Porady

Jak gotować ryż basmati?

ryż

pictavio/Pixabay

Porady

Jak gotować ryż basmati?

ryż

pictavio/Pixabay

Wybór ryżu jest bardzo duży. Półki w sklepach wręcz uginają się od różnych jego odmian, ale który ryż jest najlepszy? Który warto przyrządzić na obiad, aby oczarować domowników? Jednym z najbardziej cenionych rodzajów jest ryż basmati.

Długoziarnisty ryż basmati po ugotowaniu jest smaczny, bardzo sypki, nie klei się jak większość znanych nam odmian ryżu. Zazwyczaj można rozpoznać go również po śnieżnobiałej barwie, chociaż brązowy ryż basmati również jest często spotykany. Odmiana basmati uważana jest za najbardziej szlachetną. Jak ugotować ryż basmati na sypko? Jakie wartości odżywcze ma ryż basmati? Zapraszamy do lektury!

Właściwości ryżu basmati

Ryż basmati uważany jest za odmianę najbardziej szlachetną. Dlaczego? Być może ze względu na swoje właściwości odżywcze lub pochodzenie. Ryż posiada w swoim składzie żelazo, co jest raczej niespotykane w innych odmianach ryżu. To niskokaloryczny ryż, dlatego mogą go jeść nawet osoby będące na diecie redukcyjnej. Jest długoziarnisty, brązowy lub śnieżnobiały i… aromatyczny! Ryż basmati pachnie bardzo delikatnie, ale wyczuwa się w nim nuty orzechowe. Aromat ten może być wynikiem niepowtarzalnych warunków klimatycznych, w jakich roślina ta wzrasta.

Odmiana ryżu basmati rośnie u podnóża Himalajów. Uprawia się go głównie w Indiach oraz w Pakistanie. Rosnąc i dojrzewając, ma do czynienia z bardzo niskimi temperaturami oraz ze słońcem. Ponadto, ziemię, w której rośnie, nawadniana woda z lodowców. To wszystko nadaje ryżowi wyjątkowy aromat! Ugotowany ryż basmati jest sypki i lekki.

Ryż basmati – kalorie

Jakie są właściwości odżywcze ryżu basmati? W 180 g ryżu basmati (1 pełna szklanka) znajduje się ok. 600 kcal. Zawiera on również białko, tłuszcz, węglowodany i błonnik, a także żelazo. Szacuje się, że ryż ma najmniej kalorii w porównaniu do innych rodzajów ryżu. Dlatego, ryż basmati w diecie sprawdzi się doskonale!

Jak ugotować ryż basmati?

Jak gotować ryż basmati na sypko? Nie jest to trudne – wystarczy zalać ryż osoloną, zimną wodą, doprowadzić do wrzenia (bez przykrywania garnka) i następnie zmniejszyć ogień do minimum. Ryż na małym ogniu należy gotować przez ok 10 min. pod przykryciem, nie zaglądając pod pokrywkę (jeżeli pokrywa się unosi pomimo małego ognia, należy ją lekko odchylić). Po wyłączeniu ognia zostawia się ryż jeszcze na ok. 5 min pod przykryciem. Jak wygląda i smakuje idealnie ugotowany makaron? Jest al dente, jędrny, nie sklejony, a podczas jedzenia wyczuwa się jego sypkość – jest także twardszy od innych rodzajów ryżu.

Niektórzy uważają, że ryż basmati jest o wiele smaczniejszy, jeżeli przed ugotowaniem moczy się go w zimnej wodzie przez ok. 30 min.

Z czym podawać ryż basmati?

Ryż basmati świetnie sprawdzi się jako dodatek do wielu potraw; zarówno mięsnych, jak i wegetariańskich. Można podawać go obok ryby lub mięsa, zamiast ziemniaków czy klasycznego białego ryżu. Bardzo dobrze współgra z warzywami, może też stać się dodatkiem do sałatek. Dzięki jego sypkości wykorzystuje się ten ryż jako dodatek do zup, np. pomidorowej. Ryż sprawdzi się zarówno w wersji na słono, jak i na słodko. Bardzo dobrze smakuje z jogurtem, owocami oraz miodem.

Ryż – ciekawostki

● Skrobia w nadmiarze:

Nie każdy chce dostarczać do swojego organizmu duże ilości skrobi. Ponadto, to skrobia sprawia, że ryż się klei. Aby wyeliminować jej nadmiar z ryżu, wystarczy przepłakać go obficie pod bieżącą, chłodna wodą.

  • Odmierzanie ryżu:
Dla wielu osób niedoświadczonych w kuchni stanowi to duży problem. Najczęściej gotuje się go zbyt wiele. Szacuje się, że dla jednej osoby dorosłej należy przeznaczyć ok. pół szklanki ryżu.
  • Podział ryżu:
Ryż najczęściej dzieli się ze względu na długość ziaren. Wyróżnia się ryż długoziarnisty (mający ponad 6 mm długości), ryż średnioziarnisty (od 5,2 do 6 mm) oraz krótkoziarnisty (5–5,2 mm). Można również podzielić ryż ze względu na kolor. Wtedy wyróżnia się ryż biały, brązowy, czarny, żółty, a także czerwony.
  • Odmiany ryżu:
Oprócz ryżu basmati wyróżnia się także ryż parboiled, jaśminowy, arborio, carnaroli, loto, kleisty, złoty.
  • Ryż basmati nie rośnie wszerz:

Podczas gotowania ryż basmati rośnie wzdłuż, a nie wszerz, jak większość odmian ryżu.

Ryż basmati to składnik wielu dań. Posiada cenne właściwości odżywcze, doskonale smakuje i jest delikatny. W dodatku nie brakuje go w naszych sklepach. Warto zatem sięgnąć po tę odmianę ryżu.

Ryż do obiadu – pożywnie, smacznie i zdrowo. Zobacz wideo:

Dzień Dobry TVN

Zobacz też:

Kuchnia bez mięsa to trend 2021 roku. Poznaj przepisy Piotra Kucharskiego

Gołąbki z mięsem, dorszem, ziemniakami lub jabłkami. Które wybierasz?

Jajecznica, risotto, polędwica z dorsza i tarta - dania na słono i słodko Darii Ładochy. Oto jej wypróbowane przepisy

Co sądzisz o tym artykule?
94
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0