Ogrzewanie postojowe to jedno z bardziej praktycznych urządzeń, jakie można zamontować w aucie. W niektórych pojazdach system ten jest fabryczynie wbudowany.
Ogrzewanie postojowe – co to jest?
Ogrzewanie postojowe, jak wskazuje jego nazwa, umożliwia podgrzewanie auta. System można zaprogramować w dowolny sposób np. aby zaczął pracować kilka godzin przed wyjazdem do pracy, sklepu itp. Dzięki temu silnik jest nagrzany, szybciej się uruchamia, a przy tym dłużej jest sprawny. Ponadto ogrzewanie postojowe np. elektryczne ogranicza zużycie paliwa – nagrzane auto spala go po prostu mniej. Co więcej, obecność systemu ogrzewania postojowego ma korzystny wpływ na środowisko, gdyż ciepły silnik emituje mniej szkodliwych substancji.
Ogrzewanie postojowe – rodzaje i montaż
Na zachodzie dużą popularnością cieszy się elektryczne ogrzewanie postojowe , lecz możliwości jest znacznie więcej. Istnieją również urządzenia gazowe, spalinowe suche i spalinowe mokre. Warto tu zwrócić uwagę na ogrzewanie elektryczne suche , które działa jak farelka i ogrzewa gorącym powietrzem.
W polskich warunkach o wiele bardziej praktyczne niż np. elektryczne ogrzewanie postojowe 12V jest ogrzewanie spalinowe i gazowe – na parkingach wciąż brakuje ogólnodostępnych gniazdek elektrycznych.
Montaż systemu zależy od wielu czynników. W przypadku urządzeń elektrycznych grzałka musi zostać dopasowana do rodzaju silnika, gdyż to właśnie w nim jest montowana. W skład takiego zestawu wchodzi również programator umożliwiający zmianę ustawień urządzenia. Aby założyć ogrzewanie postojowe 230V , potrzebne jest także gniazdko o takim napięciu.
Z kolei suche ogrzewanie postojowe 12V pobiera paliwo z baku auta i można je zamontować np. w kabinie ciężarówki. Z kolei do silników diesla używa się chociażby ogrzewania postojowego 12V firmy Webasto .
Gazowe ogrzewanie postojowe – jak działa?
Gazowe ogrzewanie postojowe samochodu to metoda, z której najczęściej korzystają właściciele kamperów. Taki system zawiera piecyk, przewody wentylacyjne i sterownik. Miejscem do montażu jest mieszkalna część pojazdu. Do zasilania służy butla turystyczna i może być ona zarówno kilogramowa, jak i jedenastokilogramowa. W odróżnieniu od ogrzewania postojowego na benzynę gazowe jest znacznie tańsze. Poza tym gaz jest wysoce kaloryczny, dzięki czemu umożliwia wydajne ogrzewanie.
Ogrzewanie postojowe na gaz działa w następujący sposób:
1. Ze zbiornika LPG lub butli odparowuje gaz.
2. Reduktor zmienia ciśnienie, a czynnik dociera do niego za pomocą specjalnych wysokociśnieniowych węży.
3. Następnie dochodzi do zassania chłodnego powietrza z kabiny, które powraca do wnętrza pojazdu po ogrzaniu – sprawność spalania zależy od mieszanki gazu i powietrza.
Każdy, kto zamierza zamontować ogrzewanie postojowe LPG , powinien pamiętać, że oprócz systemu w pojeździe powinno się znaleźć urządzenie szybkiego odcięcia gazu . Chroni ono przed niekontrolowanym wyciekiem gazu z uszkodzonych przewodów. Wiele zagranicznych kempingów wymaga od posiadaczy kamperów okazania takiego certyfikatu bezpieczeństwa instalacji.
Ogrzewanie postojowe – cena z montażem
Za nowe ogrzewanie benzynowe przyjdzie zapłacić od 3 do 8 tysięcy złotych. Taki system może być mniej lub bardziej skomplikowany, a w jego skład wchodzą programator i piec. Cena zestawu zależeć będzie od różnych czynników, np. marki systemu, wydajności pieca czy rozmiaru auta. Koszt systemu ogrzewania elektrycznego wynosi od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Najprostsze zestawy zawierają doładowanie akumulatora, ogrzewanie wnętrza i silnika, a czasami także programator.
Tanim ogrzewaniem postojowym może być system elektryczny, ale kupiony z drugiej ręki – nowe urządzenia są drogie. Co do kosztów montażu , to będą one zależeć od zajmującej się tym firmy. Serwisanci najbardziej znanych marek biorą za tę usługę kilka tysięcy złotych.
Ogrzewanie postojowe do samochodów osobowych – co wybrać?
Na ogrzewanie postojowe samochodu coraz częściej decydują się osoby mieszkające w klimacie umiarkowanym. Urządzenie zapewnia ogromny komfort, choć jego cena nie należy do najniższych. Każdy z opisanych powyżej systemów, mimo że różnią się one w kwestiach konstrukcyjnych i funkcjonują na nieco innych zasadach, dostarcza tych samych korzyści – wtłacza ciepłe powietrze, podgrzewa płyn chłodniczy i ogrzewa silnik. Ogrzewanie postojowe w samochodzie osobowym sprawi, że nie trzeba będzie zdrapywać szronu z szyb auta.
Elektryczne ogrzewanie do samochodu osobowego zalecane jest osobom, które posiadają własny dom lub garaż. Zakup takiego zestawu jest umiarkowanie drogi, choć można go później dalej rozbudowywać. Spalinowe ogrzewanie postojowe do samochodów osobowych jest drogie – zarówno jeżeli chodzi o zakup, jak i montaż. Jednak sprzęt może działać bez zewnętrznych urządzeń i można go uruchamiać zdalnie.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN