Temat wydaje się banalny, ale w rzeczywistości wcale takim nie jest. Co to w ogóle znaczy, że rozmowa jest konstruktywna? Jak przeprowadzać takie dialogi? Czy są one sposobem na rozwiązywanie konfliktów?

Rozmowy są jednym z najważniejszych elementem komunikowania międzyludzkiego i naszej codziennej rzeczywistości. O ile wiele zwyczajnych dialogów to tzw. small-talk , czyli pogawędki niewymagające dużej elokwencji, to niektóre rozmowy powinny być bardziej konstruktywne. Co w ogóle oznacza to słowo? „Konstruktywny” to racjonalny, przemyślany, wnoszący coś nowego, dający konkretne rezultaty . Jak sprawić, by nasze rozmowy właśnie takie były?

Jak prowadzić rozmowę? 5 naszych rad

W jaki sposób się komunikować z drugim człowiekiem, aby miało to sens? Poniżej kilka cennych elementów, na które należy zwrócić uwagę przed rozmową, podczas niej i po niej.

1) Ustal cel komunikacji

Przede wszystkim zastanów się, po co w ogóle jest Ci potrzebna ta konwersacja. Staraj się przeprowadzić rozmowę w taki sposób, by zmierzała do osiągnięcia zamierzonego przez Ciebie efektu . Nie dąż jednak do celu „na siłę” – jeżeli podczas dialogu Ty lub Twój interlokutor uznacie, że przyda się także element luźnej pogawędki, to nie uciekajcie przed tym!

2) Dopasuj styl rozmowy do sytuacji i rozmówcy

Aby nasza komunikacja doszła do skutku, powinniśmy wiedzieć, kim jest nasz rozmówca. Dostosuj swój język, sposób mówienia oraz komunikaty niewerbalne do swojego nadawcy oraz do okoliczności, w których prowadzicie dialog. Oczywiste jest, że inaczej rozmawia się z dobrym kolegą, a inaczej z potencjalnym pracodawcą.

3) Postaraj się zachować obiektywizm

Podczas wszelkiego rodzaju rozmów miej świadomość, że każdy postrzega rzeczywistość w inny sposób – w zależności od wielu czynników (kulturowych, środowiskowych, osobistych itp.). Dlatego warto starać się tak wydawać komunikaty, by były:

- jak najbardziej zrozumiałe i jednoznaczne dla wszystkich,

- pozbawione stereotypów i uprzedzeń,

- zawierające jak najmniejszą ilość subiektywnych stwierdzeń,

- precyzyjne i skonkretyzowane.

4) Angażuj rozmówcę

Okazuj szczere zainteresowanie swojemu interlokutorowi – nie tylko poprzez zadawanie mu pytań, ale i za pomocą mowy ciała. Staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy , czasem pokiwać głową i uśmiechnąć się, gdy treść komunikatu na to wskazuje.

5) Opisuj dokładnie to, o czym mówisz

Staraj się tak dobierać słowa, aby słuchacz mógł sobie wizualizować daną kwestię. Podawaj praktyczne przykłady, używaj liczb, stosuj porównania. W miarę możliwości unikaj wszelkich niejasności, niedopowiedzeń i ogólników.


Zobacz film: Rozmowy telefoniczne z mamą. Źródło: Dzień Dobry TVN

Trudne rozmowy z pracownikami – jak je prowadzić?

W miejscu pracy nierzadko dochodzi do wszelkiego rodzaju konfrontacji. Niezależnie, czy nie zgadzasz się ze stanowiskiem klienta, czy planujesz poprosić swojego szefa o podwyżkę, stosuj uniwersalne sposoby na to, by rozmowa nie była tak nieprzyjemna, jak mogłaby się wydawać.

1) Nie nastawiaj się negatywnie

To, że w pracy pojawia się jakiś konflikt, jest naturalną koleją rzeczy i nie należy tego faktu traktować jako coś nienormalnego. Pamiętaj – takie wyzwania, jak przeprowadzenie rozmowy nieco trudniejszej niż zwykle, nie są dla Ciebie żadnym problemem.

2) Sprecyzuj intencję

Ustal, w jakim celu jest przeprowadzana dana konwersacja. Jakich efektów od niej oczekujesz? Czy rozmówca będzie coś negocjował, czy to Ty będziesz starał go do czegoś przekonać? W jaki sposób chciałbyś, aby dialog przebiegał?

3) Używaj konstruktywnej argumentacji

Przez cały czas staraj się tak prowadzić dialog, by ostatecznie osiągnąć zamierzony rezultat. Jeżeli nie jesteś w stanie w tym momencie dać swojemu podwładnemu podwyżki, nie staraj się mydlić mu oczu, lecz przedstaw sprawę w ten sposób, by wiedział że nie jest to Twoja zła wola i że być może w przyszłości uda się podwyższyć jego pensję.

4) Bądź merytoryczny

Wypowiadaj się w taki sposób, byś brzmiał jak najbardziej rzeczowo i profesjonalnie. Konkretnie i rzetelnIe przedstawiaj fakty – tak, by ułożyły się one w logiczną argumentację. Zachowaj spokój i klasę, nie daj się ponieść emocjom.

5) Odwołuj się do dobra ogółu

Staraj się przekonać swojego rozmówcę, że Twoja decyzja czy poglądy są powszechnie akceptowane i przynoszą korzyści jakiejś grupie lub większości pewnej społeczności. Jeśli warunki rozmowy są ku temu sprzyjające, warto także powołać się na jakiś autorytet w danej dziedzinie, potwierdzający Twoją tezę czy opinię.

Co sądzisz o tym artykule?
57
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0