Jak dobrze napisać podanie o pracę? Przykładowe podanie o pracę

Mężczyzna zastanawia się jak napiać podanie o pracę
Emanuele Ravecca / EyeEm / Getty Images
Źródło: EyeEm
Jeśli firma nie prowadzi rekrutacji, a nam zależy na danym stanowisku, możemy złożyć podanie o pracę. Dobrze skonstruowane pozwoli na zapamiętanie naszej kandydatury. Jak powinno wyglądać gotowe podanie o pracę? Co musi, a czego nie może zawierać podanie o pracę pisane według wzoru?

Zdarza się, że podanie o pracę jest utożsamiane z listem motywacyjnym, jednak wcale nie znaczy tego samego. Podanie o pracę ma czasem wzór zbliżony pod kątem konstrukcji do listu, ale oba dokumenty są składane w innych okolicznościach. List motywacyjny jest dołączany do CV, kiedy pracodawca prowadzi rekrutację na dane stanowisko, a my odpowiadamy na jego ogłoszenie. Jeśli jednak nabór nie jest prowadzony, a my chcemy zostawić swoje CV, wtedy dołączane jest podanie o pracę.

Kiedy warto składać podanie o pracę?

Zadaniem podania o pracę jest pokazanie naszej motywacji i tego, z jakiego powodu zależy nam tak bardzo na danym stanowisku. Im lepiej skonstruowane będzie podanie o pracę , tym większa szansa, że pracodawca nas zapamięta. Złożenie lub wysłanie podania o pracę jest polecane osobom bez doświadczenia, dla których motywacja jest największym atutem. Jeśli rekrutacja jest rzadka lub nie ma jej w ogóle przez to, że stanowisko jest bardzo oblegane, poprzez złożenie podania o pracę można zwiększyć swoje szanse. Podanie o pracę powinni rozważyć studenci, którzy po praktyce lub stażu w danym przedsiębiorstwie chcieliby nadal z firmą współpracować.

Jak się pisze podanie o pracę – dane podstawowe

To, że złożymy podanie o pracę, nie staje się od razu gwarantem, że w przyszłości zostaniemy zatrudnieni w danej firmie. Jak powinno wyglądać przykładowe podanie o pracę? Przede wszystkim musi ono mieć odpowiednią strukturę, a treść być tak napisana, by nasze podanie wyróżniło się na tle innych. Niezależnie od tego, czy piszemy podanie do pracy w szkole, podanie o pracę jako sprzątaczka czy podanie o pracę jako pracownik biurowy , jest kilka elementów, które pojawić się w dokumencie muszą.

Podanie piszemy na kartce formatu A4. Musi ono zawierać datę, nazwisko, adres i numer telefonu. Dalej podajemy dane firmy, do której aplikujemy, a poniżej wpisujemy tytuł „Podanie o pracę”. Następnie jest miejsce na główną treść podania i nasz podpis. Jeśli dołączamy nasze CV, warto to dopisać.

Jak powinno wyglądać gotowe podanie o pracę?

To, co stanowi największą trudność dla piszących podanie, to interesująca treść znajdująca się między tytułem dokumentu a naszym podpisem. W pierwszej kolejności należy wymienić, na jakie stanowisko aplikujemy, a następnie udowodnić, że powinniśmy zostać zatrudnieni. Jeśli, tworząc podanie o pracę, posługujemy się wzorem dokumentu dla pracownika fizycznego , powinny pojawić się wzmianki na temat przydatnych umiejętności, certyfikatów umożliwiających obsługę poszczególnych urządzeń i doświadczenia. Jeśli będzie to podanie o pracę sprzedawcy , przydatne będą znajomość kasy fiskalnej, kontakty interpersonalne i praktyka w tym zawodzie. W ten sam sposób należy potraktować podanie o pracę do szkoły, do pracy sprzątaczki i na każde inne stanowisko.

Nie należy jednak szczegółowo się rozpisywać, bo pełne informacje znajdują się w CV. Podanie o pracę ma głównie zainteresować kandydaturą i podkreślić, że zależy nam na danym stanowisku. Jeśli mamy kłopot z tym, co powinno zawierać podanie o pracę na stanowisko, które nas interesuje, przejrzyjmy internet – jest wiele gotowych wzorów w formacie doc.

Podanie o pracę – najczęstsze błędy

Podobnie jak CV i list motywacyjny, dokument ten nieraz zawiera błędy. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że podanie o pracę pisane w oparciu o wzory gotowe musi się różnić od szablonu. Prawdopodobnie pracodawca dostaje więcej podań i kiedy kolejny raz czyta to samo zdanie, może poczuć wobec kandydata zniechęcenie. W podaniu nie powinno się też znaleźć nic na temat zainteresowań, które w żaden sposób nie łączą się z określonym stanowiskiem. Nawet jeśli podanie o pracę powstaje na podstawie wzoru w doc , lepiej nie przesyłać do pracodawcy tego formatu. Jeśli przesyłamy dokumenty drogą mailową, należy wcześniej zapisać je w pliku PDF, aby mieć pewność, że na każdym komputerze wyświetlą się tak samo, a pracodawca nie zobaczy przed sobą chaotycznie zapełnionej kartki.

W dokumentach tego typu niedopuszczalne są błędy ortograficzne, interpunkcyjne i stylistyczne, które nie świadczą o nas najlepiej. Podanie o pracę powinno być wizualnie czytelne i przyjemne w odbiorze, tzn. ważna jest czcionka, zachowanie odpowiednich odstępów między wierszami i bez dużych bloków tekstu. Do każdej firmy podanie o pracę musimy napisać z osobna, musi ono brzmieć inaczej i być dopasowane do profilu jej działalności. Dokumenty wysyłamy z oficjalnego maila, który zawiera imię i nazwisko.

Zobacz film: Kiedy praca jest pasją. Źródło: Dzień Dobry TVN

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy! 
Materiał promocyjny

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy!