Żywienie kobiety oczekującej na narodziny dziecka to temat sporny dla żywieniowców. Wielu doświadczonych specjalistów zaleca kobietom bardzo restrykcyjne podejście do żywienia, m.in. wykluczenie większości produktów spożywczych. Takie rozwiązania niekiedy mijają się z celem, gdyż dieta przyszłej matki nie ma być restrykcyjna, tylko dobrze zbilansowana.

Można się domyślić, że kaloryczność diety kobiety w ciąży wzrośnie. Jednak nie chodzi o podwajanie ilości spożywanych posiłków, gdyż niekiedy dzienne zapotrzebowanie wzrasta wyłącznie o 300 kcal. Dieta kobiety w ciąży przede wszystkim musi dostarczyć niezbędną pulę składników odżywczych potrzebnych jej i dziecku.

>>>Zobacz: Ile powinno ważyć dziecko w poszczególnych tygodniach ciąży?

Dieta w ciąży - świadome żywienie czy restrykcyjny plan

Dieta ciężarnej to bardzo ważny element dla zarówno dla matki, jak i płodu. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze w trakcie każdego trymestru wzrasta, dlatego odpowiednia podaż składników stanowi podstawę jakościowego jadłospisu.

Najważniejszy jest dobór odpowiedniej ilości kalorii. Zazwyczaj zapotrzebowanie na energię wzrasta o ok. 300 - 700 kcal w zależności od tego, ile kobieta przytyje. Warto dokładnie kontrolować tę kwestię, gdyż najważniejsze jest nie dopuścić do niedoborów żywieniowych.

Dieta w ciąży nie ma być restrykcyjna, tylko jakościowa. Chodzi tutaj o różnorodność wyrobów, które poza dostarczaniem całej puli witamin i składników mineralnych, nie spowodują zaburzeń w pracy jelit kobiet, a tym samym nie obciążą płodu.

Obalamy mity - dieta dla ciężarnej

W Internecie można znaleźć cały szereg mitów na temat diety ciężarnej. Przyjrzyjmy się im z bliska:

Nie wolno pić mleka

To zależy. Jeśli kobieta dobrze toleruje wyroby mleczne, tj. sprawnie metabolizuje i nie odczuwa dolegliwości związanych z nietolerancją laktozy, odstawienie mleka nie jest wymagane. W innych wypadkach, odstawiając mleko, rezygnujemy z dobrego źródła białka i wapnia.

Odstaw cukry

Kobiety ciężarne bardzo często borykają się z zaburzeniami w poziomie glukozy. Dieta cukrzycowa dla kobiety ciężarnej nie powinna jednak wykluczać spożycia węglowodanów. To podstawowe źródło energetyczne, które należy dostarczyć do organizmu matki i dziecka. Warto jednak wybierać produkty bogate w węglowodany złożone: wyroby pełnoziarniste, otręby, warzywa.

Odstawiamy owoce

Cytrusy to owoce o wysokim potencjale uczulającym, dlatego ich spożycie można ograniczyć, jednak nie wykluczyć z diety. Stanowią one bowiem doskonale źródło witaminy C. Warto pamiętać, że owoce i warzywa to bardzo dobre źródła folianów, które w rozwoju płodu odgrywają kluczową rolę.

Problemy metaboliczne - dieta cukrzycowa w ciąży

Wcześniej wspomniano, iż całkowite wykluczenie z diety produktów bogatych w węglowodany jest nierozsądne. To prawda, gdyż cukrzyca zazwyczaj po urodzeniu dziecka mija, zaś dawka energetyczna dostarczana z posiłkiem jest kluczowa dla życia obu organizmów.

Kobiety powinny jednak wybierać wyroby pełnoziarniste oraz warzywa, najlepiej w formie lekko przegotowanej. Artykuł te obfite są w błonnik, który odgrywa kluczową rolę w pracy jelit.

Zaburzenia w pracy jelit - dieta lekkostrawna w ciąży

Spożywając ciężkie, smażone, czy grillowane wyroby na pewno nie pomożemy sobie i dziecku, dlatego należy pamiętać, że dieta w ciąży powinna być lekkostrawna, ale zarazem bogata w błonnik. Problemy z wypróżnianiem dotykają niemalże 50 % kobiet w ciąży. Najważniejsze będzie tutaj stosowanie się do zaleceń dietetycznych, które dotyczą odpowiedniego spożycia wody i błonnika.

Kluczowe zasady to:

  • należy spożywać ok. 6 szklanek wody dziennie,
  • warto włączyć do diety soki owocowe i warzywne,
  • unikajmy czarnej herbaty, która wywołuje zaparcia,
  • unikajmy potraw powodujących zaparcia: czekolada, ryż biały,
  • większa podaż błonnika: siemię lniane (w obecności dużej ilości wody), otręby owsiane, płatki żytnie, warzywa bogate w karotenoidy (marchew, papryka).

Dieta w ciąży - jadłospis

Odżywianie kobiety ciężarnej ma na celu dostarczenie odpowiedniej puli składników odżywczych, ale zarazem ma być przyjemnością. W czasie ciąży zachcianki żywieniowe to chleb powszedni i na tym skupmy się najbardziej. Pamiętajmy o umiarze, gdyż zbyt duża podaż kalorii powoduje nadwagę, a nawet otyłość.

Przykładowy jadłospis:

Przed każdym posiłkiem : 1 szklanka wody (zawsze)

Śniadanie : Płatki owsiane na jogurcie z malinami + sok marchewkowy

II Śniadanie: Pieczywo pełnoziarniste z pastą z sardynek i warzywami

Obiad: Kasza gryczana + filet z indyka pieczony + sałata zielona z jogurtem + herbatka owocowa

Podwieczorek: Szklanka kefiru + jabłko + szklanka wody z siemiem lnianym

Kolacja: Pieczywo graham z sałatą, serem żółtym i pomidorem + herbatka na trawienie (na bazie karczocha, szałwii, kopru włoskiego).

>>>Zobacz też: Jak rodzi się w Polsce? Poród domowy, czy w szpitalu?


Zobacz film: Słodki ciężar. 38-40 tydzień ciąży. Źródło: Dzień Dobry TVN

autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Co sądzisz o tym artykule?
3
0