Autohipnoza jest jednym z najciekawszych stanów, w jakich może znaleźć się człowiek. Niestety większość osób nie jest świadoma jej zalet i pozytywnych efektów. Odpowiednie ćwiczenia umożliwiają samodzielne opanowanie z pozoru trudnej sztuki, jaką jest autohipnoza. Pewność siebie w ich wyniku często wzrasta, działa też ona korzystnie na sen, odchudzanie i zmianę wielu negatywnych nawyków.

Autohipnoza to stan transu, podczas którego nasz organizm doznaje głębokiego odprężenia, jednocześnie dokonując zmian w umyśle, a nawet ciele. Autohipnoza regresyjna polega na wprowadzeniu się w stan hipnozy i przeprowadzeniu retrospekcji związanych z konkretnym przeżyciem czy wydarzeniem z przeszłości. Jakie techniki należy stosować i o czym warto pamiętać?

Hipnoza i autohipnoza – charakterystyka i różnice

Hipnoza jest to proces, w którym hipnotyzer wprowadza daną osobę w trans, podczas którego dokonuje się określonych czynności, zmian nawyków czy poglądów ułatwiających realizację wyznaczonego celu. Wiele osób żyje w przekonaniu, iż niemożliwe jest samodzielne wprowadzenie się w tego rodzaju stan. Jest to błędny tok myślenia, gdyż autohipnoza jest osiągalna dla każdego człowieka. Wykorzystywane przez hipnotyzerów techniki są zbliżone do tych, które powinniśmy stosować podczas samodzielnego wprowadzania się w trans. Stan hipnozy można określić jako pośredni między jawą a snem. W tym czasie nasza świadomość ulega wyłączeniu, a my otwieramy umysł na nowe bodźce i sugestie.

Autohipnoza – na sen, pewność siebie

Specjaliści wiedzą, jak wiele korzyści niesie ze sobą hipnoza i autohipnoza. Pewność siebie to jedna z nich. Dzięki transowi wielu ludzi zmienia swoje zachowanie i wzmacnia lub na nowo buduje silne cechy charaktery. Co ciekawe, autohipnoza jest zjawiskiem, które towarzyszy nam na co dzień, na przykład w momentach dłuższego zamyślenia czy w trakcie biegów długodystansowych. Nie jesteśmy jednak jej świadomi, przez co nie możemy korzystać z jej dobroczynnego wpływu.

Autohipnoza jest stanem, w którym nasz mózg działa na falach alfa. To właśnie one umożliwiają dogłębne odprężenie i ucieczkę od świadomości. Działają także pozytywnie na sen i umożliwiają szybsze zaśnięcie. Umiejętność wprowadzenia się w podobny stan uzależniona jest od stopnia, w jakim udaje się nam kontrolować własny umysł i ciało.

Zobacz film: Na czym polega hipnoza? Źródło: Dzień Dobry TVN

Autohipnoza – techniki i zalety

Aby wprowadzić się w trans, kluczowe jest znalezienie spokojnego miejsca, w którym nikt nie będzie nam przeszkadzał. Autohipnoza polega na dogłębnym rozluźnieniu i zrelaksowaniu się, dlatego tak ważne jest przyjęcie komfortowej pozycji, w której spędzimy dłuższą chwilę. Najlepiej przyjąć pozycję leżącą, ewentualnie siedzącą w wygodnym fotelu. Zadbajmy o wyłączenie lub odizolowanie wszelkich elementów rozpraszających i mogących przerwać sean autohipnozy. Techniki relaksacyjne polegają na stopniowym rozluźnianiu najpierw górnych, a następnie dolnych partii ciała. Ważne jest także uspokojenie oddechu i głęboka koncentracja. Rozluźnianie części ciała zaczynamy od głowy, następnie szyja, brzuch, plecy, ręce, nogi i stopy. Aby uwolnić całe napięcie, wyobrażamy sobie, że każda kolejna część ciała staje się zrelaksowana i swobodna. Autohipnoza regresyjna, jak i tradycyjna, wykorzystuje metody wizualizacji i autosugestii. W myślach warto powtarzać sobie, iż nasze ciało staje się coraz bardziej rozluźnione i lekkie. Hasła powinny być pozytywne i konkretne. Kolejnym krokiem jest rozpoczęcie odliczania od 10 do 1, podczas którego z każdą kolejną cyfrą osiągamy głębsze stany umysłu. Po zakończeniu odliczania wyobrażamy sobie miejsce, które kojarzy się nam ze spokojem, relaksem i odprężeniem.

W zależności od tego, jaki cel ma spełniać autohipnoza, po wprowadzeniu się w stan transu konieczne jest zastosowanie odpowiednich sugestii. Przykładowo, jeśli celem autohipnozy jest odchudzanie, sugestie powinny dotyczyć zmiany nawyków żywieniowych i pozytywnych skojarzeń związanych z aktywnością fizyczną. Trans umożliwia dodatkowo pobudzenie procesów biochemicznych w naszym ciele, dzięki którym przyspieszymy proces spalania tkanki tłuszczowej.

Jeśli chcemy zwiększyć pewność siebie, autohipnoza powinna bazować na sugestiach związanych z naszym zachowaniem w określonych, stresujących dla nas sytuacjach. Warto spróbować także metod wizualizacji. Przed rozpoczęciem transu można wypisać określone frazy lub cele na kartce, tak aby łatwiej było nam zapamiętać, nad czym powinniśmy pracować. Chcąc wyjść z transu, należy przebyć tę samą drogę, co na początku, ale w przeciwnym kierunku. Rozpoczynamy liczenie od 1 do 10, stopniowo wracając do rzeczywistości. W trakcie opuszczania strefy, warto powtarzać pozytywne afirmacje dotyczące naszego samopoczucia i zachowania w życiu codziennym.

Autohipnoza niesie ze sobą wiele zalet. Pozwala uwolnić się od towarzyszącego nam stresu i uporczywych myśli. Stanowi lekarstwo na sen, dla osób które zmagają się z problemami z zaśnięciem. Zaprezentowane techniki można wykorzystywać w sytuacjach wymagających od nas spokoju i koncentracji. Aby móc w pełni czerpać z możliwości, jakie daje autohipnoza, konieczne jest regularne wykonywanie ćwiczeń i przede wszystkim wewnętrzna motywacja. Umiejętność wprowadzania się w trans jest jednym z kluczowych elementów w dziedzinie rozwoju osobistego, ułatwiającym pracę nad samym sobą i swoimi możliwościami.

Co sądzisz o tym artykule?
81
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0