Praca maszynisty wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, koniecznością zachowania pełnej koncentracji i dyspozycyjnością. W Polsce ten zawód nie cieszy się zbyt dużą popularnością, pomimo całkiem dobrych zarobków. Klas o profilu kolejowym wciąż jest niewiele, a te, które istnieją, nie są oblegane. Co roku wielu maszynistów odchodzi na emeryturę, co rodzi poważny problem kadrowy dla przewoźników zajmujących się transportem. Ile zarabia maszynista pociągu i na jakie benefity pozapłacowe może liczyć w swojej pracy?
W Dzień Dobry TVN kulisy pracy za sterami pociągu odkrywał reporter Piotr Wojtasik.
"Wiercił mi dziurę w brzuchu, że to jego marzenie".
Jego fascynacja pociągami zaczęła się już w dzieciństwie. Dziś Marcin Antosz pracuje jako maszynista. Jest też autorem bloga, w którym pokazuje, jak w praktyce wygląda ten zawód. Pisze go z myślą o wszystkich, którzy interesują się koleją.
W Jaworzynie Śląskiej można zobaczyć prawdziwe gwiazdy na kołach - parowozy, które zagrały w filmach: Lalka i Anna Karenina. Mógł je zobaczyć, a nawet dotknąć prezenter pogody Dzień Dobry TVN Bartek Jędrzejak ;) Miał też okazję spotkać się tam z najmłodszym maszynistą w Polsce - Michałem Krawczykiem.
Marzeniem dziennikarza Dzień Dobry TVN Marcina Sawickiego była jazda lokomotywą. Udało mu się je spełnić. Jak się czuł, kiedy uruchomił pociąg? Nie wypadł z torów? Marcin sprawdził też jak powstaje pociąg. Wiecie, ile elementów składa się na jeden pojazd?
Po wstępnej selekcji z 1000 chętnych do zrobienia kursu na maszynistę zostaje ich 100. 80 proc. z nich otrzymuje dyplom. Jak wygląda kurs? Co jest najtrudniejsze w pracy maszynisty, a co sprawia w niej największą przyjemność? Dziennikarz Dzień Dobry TVN Robert Stockinger rozmawiał z prowadzącymi pociągi i spróbował swoich sił w symulatorze jazdy lokomotywą.