Bagażnik na rowery na hak, bagażnik dachowy na rowery, bagażnik na rowery na klapę – możliwości wyboru jest naprawdę sporo. Bagażniki różnią się sposobem montażu, wygodą użytkowania, funkcjonalnością i oczywiście ceną. Sprawdźmy, który z nich będzie optymalnym rozwiązaniem dla naszego samochodu.
Bagażnik na rowery na hak
Na czym powinno nam zależeć, kupując bagażnik na rowery ? Na pewno na bezpieczeństwie – swoim i pozostałych użytkowników drogi. Rowery muszą więc być zamocowane stabilnie, by w trakcie transportu nie powodowały zagrożenia. Bagażnik na rowery musi być również wykonany z materiałów, które nie porysują nam ramy (wykonanej np. z drogich nowoczesnych komponentów). I najistotniejsza sprawa – jeśli montaż bagażnika na rowery ma przyprawić nas o ból głowy, to zrezygnujemy z jego zakupu. W przypadku bagażnika na rowery na hak jego montaż jest intuicyjny . Platformę instalujemy na kuli haka holowniczego.
Dzięki bagażnikowi rowerowemu na hak możemy przewozić jednocześnie trzy lub nawet cztery rowery. Wówczas lepiej, żeby był to bagażnik – platforma, na której rowery stoją, niż wieszak, na którym wiesza się pojazdy. Przewóz na plaftormie jest bowiem bardziej stabilny.
Jakie są pozostałe zalety bagażnika na hak na rowery?
· w niektórych platformach funkcja odchylania uchwytu zapewnia dostęp do bagażnika auta bez wypinania rowerów,
· uchwyty pokryte są gumową powłoką zabezpieczającą ramy roweru, a zamki zabezpieczają bagażnik na haku oraz same rowery.
W związku z tym, że bagażnik na rowery na hak może zasłaniać tablicę rejestracyjną , należy wnioskować do wydziału komunikacji o wydanie dodatkowej tablicy z takimi samymi numerami, które posiada samochód przewożący rowery. W konstrukcji bagażnika jest miejsce przeznaczone specjalnie na tablicę. Warunek niezbędny do używania bagażnika rowerowego na hak to oczywiście auto wyposażone w hak holowniczy. W przypadku wysokich SUV–ów czy aut terenowych, takie rozwiązanie przewozu rowerów ma sens, ponieważ wspinanie się na dach, by tam przypinać do bagażnika rowery trudno sobie wyobrazić. Plusem jest również niewielki opór powietrza podczas jazdy. Za to należy uważać podczas parkowania tyłem, ponieważ pojazd, który prowadzimy jest dłuższy. Za bagażnik rowerowy na hak w formie platformy zapłacimy od 400 nawet do 2000 tysięcy złotych – w zależności od zaawansowania konstrukcji. Bagażnik, na którym rowery wiszą, jest tańszy. Kosztuje 200 – 400 złotych .
Bagażnik dachowy na rowery
Bagażnik dachowy na rowery najlepiej sprawdzi się w aucie ze zintegrowanymi relingami. Wówczas musimy jeszcze dokupić bagażnik bazowy – belki wykonane z aluminium lub kompozytów stali (zależy jaką kwotę planujemy wydać) i do nich dokręcić uchwyty. Jeśli nie mamy relingów, przed zakupem bagażnika dachowego na rower sprawdźmy, czy auto jest fabrycznie przystosowane do zamontowania bazy. Najtańsze belki bazowe do bagażników dachowych na rower kosztują około 100 złotych , ale warto zainwestować więcej w trwalszy sprzęt. Dobrej jakości belki (od 300 złotych wzwyż) mogą posłużyć nam kilka lat. Ta sama zasada obowiązuje przy zakupie uchwytów na rowery. Tanie można kupić już od 40 złotych (na jeden rower), ale by mieć pewność stabilnego przewozu, powinniśmy wydać kilkaset złotych. Przemyślmy opcję zakupu bagażnika z kluczem. Wówczas będziemy bardziej pewni, że podczas postojów rowery będą tam, gdzie je zostawiliśmy. Maksymalna liczba rowerów, którą możemy przewieźć dzięki instalacji bagażnika samochodowego na rowery na dach , to najczęściej cztery sztuki. Istotne są gabaryty samochodu. Przez montaż (to dłuższy proces niż w przypadku bagażnika na hak) przeprowadzi nas dołączona instrukcja obsługi. Powinien zająć kilkanaście minut.
Jak wygląda montaż bagażnika dachowego na rowery:
· mocowanie belek,
· mocowanie do belek szyn na rowery,
· ustawianie rowerów,
· mocowanie rowerów na specjalne szczęki do ramy,
· mocowanie kół pasami lub taśmami (dodatkowe zabezpieczenie).
Podczas mocowania rowerów na dachu zwróćmy uwagę, by nie obciążać nieproporcjonalnie tylko jednej strony auta . Może to mieć fatalne skutki podczas podróży. Jeśli mamy rowery różnej wielkości, ustawiajmy je naprzemiennie. Większe jednoślady ustawiamy na zewnątrz. Podczas transportu powinniśmy być świadomi, że rower stawia dodatkowy opór powietrza. Boczne uderzenia wiatru mogą być bardziej odczuwalne. Dobry bagażnik dachowy powinien utrzymać rower podczas gwałtownego hamowania samochodu.
Bagażnik na rowery na klapę
Bagażnik na rowery na tylną klapę sprawdzi się przy hatchbackach, minivanach, SUV–ach. Nie powoduje trudności w mocowaniu, trzeba jedynie zainstalować zaczepy do nadwozia. W trakcie montażu trzeba uważać, by nie uszkodzić lakieru ani tylnej szyby. Rowery mocuje się w bagażniku na tylną klapę dodatkowymi pasami i zaczepami , ale mimo wszystko konstrukcja potrafi "sprężynować" w trakcie jazdy. Rowery mogą także wystawać poza samochód. Warto mieć to na uwadze, jak i to, że zmienia się punkt ciężkości samochodu.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN