Ketoza to w uproszczeniu stan, w którym organizm wprowadzony jest w swego rodzaju “głodówkę”. Nie chodzi tutaj o omijanie posiłków i funkcjonowaniu na samej wodzie. Stan ketozy to model, który opiera się na wykorzystaniu zapasów energetycznych w postaci tłuszczu do zaopatrzenia bilansu kalorycznego organizmu.

Z tego artykułu dowiesz się: co to jest ketoza, jak wygląda przykładowy jadłospis diety ketogennej, czyli co jeść, a czego należy unikać, chcąc wprowadzić się w stan ketozy. Według wielu ketoza to idealny przepis na świetną sylwetkę. Jednak czy aby na pewno model ten jest bezpieczny dla organizmu? Czy ketoza dietetyczna pozwoli nam na zawsze zrzucić zbędne kilogramy?

Co to jest ketoza? Czy dieta ketogeniczna to skuteczny sposób na odchudzanie?

Stan ketozy to sytuacja, w której organizm, zamiast wykorzystywać podstawowe źródło energetyczne, jakim jest glukoza, zastępuje je kwasami tłuszczowymi. Dokładnie chodzi o ciała ketonowe, do których zaliczyć możemy np. acetooctan czy kwas β-hydromasłowy. To one przejmują rolę głównego źródła energii.

Przedłużony stan takiego odżywiania sprawia, że organizm nie ma możliwości korzystać z “szybkich form energii”, przez co wchodzi w stan ketozy. Odżywia się wtedy nie tłuszczami z pożywienia, ale, co najważniejsze dla osób się odchudzających, tłuszczem nagromadzonym w ciele.

Ketoza - jakie efekty daje? Czy dieta ketogenna jest bezpieczna?

W mniemaniu wielu osób schemat żywienia oparty o stan ketozy to doskonałe narzędzie do redukcji masy ciała. Z tej metody korzystają np. gwiazdy w Hollywood, dzięki czemu wywnioskować można, iż metoda ta rzeczywiście działa.

Dieta ketogeniczna może być stosowana jednak wyłącznie przez osoby zdrowe, bez problemów z nerkami i wątrobą, ponieważ znacznie obciąża te narządy. W trakcie stosowania diety ketogennej należy regularnie wykonywać badania monitorujące pracę wątroby i nerek, a także lipidogram. Ten model żywienia powoduje na początku niewielki wzrost poziomu cholesterolu całkowitego i trójglicerydów, których poziom z czasem się jednak normuje.

Ketoza - objawy

Ketoza to stan, w którym człowiek bardzo drastycznie ogranicza spożycie węglowodanów. Efektów ubocznych tego modelu żywienia jest wiele, a niektóre mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Do najczęściej zadawanych pytań związanych z efektem tego modelu żywienia zaliczyć można:

· Jakie objawy u ludzi powoduje ketoza?

· Jak ketoza wpływa na zapach z ust?

Co do objawów, to przede wszystkim zauważamy, że organizm wciąż czuje się zmęczony. Uwarunkowane jest to niską podażą glukozy jako głównego “żywiciela” tkanki mięśniowej. Często osoby na diecie nie mogą normalnie spać, gdyż organizm domaga się węglowodanów.

Jeśli zaś chodzi o zapach z ust, to faktycznie ketoza na niego wpływa. Aceton, czyli ciało ketonowe, ma charakterystyczny zapach (przypomina kwaśne jabłka). Musimy być świadomi tego, iż jest to nieodłączny element ketozy.

Stosowanie modelu ograniczającego spożycie węglowodanów na rzecz tłuszczów określa się mianem ketozy odżywczej, która ma na celu zmianę źródła energetycznego z cukrów na ketony. Jednakże model ten prowadzić może do zaburzeń w pracy organizmu, a nawet do kwasicy ketonowej w niektórych przypadkach.

Kwasica ketonowa to skutek zaburzenia równowagi w gospodarce kwasowo-zasadowej organizmu. Wynika ze zwiększonego wytwarzania kwasu acetooctowego i kwasu β-hydromasłowego, które zaliczają się do ciał ketonowych. Przemiany ketonów prowadzą do syntezy acetonu w organizmie i mogą wywoływać kwasicę ketonową.

Rozwój kwasicy ketonowej może mieć miejsce w przypadku:

· cukrzycy,

· głodówki,

· spożycia nadmiernej ilości alkoholu,

· gorączki,

· nadczynności tarczycy,

· defektów metabolicznych.

Łagodne objawy kwasicy ketonowej to : brak łaknienia, osłabienie, senność.

Długotrwałe rozregulowanie gospodarki kwasowo-zasadowej prowadzi do : otępienia, hiperwentylacji, ostrego bólu brzucha i wymiotów.

Niekiedy osoba z kwasicą ketonową może mieć tachykardię, a nawet wpaść w śpiączkę. W ciężkich przypadkach kwasica ketonowa kończy się śmiercią, jeśli w porę nie została udzielona pomoc medyczna.

Dlatego świadome wprowadzanie się w stan ketozy poprzez dietę to rozwiązanie dopuszczalne tylko dla w pełni zdrowych osób. Dieta ketogeniczna, czyli wywołująca stan ketozy, powinna być stosowana wyłącznie pod nadzorem wykwalifikowanego dietetyka lub lekarza.

Ketoza - co jeść? Produkty

Dążąc do ketozy, można spożywać produkty takie jak (podstawowe źródła energii):

· jaja,

· ryby,

· mięso tłuste,

· tłuste produkty mleczne.

Warto pamiętać, aby jadłospis był mocno urozmaicony, gdyż dieta ketogenna jest monotonna i może być bardzo trudno konsekwentnie ją stosować.

Ketoza dietetyczna - wspomaganie leczenia farmakologicznego

Ketoza to sposób na odchudzanie , ale redukcja wagi to nie jedyne zastosowanie tego zjawiska. Dietę ketogenną wprowadza się u osób chorych na padaczkę lekoopornoą oraz u osób z epilepsją, które nie chcą stosować leczenia farmakologicznego. Ketoza u takich osób wywołuje obniżenie o ponad połowę liczby ataków padaczkowych. Tego typu terapia może być stosowana wyłącznie pod nadzorem lekarza .

Padaczka lekooporna - czy jest na to sposób? Ketoza jako leczenie - zasady

Ketoza dietetyczna może okazać się skuteczna w leczeniu, jednak należy pamiętać, że kluczem do sukcesu jest konsekwencja, a nad przebiegiem terapii powinien czuwać lekarz. Przejście na ten model żywienia okaże się efektywny, jeśli będzie prowadzony co najmniej 3-6 miesięcy. Dietę opiera się o kwasy tłuszczowe średniołańcuchowe bądź długołańcuchowe. W wielu przypadkach stosunek tłuszczów do węglowodanów i białek musi wynosić 4:1.

Zobacz film: "Dieta warzywno-owocowa na wiosnę".


Dieta warzywno-owocowa na wiosnę. Źródło: Redakcja Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
0
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0