Profilaktyka zdrowia

Co zrobić, żeby się wyspać? Sposoby, które ułatwiają zaśnięcie

Profilaktyka zdrowia

Co zrobić, żeby się wyspać? Sposoby, które ułatwiają zaśnięcie

Jak spać, żeby się wyspać? To jedno z pytań, które zadają sobie niemal wszyscy – od zapracowanych studentów i młodych mam po uczestników tzw. wyścigu szczurów. Co zrobić, żeby się wyspać? Warto to wiedzieć z jednego powodu – sen to zdrowie, ma pozytywny wpływ na sprawność umysłową, pozwala się zregenerować i dodaje energii.

Aby móc wyspać się w krótkim czasie, należy zaopatrzyć się w odpowiedni materac, bawełnianą pościel i dostosowaną do pory roku kołdrę. Znaczenie ma również temperatura w sypialni. Aby mieć szansę na wyspanie się przed szkołą lub pracą, lepiej zrezygnować z obfitej kolacji.

Jak się wyspać?

Odpowiedzi na pytanie, co zrobić, żeby się wyspać, jest naprawdę wiele. Przede wszystkim nie powinniśmy kłaść się do łóżka wzburzeni, naładowani emocjami z minionego dnia. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku spokój i relaks. Warto również wyjaśnić, dlaczego sen jest tak istotny. Jest on ważną częścią życia każdego człowieka. W trakcie snu dochodzi do spadku temperatury ciała i spowolnienia pracy poszczególnych narządów. W czasie snu wzmacnia się pamięć, a nagromadzone informacje zostają uporządkowane. Sen ma także wpływ na masę ciała. Zbyt krótki odpoczynek stymuluje wydzielanie hormonu, który intensyfikuje uczucie głodu. Z kolei zbyt długi sen może doprowadzić do spowolnienia procesów przemiany materii.

Ile spać, żeby się wyspać?

Zazwyczaj przyjmuje się, że optymalny czas snu wynosi od 6 do 8 godzin. Każdy organizm jest jednak inny, dlatego odpowiedź na pytanie, ile spać, żeby się wyspać, nie w każdym przypadku jest taka sama. Niektórym wystarczy znacznie krótszy sen. Co ważne, zaobserwowano, że nie tylko od liczby godzin snu zależy, czy mamy szansę poczuć się wypoczęci. Osoby, które co rano powtarzają „jestem zmęczony/a, nie mogę się wyspać”, powinny dowiedzieć się czegoś więcej na temat faz snu. Wyróżnia się dwie fazy: NREM (trwa ok. 90 minut) i REM (trwa ok. 15 minut). Zachodzą one naprzemiennie. W czasie NREM (głęboki sen) komórki ciała odnawiają się, mięśnie ulegają rozluźnieniu, aktywizuje się wątroba, a układ odpornościowy ma szansę na regenerację. W tej fazie wydzielają się hormony odpowiedzialne za regulację procesów fizjologicznych. Tymczasem faza snu płytkiego (REM) sprzyja regeneracji centralnego systemu nerwowego. Budząc się w tej fazie, nawet po 6 godzinach snu można wstać wypoczętym. Jeśli natomiast budzik zadzwoni podczas fazy NREM, pobudka może okazać się utrudniona nawet po przespaniu 10 godzin.

>>> Zobacz też: 

Jak mieć więcej energii do pracy, nauki, działania? Zacznij od podstaw

Jak się wyspać w krótkim czasie?

Wiele osób zastanawia się, jak się wyspać w 4 godziny, inni szukają odpowiedzi na pytanie, jak się wyspać w 2 godziny. Coraz więcej osób bierze na siebie zbyt dużo obowiązków, przez co ich doba gwałtownie się kurczy i nie wystarcza już czasu na spokojny sen. Aby móc czuć się wypoczętym jedynie po kilku godzinach odpoczynku, należy 3–4 godziny przed snem zrezygnować z kawy i czarnej herbaty. To samo dotyczy jedzenia i wysiłku fizycznego. Obfita kolacja i wizyta na siłowni tuż przed snem mogą uniemożliwić szybkie zaśnięcie. Niemałym utrudnieniem w odpoczynku może być spanie w sąsiedztwie laptopa i smartfonu. Urządzenia te emitują światło, które dla mózgu jest sygnałem, że już pora wstać. Jak zatem spać, żeby się wyspać? Przed zaśnięciem warto wywietrzyć pokój. Skutecznym sposobem na relaks jest wieczorne czytanie książki, co pozwala oderwać się od codzienności. Osoby, które mają problemy z zaśnięciem i nie wiedzą, co zrobić, aby móc się wyspać w krótkim czasie, powinny przed odpoczynkiem zażyć gorącej kąpieli z dodatkiem odprężających olejków eterycznych.

>>> Zobacz też: 

Śni Ci się deszcz? Sennik podpowie, co taki sen oznacza

Jak dobrze się wyspać? Inne sprawdzone sposoby na dobry sen

Aby mieć szansę na dobry sen, należy zacząć od wyboru wygodnego materaca. Źle dobrany może wywoływać bóle kręgosłupa. Nie mniejsze znaczenie ma odpowiedni dobór pościeli, która powinna być bawełniana. Naturalna tkanina sprawia, że skóra może oddychać, nie dochodzi do nadmiernego pocenia się. Należy również zadbać o ciszę w sypialni. W razie hałasów nocnych pochodzących z sąsiedztwa można użyć stoperów do uszu. Poza tym osoby mające problemy z zaśnięciem powinny sprawdzić, jaka temperatura panuje w ich sypialni. Powinna wynosić 18–21 stopni C. Naukowcy zaobserwowali, że spanie w odpowiednich warunkach termicznych sprawia, że rano wstajemy pełni energii. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest dostosowanie kołdry do aktualnej pory roku. Jeśli jest to możliwe, warto kłaść się do łóżka zawsze o tej samej porze. W szybkim zaśnięciu pomocna może okazać się filiżanka ziołowej herbaty, np. z rumianku, melisy lub dziurawca. Szukając odpowiedzi na pytanie, jak spać krótko i się wyspać, warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej pozycji podczas snu. Prawie dla każdego dobre jest spanie na boku. Gdy leżymy na boku, rozszerzają się drogi oddechowe, zmniejsza się ryzyko bezdechu sennego, a praca serca staje się efektywniejsza. Osoby, które mimo wypróbowania wszystkich wymienionych sposobów na dobry i spokojny sen ciągle mają problemy z zaśnięciem, powinny udać się do specjalisty. Problemy ze snem, które trwają zbyt długo, mogą być konsekwencją zaburzeń psychicznych i psychosomatycznych.

>>> Zobacz też:

Nocne życie dzieci, czyli jak poradzić sobie z niespokojnym snem naszego malucha

Zobacz film: Pod czym spać, żeby się wyspać? 

Zobacz film: Pod czym spać, żeby się wyspać? Źródło: Dzień Dobry TVN.  


Co sądzisz o tym artykule?
50
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0