Wiadomość

Joga to ćwiczenia oddziałujące zarówno na ciało, jak i umysł. Kundalini to najbardziej tantryczny rodzaj jogi, mający na celu wyzwolenie wewnętrznej energii. Odmiana ta wzbudza jednak wiele kontrowersji, jako że nieodpowiednio wykonywana może nieść liczne zagrożenia dla ćwiczącego.

  • Kundalini joga - na czym polega?
  • Joga Kundalini, ćwiczenia - jak wygląda w praktyce?
  • Joga Kundalini, zagrożenia - negatywne skutki ćwiczeń


Zobacz też: Jak się zrelaksować? Skuteczne sposoby


Joga Kundalini (zwana również Kundalinijogą) uznawana jest za najbardziej mistyczną i tajemniczą odmianę jogi. Polega na połączeniu pięciu różnych elementów, stanowiących technikę pracy nad umysłem i ciałem. Są nimi: pozycje jogi (tzw. asany), praca oddechem (tzw. pranajama), mantry (czyli charakterystyczny śpiew), mudry (czyli gesty rąk) oraz medytacja. Ćwiczący twierdzą, że odpowiednie połączenie tych pięciu elementów prowadzi do wyzwolenia wewnętrznej energii człowieka, koi nerwy i przynosi spokój ducha. Joga Kundalini wywodzi się z Indii i buddyzmu, jednakże cieszy się ogromną popularnością w krajach europejskich i w Stanach Zjednoczonych.

Kundalini joga - na czym polega?

Joga Kundalini przeznaczona jest przede wszystkim osobom żyjących w stresie i ciągłym biegu. Ta odmiana jogi potrafi oczyścić umysł, rozluźnić mięśnie i przynieść spokój. Wierzy się bowiem, że w ciele każdego człowieka, dokładnie u podstawy kręgosłupa, drzemie wewnętrzna energia (zwana pierwszą czakrą). Podczas gdy wykonujesz ćwiczenia jogi Kundalini, energia zaczyna wibrować oraz powoli przemieszczać się w górę, wzdłuż kręgosłupa. Przechodzi ona wówczas przez poszczególne etapy (czakry), gdzie każda odpowiada za inną sferę ludzkiej psychiki: radość, kreatywność, seksualność, intuicję, otwartość na ludzi, poczucie własnej wartości. Według wierzeń, zaburzenia w przepływie energii przez poszczególne czakry skutkują problemami psychicznymi, zaniżonym poczuciem własnej wartości czy wahaniami emocjonalnymi. Kundalini pomaga zaś w gładkim przepływie energii przez wszystkie strefy, tworząc harmonijnie współgrający mechanizm.

Zobacz film: Joga sposobem na stres, źródło: Dzień Dobry TVN


Joga Kundalini, ćwiczenia - jak wygląda w praktyce?

W praktyce joga kundalini nie różni się wiele od zwykłej, znanej powszechni jogi. Typowe zajęcia kundalini trwają około godziny. Rozpoczynają się od mantry początkowej, gdy wszyscy uczestnicy lekcji wydobywają z siebie charakterystyczne, mantryczne dźwięki. Następnie przechodzi się do rozgrzewki fizycznej, przygotowującej do ćwiczeń. Po rozgrzewce następuje właściwa część zajęć, zwana kriją. Podczas kriji wykonuje się określony zestaw pozycji jogi, przy akompaniamencie mantry. Do najbardziej podstawowych asan należą m.in. pozycja drzewa, kwiat lotosu czy pies z głową do dołu. Po wykonaniu wszystkich ćwiczeń następuje czas na rozluźnienie mięśni, np. w pozycji leżącej. Zajęcia kończy się medytacją połączoną z mantrą, pranajami i mudrą. Ćwiczenie jogi wymaga sporego rozciągnięcia i sprawności fizycznej. Jeśli jesteś początkującym ćwiczącym, daj sobie czas. Wraz z systematycznym ćwiczeniem asan, staną się one dla Ciebie dużo łatwiejsze do wykonania. Joga Kundalini polega również na umiejętności słuchania własnego ciała. Gdy więc wysyła Ci ono sygnały, iż ćwiczenia są zbyt intensywne lub wymagające - zmniejsz ich ilość lub czas ich wykonywania.

Joga Kundalini i jej skutki - jakie efekty przynosi?

Pobudzenie energii i udrożnienie jej przepływu poprzez ćwiczenie jogi Kundalini niesie ze sobą wiele korzyści. Pozbycie się negatywnej energii skutkuje odprężeniem ciała, oczyszczeniem umysłu i polepszeniem samopoczucia. W efekcie odzyskujemy radość z życia oraz zwiększamy poczucie własnej wartości i wiarę we własne możliwości. Joga Kundalini może być pomocna w walce z chronicznym stresem lub nawet depresją. Lepszy stan psychiki nie raz ma wpływ na nasze zdrowie fizyczne. Joga normuje ciśnienie, dotlenia mózg i pobudza krążenie. Dzięki temu zwiększa się nasza odporność i rzadziej chorujemy.

Joga Kundalini, zagrożenia - negatywne skutki ćwiczeń

Wokół Kundalini krąży jednak wiele kontrowersji. Obok długiej listy korzyści, jakie ze sobą niesie, znajdziemy wiele jej negatywnych skutków. Istnieją bowiem pewne zagrożenia związane z jej praktykowaniem. Przede wszystkim składające się na nią intensywne i nieraz częste ćwiczenia, mogą skutkować poważną kontuzją. Przed zajęciami zawsze należy więc pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce i rozciąganiu mięśni. Jednakże nie kontuzje stanowią największy problem związany z praktykowaniem Kundalini. Wiele osób uważa, że jej nieodpowiednie wykonanie może nieść negatywne skutki związane z naszą psychiką. Jeśli więc nie wykonamy ćwiczeń z należytą uwagą oraz zlekceważymy ich stronę techniczną, możemy uzyskać efekty odwrotne od zamierzonych. Popsuje się nasze samopoczucie, osłabimy organizm oraz zaburzymy wewnętrzny spokój ducha. Z powodu ryzyka, jakie niesie ze sobą ten rodzaj jogi, odradza się go kobietom w ciąży, osobom o ograniczonej sprawności fizycznej lub borykającymi się z poważnymi chorobami psychicznymi (oprócz niezaawansowanej depresji). Aby uniknąć negatywnych skutków, przed rozpoczęciem swojej przygody z Kundalinijogą warto skonsultować się z profesjonalnym, przeszkolonym trenerem lub nauczycielem jogi.

Co sądzisz o tym artykule?
91
8
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0