Czujniki parkowania mogą sygnalizować zagrożenie już 70 centymetrów przed przeszkodą, ale zdarza im się „przegapić” np. słupek i wtedy nietrudno o kolizję. Dlatego nie zawsze warto zdawać się w stu procentach na technologiczne nowinki, ale traktować je jako wsparcie kierowcy. Czujniki parkowania wydają się niezbędne w dużych miastach, gdzie jest niewiele przestrzeni do wygodnego manewrowania. Jeśli nie są fabrycznie zamontowane w aucie, można je zainstalować samemu.
Czujniki parkowania – bezprzewodowe czy nie?
W jaki sposób działają czujniki parkowania ? Przede wszystkim, by ich działanie było skuteczne, powinno być ich kilka z każdej strony. Optymalna liczba to 6-8 czujników parkowania na przód i tył samochodu . Im będzie ich więcej, tym dane dostarczane kierowcy będą bardziej szczegółowe.
Zestaw czujników parkowania:
· 6-8 czujników
· sterownik
· kable
· głośnik
· kamera
Ultradźwiękowe czujniki parkowania montujemy na przód i tył. Ich zadaniem jest ostrzeganie (sygnałem o różnej intensywności) o zbliżaniu się do przeszkody. Im intensywniejszy sygnał, tym bliżej do przeszkody i tym większe ryzyko kolizji. Sporo modeli nowych aut standardowo jest wyposażonych w czujniki parkowania, ale możemy je także zainstalować w samochodach, które ich nie posiadają. Montaż czujników parkowania nie musi być skomplikowany. Możemy wybrać czujniki parkowania bezprzewodowe (działają dzięki sieci wi-fi) lub z kablami, których instalacja może istotnie nastręczać nieco trudności, ponieważ trzeba je przeciągać przez cały pojazd. W takim przypadku najlepiej zlecić to zadanie specjaliście. Bezprzewodowe czujniki parkowania są wprawdzie droższe, ale wygoda ich montażu absolutnie rekompensuje cenę. Żeby jeszcze bardziej ułatwić sobie pracę, możemy założyć czujniki parkowania bez wiercenia w nadwoziu auta. Wówczas na przód i tył instalujemy czujniki parkowania elektromagnetyczne – przyczepiane od wewnątrz zderzaka za pomocą metalowej taśmy samoprzylepnej, która działa niczym antena. Zdaniem kierowców tego rodzaju czujniki parkowania spełniają swoje zadanie, a według producentów są bardziej precyzyjne niż tradycyjne czujniki i łatwiejsze w użytkowaniu, ponieważ nie wymagają konserwacji. Ich wydajność ma nie spadać nawet wtedy, gdy są zabrudzone.
Cena czujników parkowania
Rozpiętość cen czujników parkowania jest dość duża. Ich koszt wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Bezprzewodowe czujniki parkowania z zestawem kamer kosztują nawet 600-700 złotych. Cena czujników parkowania z montażem – w zależności od stopnia skomplikowania prac – to od 100 do 200 złotych więcej. Dla niektórych najlepsze czujniki parkowania to te najtańsze, ale trzeba pamiętać, że bardziej zaawansowane modele, na przykład te z kamerą, dają większe możliwości i znacznie podnoszą bezpieczeństwo, bo oprócz emitowania sygnału dźwiękowego pozwalają obserwować, co się dzieje wokół auta. A zatem najtańsze czujniki mogą się okazać niewystarczające.
Czujniki parkowania z kamerą
Jeśli z samymi czujnikami parkowania wciąż nie czujemy się zbyt pewnie, możemy dokupić kamerę cofania. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć, co dzieje się wokół tylnego zderzaka. W miastach, gdzie nie ma zbyt dużo miejsca do sprawnego manewrowania, parkowanie równoległe bywa bardzo utrudnione. Czujniki parkowania z kamerą mogą je bardzo ułatwić. Jest to wybór z wyższej półki cenowej, ale poważnie ograniczy ryzyko uszkodzenia auta. Jak działają czujniki parkowania z kamerą? Najbardziej popularne rozwiązanie to montaż kamery na tylnej tablicy rejestracyjnej. Wówczas podczas cofania kierowca widzi obraz z kamery na wyświetlaczu LCD (może być zintegrowany z lusterkiem wstecznym, wtedy inicjuje się podczas cofania). Takie rozwiązanie powinno zagwarantować bezpieczne i sprawne parkowanie.
Po co są czujniki parkowania?
Na forach kierowcy wciąż spierają się o sensowność używania czujników parkowania do samochodu . Jednak ich popularność świadczy o tym, że jest to rozwiązanie bardzo przydatne, szczególnie tam, gdzie trudno o wolne miejsca na parkingach. Niezbędne jest również przy hatchbackach czy SUV-ach, czyli dłuższych autach, którymi manewrowanie może sprawiać trudności mniej wyrobionym kierowcom. Mimo wielu zalet czujników parkowania zdarza im się „pomylić”. Krótko mówiąc, mogą nie zauważyć przeszkody, kiedy jest nią słupek lub narożnik. Dlatego podczas manewrów cofania powinny towarzyszyć nam skupienie i uwaga. Czy z kamerą cofania wyeliminujemy te błędy? Niekoniecznie. Transmitowany obraz może być nieco zdeformowany, a odległości zaburzone pod względem optycznym, dlatego za kółkiem po prostu uważajmy.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN