnej "Prosty Pozytywny". Zobaczcie, skąd młodzi dziennikarze czerpią tematy i, jak zdobywają pieniądze na wydawanie gazety. Są jeszcze inne powody, dla których Ania uznała, że szkoła jest niezwykła.
Świat wirtualny przeniesiony w szkolne mury - tak w kilku słowach można opisać gamifikację. Same lekcje prowadzone w oparciu o tę metodę na pierwszy rzut oka wyglądają standardowo. Ale tylko na pierwszy rzut oka.
Coraz częściej mówi się o likwidacji gimnazjów i przywróceniu starego systemu edukacji. Czy polska szkoła nadąża za zmianami, jakie zachodzą w społeczeństwie? Kim są współcześni gimnazjaliści? Do czego dążą? Kogo chcą naśladować? I czego im najbardziej potrzeba? Zapytaliśmy o to Martę Byrską, etnografa, która przeprowadzała badania i z profesora Janusza Czapińskiego, psychologa społecznego, który je konsultował.
Jednym z celów nowego rządu będzie reforma oświaty. Czy likwidacja gimnazjów to dobry pomysł? Czy oznacza to powrót do starego systemu edukacji? Co o planowanych zmianach sądzą nasi eksperci? W studiu Dzień Dobry TVN gościliśmy Jana Wróbla – nauczyciela, publicystę oraz dr hab. Krzysztofa Biedrzyckiego - Eksperta Instytutu Badań Edukacyjnych, pracownika UJ.
Dziś drugi dzień egzaminów gimnazjalnych. Uczniowie zmierzą się z testami matematyczno-przyrodniczymi. Jak przebiega sam egzamin? Dlaczego jego wynik jest tak istotny? Kto bardziej się denerwuje - dzieci czy rodzice? Jakie nastroje panowały chwilę przed rozpoczęciem egzaminu - sprawdził dziennikarz Dzień Dobry TVN Mateusz Hładki.
Szkoła zaufania czy restrykcyjny program antyplagiatowy, który wkrótce trafi do gimnazjów i liceów? Która metoda będzie bardziej efektywna? Na temat nielegalnego zapożyczania prac, Dorota Wellman i Robert Kantereit rozmawiali w Dzień Dobry TVN z nauczycielem Jarosławem Szulskim, reżyserem Janem Komasą oraz niemniej zainteresowanym tematem ściągania, tegorocznym maturzystą Błażejem Hejwowskim.
Wiele osób uważa, że gimnazja powinny być zlikwidowane, ponieważ nie potrafią sobie radzić z dorastającą młodzieżą. Tym tematem zajęła się prowadząca Rozmowy w Toku Ewa Drzyzga. Gościła w programie nastolatki, które przeszły negatywną przemianę właśnie po przejściu z podstawówki do gimnazjum. Jak uchronić młodzież przed wpływem złego środowiska? Zachęcamy do obejrzenia dzisiejszego programu Rozmowy w Toku. Będziecie mogli zobaczyć, jak wygląda nowe studio.
Gimnazjaliści z Wilkas stworzyli sześcioosobową drużynę i wzięli udział w olimpiadzie kreatywności. Właśnie wrócili z zawodów w Pekinie, gdzie zdobyli trzecie miejsce. Gośćmi Dzień Dobry TVN gośćmi byli: trener drużyny Albert Kempa oraz: Julian Tuyakov, Filip Budny, Aleksandra Górna, Wiktoria Sosnowicz, Piotr Juszkiewicz i Piotr Zakrzewski.
Na scenie Dzień Dobry TVN, oprócz zespołu B-QLL , pojawiła się też młodzież gimnazjalna z okolic Kędzierzyna Koźla.
Oprócz tradycjonalnego jedzenia, można w nich znaleźć także buty oraz ciuchy. Grupa gimnazjastów z Lęborka założyła blog o... zawartości lodówek. "Lodówka bez tajemnic" to projekt mający zachęcić ludzi do refleksji nad swoim sposobem odżywiania. Młodzi ludzie zajrzeli do lodówek polarników z Antarktydy i Spitsbergenu, mieszkańców Etiopii, Armenii, Gwatemali oraz marynarzy łodzi podwodnych. Wyniki były zaskakujące.
Kilkudziesięciu uczniów z gdańskiego gimnazjum nie będzie miało zajęć z wychowania seksualnego, bo program nie odpowiadał dwóm rodzicom. Oburzyła ich prezerwatywa założona na marchewkę. Dyrektor zajęcia przerwał i wspólnie z rodzicami chce poszukać odpowiedniej formuły. Czy słusznie? Czego gimnazjaliści uczyli się na tych zajęciach? Dlaczego rodzicom tak trudno zaakceptować seksualność dziecka?