Dziecko

Siedmioletni geniusz w Dzień Dobry TVN

Dziecko

Siedmioletni geniusz w Dzień Dobry TVN

Siedmioletni geniusz, Franek Rakowicz, zrobił test wiedzy prowadzącym Dzień Dobry TVN.  Zobacz jak sobie poradzili z pytaniami genialnego dziecka.

Franciszek Rakowicz układał skomplikowane piramidy z klocków, mając zaledwie pół roku, a w wieku dwóch lat nauczył się czytać. Jaka jest recepta na wychowanie małego geniusza?

Historia małego geniusza

Franciszek to wrażliwe i grzeczne dziecko. Tak naprawdę nie różni się niczym od swoich rówieśników. Uwielbia się bawić, chodzić na plac zabaw. Jednak ma niezwykle wysoki poziom inteligencji. W wieku 2,5 lat Franek znał już liczby ujemne i wykonywał proste działania, robił eksperymenty chemiczne i uczył się angielskiego. W wieku czterech lat chłopiec zainteresował się medycyną, wspierał dzieci z Afryki i został koordynatorem akcji charytatywnej. Obecnie Franek ma na swoim koncie własne opowiadania oraz opracowania komiksów i książek z zagadkami.

Troszkę powyżej dwóch lat zaczęłam przedstawiać mu eksperymenty chemiczne. Nie zliczę ilości mydeł, które zużył, bo on robił eksperymenty, zatykał wszystko, ale to były bezpieczne eksperymenty.

- wspomina mama Franka. 

Z czego wynika szybszy rozwój dziecka?

Jak przyznała mama Franka, każdy człowiek ma takie predyspozycje przy dogodnych warunkach. Jeżeli rodzice nie hamują rozwoju dziecka, udostępniają rzeczy, które interesują dziecko, odpowiadają na pytania i przedstawiają świat w ciekawy sposób, dziecko zaraża się pasją i ciekawością. Przy tym ważne jest także dbanie o rozwój interpersonalny. Dziecko musi mieć czas na zabawę oraz spędzanie czasu z rówieśnikami.

Musimy pamiętać o tym, żeby w pogoni za intelektem nie zatracić tej sfery emocjonalnej dziecka, która jest niezmiernie ważna. Tutaj zwracamy szczególną uwagę u Franciszka, ponieważ on jest niezmiernie wrażliwy i delikatny.

 

– przyznała Renata Paczkowska, nauczycielka Franka.

Zobacz też: 

Co sądzisz o tym artykule?
98
71
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
40
30.01.2020
Mama tego chłopca :-)
Do Martinez:
Po raz kolejny jako dorosły pokazujesz ile ignorancji dla dzieci ma dorosły. Nie słuchałem wypowiedzi Franka prawda? Proxima Centauri wyraźnie mówił że ma na myśli egzoplanety. A może Ty nie wiesz ze jest A- gwiazda i B - planeta. Poczytaj...

TATA
Co do innych wspomnę tylko że "taty" dziecko nigdy nie widziało. Nigdy przez 7 lat nie znalazł czasu by poznać dziecko, nigdy nie zadzwonił, nie przyjechał, nie wysłał paczki...
Nie każdy chłopiec ma tatę co go zabierze, nauczy wbijać gwoździe (sama uczyłam) czy nieszczęsną piłka. Niestety nie potrafię wszystkiego. Czas mam ograniczony bo tata też nie loży na dziecko. To nie tylko wiąże się z ograniczeniami finansowymi ale też ktoś musi dziecko reprezentować w sprawach alimentacyjnych i karnych za ich brak. Już 8 lat w sądach i końca nie widać bo nadal nie łoży. Nie da się samemu zrobić absolutnie wszystkiego...
Zrobiłam tak wiele, więcej niż niejedni 2 rodzice a tu takie komentarze. Można wszystko gdyby facet był normalnym, dbającym ojcem. Niestety nam się tu nie udało... A dziadkowie z ojca strony też "babcia" nigdy nie poznała, odmówiła spotkania, "dziadek" wyraził zgode i się poznali 0,5 roku temu gdy go mu przyprowadzilam ale to był jednorazowy trwający do 10 min kontakt.
A Ci prawdziwi dziadkowie pracują. No to nie te czasy gdzie siedziały kobiety w domu i zajmowały się wnuka i. Nie te czasy...

Także proszę się czasem zastanowić bo wstyd mi za takich ludzi. Mogliście dbać tak samo i mieliście lepsze warunki.

Tak więc gratuluję każdemu kto trafił i ma szczęście wychowywać dziecko z jego rodzicem i gdy ta 2 połowa jest odpowiedzialna za swoje dziecko.
14.01.2020
Monia
Mamusia się tak szczyci jakiego ma geniusza, w domu a tak naprawdę to dziecko jest nie szczęśliwe
11.01.2020
sue
na 100% Asparger
10.01.2020
Jurek
Czytam i nie wierzę co piszecie ludzie normalny chłopak, przynajmniej interesuje się światem a wy jakie macie osiągnięcia w wychowywaniu swoich pociech? Uważam ma świetlaną przyszłość, dużo zrobi i innym pomoże, takie dziecko to skarb!
10.01.2020
Renata
Należałoby sobie zadać pytanie po co dziecku ta wiedza i co z nią chce zrobić? Kryterium powinna być użyteczność zarówno dla społeczeństwa jak i małego geniusza. Summa summarum chodzi o to, by stał się on spełnionym i szczęśliwym człowiekiem i był w stanie poradzić sobie w życiu
Myślę że trzeba by w tym wieku zająć się również rozwojem fizycznym, odżywianiem, może zapisać dziecko do logopedy, póki jest możliwość zlikwidowania wady wymowy. Przede wszystkim zaś uświadomić dziecku, że wszystkie talenty Bóg dał nie dla własnej chwały ale na pożytek ludziom i w tym kierunku rozwijać. Może z tego być coś wyjątkowego, przypomnijmy sobie choćby historię młodego Pascalaa, którego odkrycia służą nam do dziś.
05.01.2020
bbk
Nie diagnozujcie Aspargera bez sensu, ktoś napisał, że mama smutna bo widzi jakie problemy ma dziecko, a ja bym napisała że dziecko smutne bo mama ma problem, sorry, ale gdyby moje dziecko było smutne to ja bym uśmiechała się dwa razy bardziej i starała się je rozweselić , dać ciepło, czułość- tu tego NIE MA. Matka ma problem a dziecko , mądre ale nie wygląda na geniusza, cierpi. Najprawdopodobniej w świecie zainteresowań ukrył swoją bezsilność społeczną, brak czułości, radości, spontaniczności. To się czerpie od rodzica. Mamo obudź się.
28.12.2019
Kris
Ktoś napisał, że: "Chłopiec wymaga zajęcia się nim i traktowania jak dziecka - z zabawą, przytulaniem, całusami, "wygłupami", bałaganem w zabawkach". Zgadza się ale też co bardzo ważne kazdy chłopiec od małego potrzebuje wzorca osobowego mężczyzny, ojca. Potrzebuje dobrej relacji uczuciowej ale też od malutkiego roczniaka potrzebuje gry w piłkę, rzucania, kopania czy innych jakby bardziej męskich zabaw. Tylko jeden z komentujących zapytał o ojca. Wspólne bieganie, siłowanie się, pomoc przy wdrapywaniu na drzewo, wyścigi na rowerach, rzucanie lotkami do tarczy, wyprawy do lasu, na ryby i co tam jeszcze z takich chłopięcych zajęć. Brakowało na filmie i w studio taty chłopczyka i może nie ma, nie było go od maleńkości. A czy ma on małych kuzynów, wujków, dziadków? Tego nie wiemy ale to pytania raczej psychologa do mamy. Dziecku życzmy dobrego rozwoju emocjonalnego i społecznego.
27.12.2019
Ania mama chłopca z ZA
Nasuwa się tylko jedna myśl - ZA, czyli Zespół Aspergera, zaburzenie ze spektrum autyzmu wysokofunkcjonującego. Radzę zrobić jak najszybciej diagnozę całościowych zaburzeń rozwojowych w ośrodku dla dzieci z autyzmem. Polecam w Krakowie wizytę u dr Anny Lebiedź, według mnie najlepszy specjalista w tej dziedzinie, ma ogromne doświadczenie i intuicję, stawia trafne diagnozy. Diagnoza nie wykluczy geniuszu dziecka, ale może wspomóc jego harmonijny rozwój i umożliwić odnalezienie w społeczeństwie. Jako dziecka, nastolatka, nie geniusza. Każdy miesiąc , rok bez odpowiedniej świadomości, terapii indywidualnych i grupowych ( zwłaszcza umiejętności społecznych tzw TUS) moze pogłębiać zaburzenia. Warto sprawdzić. Dziecko samo się żali na brak kolegów i wyobcowanie. Mam podobne dziecko i zamiast za wszelką cenę rozwijać jego naukowe fiksacje postawiłam na normalny rozwój wśród rówieśników, żeby nie był postrzegany jako dziwak, bo rówieśnicy są okrutni. Odrzucenie społeczeństwa natomiast skutkuje agresją albo zamknięciem się w swoim świecie. Każde dziecko ma czas zostać geniuszem jak dorośnie...
26.12.2019
sakra
Co wy opowiadacie, ze smutny:) Normalny spokojny chłopiec i tyle. Bo co, bo nie skacze po scianach jak inne"normalne"?? Ale jesli ma "trudnosci w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych", to moze tez swiadczyc o niewielkim stopniu... autyzmu. Dzieci takie ą czesto wyobcowane, ale należa do bardzo zdolnych...
25.12.2019
Ala
Fajny chłopczyk...
Wrażliwy, widać, że poświęca mu mama dużo uwagi. Takie dzieci są uzdolnione i inteligentne.
Wiem coś o tym z własnego doświadczenia.
25.12.2019
Renka
Przestańcie diagnozować ludzie, nie macie o tym pojęcia. Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego? Co za bzdura.
23.12.2019
MamaSynka
jaki smutny chłopczyk... aż przykro się to oglądało.
22.12.2019
Aga.G
Super, ze chłopka jest taki mądry. Miejmy nadzieje, ze czeka go ciekawa, naukowa przyszłość.
22.12.2019
Ola
Ja po obejrzeniu tego nagrania nie wydaje mi się, aby były to jakieś spektakularne zdolności tego siedmiolatka, a raczej wyuczone (inaczej "wtłoczone" na siłę przez matkę do jego głowy) informacje, których tak do końca to dziecko nie rozumie. Mam kontakt z dziećmi w tym wieku i jeżeli coś ich interesuje, to potrafią być bardzo przekonywujące w danej kwestii i przede wszystkim potrafią rozwinąć temat i udowodnić swoje racje w temacie który poruszają. A u tego chłopca zauważa się niby wiedzę, ale taką zawężoną i jak dla mnie zdawkową, wyuczoną poprzez ambicje jego mamy. Mogę się mylić, ale coś tu nie gra. Chłopiec wymaga zajęcia się nim i traktowania jak dziecka - z zabawą, przytulaniem, całusami, "wygłupami", bałaganem w zabawkach, ale też opieką i większym zainteresowaniem jego potrzebami.
22.12.2019
Ja
Znam wiele dzieci ze spektrum autyzmu. Potrafią normalnie funkcjonować w społeczeństwie. To że chłopiec wypowiada się logiczne przed kamerą nie oznacza że nie ma spektrum. Radzilabym mamie iść z nim do poradni pp
22.12.2019
Ann
Ale czemu taki ból i takie nieszczęście że dziecko ma problemy społeczne. To jest bardzo częste zaburzenie u chłopców i to nie jest żadną tragedia. Pełno jest takich dzieci i dorosłych, troszkę inaczej funkcjonują i ciężej im nawiązać relacje, ale jeśli są kochane, mają swoją pasję i mają dobre warunki
do rozwoju, akceptację, to będzie dobrze. Ważne by po drodze nie uświadamiali ich "pomocni" ludzie, jaka to tragedia że mają ZA, SA, lub że są dziwni. Ich największą tragedią są oceniający ich zakompleksieni ludzie z dużo większymi problemami.
22.12.2019
Xxl
Bardzo smutne, nieszczęśliwe dziecko..
22.12.2019
Tora
co za brednie tu są pisane ,jaki Asperger jakie spektrum autyzmu .Moi drodzy dziecko z tymi zaburzeniami nie wypowie się przed kamerą bo ma trudności z nawiązaniem kontaktow z ludzmi Zupełnie zdrowy normalny dzieciak tylko ma większą wiedzę od swoich rówieśników
21.12.2019
Megiiii
Skomentujcje tvn co to za materiał? Przykre
21.12.2019
Blabla
Mama z dzieckiem powinni udać się do poradni i razem poddać diagnozie. Dziecko zapewne ma ZA, a mama pogłębia w nim zaburzenia.
21.12.2019
Martinez
Moim zdaniem biedne dziecko. Mama ma chyba problem z ambicją i przelewa to na biednego chłopaka, który nauczył się czegoś na pamięć, ale za bardzo nie ma pojęcia o czym mówi. Np. Ile to jest 5 silni? Jeśli ktoś zada takie pytanie to znaczy, że nie do końca rozumie, czym jest silnia. Życie na Proxima Centauri? Nie słyszałem, aby życie mogło utworzyć się na gwieździe. Z czego składa się kwark? Jeśli ktoś wie czym jest cząstka elementarna nigdy nie sformułowałby w ten sposób pytania, a tym bardziej dziecko rozumiejące zagadnienie. Nie twierdzę, że chłopak nie jest zdolny, ale mógłby pokazać zrozumienie ułamków co byłoby imponujące jak na 7 latka, a nie opowiadać z pamięci np. o formalizmie Lagrange'a albo o przestrzeniach Banacha.
21.12.2019
??
Ten chłopiec ma zespół Aspergera. Warto by było go zacząć diagnozować ,a nie fiksować w jego " hobby".
21.12.2019
Marek
Dziecko to, dziecko tamto...jakoś to dziwnie brzmi, kiedy matka mówi w taki sposób o siedzacym obok Synku. Franio nie patrzy w oczy, nie rozumie niuansów, ma problem logopedyczny, nie wie, co mógłby robić z rowiesnikami, z którymi nie może złapać kontaktu. Żal mi tego chłopca :-( bardzo dziwny i smutny ten wywiad. Z przykrością to oglądałem.
21.12.2019
Milena
Mama smutna...wie ze syn ma problemy ale probuje nadrobic to jego "wiedza" . Tylko ze to nie jest zaden geniusz lecz chlopczyk ze spektrum autyzmu ktory baaardzo potrzebuje milosci i akceptacji. Zycze im wszystkiego dobrego
21.12.2019
Marta4ipp
strasznie to smutne....
21.12.2019
Dano
Mądre smutne dziecko. Widać że jest trochę dziwny. W szkole pewnie go nie lubią.
20.12.2019
Olala
Dajcie spokój... oglądałam ten odcinek DDTVN . Chłopczyk ledwo się wypowiadał w danej dziedzinie.. Mama pod koniec zatwierdzała ze syn się rozwija i ma czas na zabawek z rówieśnikami... Na co syn kiwał głową i stwierdził ze to nie prawda co mama mówi... chłopak stwierdził ze nie ma przyjaciół i siedzi w kacie ....
20.12.2019
Mama
Co z tego że ma wiedzę kiedy jest smutny i samotny, nie ma kolegów. Szkoda mi tego dziecka, smutek w oczach widać na odległość.
20.12.2019
Planeta ZA
😢
20.12.2019
ooooo
a gdzie tata
20.12.2019
Justine
Dzieci z zespołem Aspergera też sa baaaardzo inteligentne, a zarazem wrażliwe... Może warto sprawdzić.
20.12.2019
Aaa
😢
20.12.2019
Anemysk
ZA czy autyzm wysoko funkcjonujący? Hmmmm, a moze nic? Ewidentne mama wypiera to, ze chłopiec nie ma kolegów, a on jest smutny, przestraszony, zagubiony... Dużo pracy nad sfera społeczna tu widze.
20.12.2019
teżmama
Żal mi chłopca - jakiś smutek z niego bije straszliwy. Mama na pewno sie stara - nie jest to standardowy przypadek - trudna sprawa. Widziałam też takie przypadki - takie dzici nie mają lekko. Nie będę diagnozowaćbo nie ejstem ekspertem ale praca z psychologiem nie zaszkodziłby mu na pewno. Może jakiś inny sport jeżeli nie lubi piłki?
20.12.2019
Świadomy rodzic
Nie można mieć wszystkiego. Albo ma się wyższe zdolności poznawcze, albo emocjonalne, społeczne.
Nie zgadzam się, i jak dla mnie, jest to obraża dla innych rodziców, że "każde dziecko może być geniuszem, wystarczy nad nim siedzieć".
Zawsze jest coś za coś, jeśli w grę wchodzą tak duże zdolności.
Jak Franek wyszeptal "mamo! To nie prawda", poczułam, jakby ktoś wylal na mnie kubeł zimnej wody. Frankowi brakuje przyjaciół. Rozumiem dumę z osiągnięć dziecka ( sama mam dziecko z wysokim IQ, specyficznymi zainteresowaniami i nie jest to ani troche moja zasługa, ani nie przekłada się to na ilość mojego czasu spędzanego z nim na zdobywanie wiedzy), jednak udaje, że dziecko nie ma problemów w sferze emocjonalnej. Same ochy i achy "Franek jest grzeczny, starszaki są w szoku jeśli chodzi o jego wiedzę, Franek doskonale wie, potrafi się dostosować o czym z kim rozmawiać". Otóż, Franek tego nie wie, i zwraca uwagę na to nauczyciel. Oczywiście, ubiera to w jak najbardziej przyjazne słowa.

Ktoś powie, że zazdroszczę. Nie. Ja po po prostu zdaje sobie sprawę z tego, co może wyniknac, jeśli w porę temu dziecku się nie pomoże na gruncie społecznym. Dziś, owszem, liczy się wiedza, ale bez wysokich kompetencji interpersonalnych będzie ciężko.

Zatem, Drogą Mamo, posłuchaj dziecka i skup się na tym co mówi. On NIE Wie co może robić z dziećmi, jak się zachować i jak się z nimi bawić. Rozumiem twoja dumę, jednak posłuchaj ludzi
wokół Ciebie, bo głowę daje, oni widza i mówią Ci, że coś jest nie tak
20.12.2019
Ola
Taki Sheldon. Pedagodzy, którzy widzą problem w swetrze nawiązywania kontaktów międzyludzkich powinni rodzicom zasugerować diagnozę. Tyle w temacie. Wielu geniuszy było i jest autystami. Terapia nie pozbawi go przecież inteligencji. Za to pomoże w dorosłym życiu.
20.12.2019
Mama trójki bobo ....
Widać , ze mama kocha syna jednak traktuje Go jak PROJEKT ... rozwój nie jest zrównoważony .... chłopiec nie ma normalnych zachowań społecznych . Widac ze cierpi z powodu wykluczenia a to będzie się tylko pogłębiać .. może Gosia Ohme ❤️ poleci mamie dobrego terapeutę / psychologa który wyjaśni co jest ważne na tym etapie rozwoju .... a później chłopiec będzie musiał wejść w terapie .... i dużo miłości / empatii życzę w tej rodzinie
20.12.2019
z
Spektrum autyzmu na 200%
19.12.2019
Czarna
Zgadzam się z powyższym komentarzem. Patrzyłam na to z bólem. Żal mi było tego chłopca...
19.12.2019
Ja
Moj syn robil I robi to samo...2latka pisal ...fiksacja na temat samolotow .3latka czytal I pisal fiksacja na temat samolotow I liczb,4latka czyta po angielsku...fiksacja samoloty I liczby. 7lat diagnoza ASPERGER nie geniusz....teraz ma 11lat I wciaz to samo.Fiksacja samoloty I tylko o tym umie rozmawiac.Jak patrzylam na tego chlopca to widzialam swojego syna.zero emoji w rozmowie. Zero mimiki twarzy. Taka sama relacja z rowiesnikami...niby jest ale trudna. I 100prc potwierdzenia aspergera kiedy to powiedzial mamie ze ...to co mowi to nieprawda...ze dzieci graja w pilke a on stoi pod drzewem.
Rozwiń wszystkie komentarzy