Major Ryan Clisset jest pilotem wojskowym ze Stanów Zjednoczonych, który przyjechał do Polski, by zrobić doktorat. Od 1,5 roku uczy się polskiego i twierdzi, że w porównaniu z nauką naszego języka, latanie F-16 to "pikuś". Co tak naprawdę sprowadziło go do naszego kraju?
Łukasz Czepiela to jeden z najbardziej znanych polskich pilotów samolotowych. Na co dzień pracuje jako kapitan rejsowego Airbusa. Ale ma w sobie też "bakcyla prędkości", który dopada go, gdy tylko siada za sterami swojego szybowca. Jak to się stało, że został pilotem? Jak przyznaje, na wsparcie finansowe nie mógł liczyć - ale na motywację, determinację i szczęście? Zdecydowanie tak.
Maciej Szczepaniak to jeden z najlepszych pilotów rajdowych w Polsce. W trakcie swojej kariery jeździł z najlepszymi, m.in. z Januszem Kuligiem czy Robertem Kubicą. Jak to się stało, że zakochał się w rajdach samochodowych?
Sebastian Kawa jest znany głównie jako mistrz szybownictwa. Nie każdy jednak wie, że z zawodu jest lekarzem ginekologiem. W obliczu pandemii, w myśl hasła "wszystkie ręce na pokład", szczepi przeciwko COVID-19 seniorów i nauczycieli. O swojej misji opowiadał w Dzień Dobry TVN.
Adelajda Szarzec-Tragarz przygodę z lotnictwem rozpoczęła w wieku 17 lat. Bardzo szybko wspięła się po szczeblach kariery. Jak mówi, potrzebny był upór i determinacja. Jak udało się jej połączyć pracę i macierzyństwo?
Macieja Wisławskiego nie trzeba przedstawić. Każdy miłośnik motoryzacji wie, że to jeden z najbardziej utytułowanych pilotów w Polsce. I kto by pomyślał, że swoją przygodę z rajdami, rozpoczął od... ogrodnictwa.
Katastrofa samolotu IŁ-62-M "Tadeusz Kościuszko" miała miejsce w 1987 roku. Maszyna rozbiła się wówczas w Lesie Kabackim. W poniedziałkowym Dzień Dobry TVN gościło małżeństwo Nowotnik. To właśnie kapitan Marian Nowotnik miał usiąść za sterami podczas tragicznego lotu.
Dariusz Kulik został pilotem samolotu pasażerskiego w wieku 37 lat. Oprócz tego Pan Dariusz kręci krótkie filmy o tematyce lotniczej, które wrzuca do sieci. W swoich nagraniach zdradza sekrety pracy pilota, pokazuje, jak wygląda kokpit, czy należy bać się w samolocie turbulencji, wyjaśnia na czym polega lądowanie. Które nagrania cieszą się największą popularnością? Co o pasji Pana Darka sądzi jego żona?
Nasi goście: „SLAB” i „RATS” to piloci polskich myśliwców F-16. Dlaczego nie możemy zdradzić ich imion, nazwisk ani stopni wojskowych? Jak zaczęła się ich przygoda z lotnictwem i co trzeba zrobić, jaką drogę przejść, żeby zostać pilotem "eFa"? Czy pilotowanie tak szybkich samolotów ma skutki uboczne dla zdrowia? Cały reportaż o bazie w Krzesinach i pilotach F-16 będzie można zobaczyć w programie „Uwaga” o 19:40! Zapraszamy.
Franciszek Kornicki miał zaledwie 23 lata, gdy przybył do Wielkiej Brytanii. Jak mówi jego syn, Richard Kornicki, wyjechał z ojczyzny, bo nie miał innego wyboru. Trafił do kraju, w którym wszystko działało inaczej, nawet obsługa samolotów. Młody pilot trafił do RAF-u, gdzie służył w czasie II wojny światowej. Dziś pan Franciszek ma 101 lat i właśnie został wybrany na twarz brytyjskiego lotnictwa. Plebiscyt został zorganizowany z okazji 100-lecia RAF, które będzie miało miejsce w następnym roku. Jak Anglicy będą je celebrować? O tym Peter Devitt z Muzeum RAF w Londynie. A o niezwykłej historii Franciszka Kornickiego dziennikarce Dzień Dobry TVN Annie Senkarze opowiedział jego syn Richard Kornicki - Przewodniczący Komitetu Pomnika Polskich Sił Powietrznych.
Mikołaj Rey spotkał się z pilotem śmigłowca Aleksandrem Sotnikovem. Co Sasza robi w Polsce i dlaczego wyjechał z Rosji? Czy tęskni za rodzinnym krajem? Zobaczcie, jaką tradycyjną rosyjską potrawę przygotował wspólnie z Mikołajem.
Pasażerowie samolotów zazwyczaj nie przepadają za turbulencjami. Czy jest miejsce w samolocie, w którym turbulencje są najmniej odczuwalne? O tym w Dzień Dobry TVN mówił pilot Oskar Maliszewski.
Pomysł narodził się w Modlinie. Rosjanin Maxim Sotnikov i Polak Marcin Szamborski postanowili wyruszyć w lot śmigłowcem dookoła świata. Pan Marcin będzie drugim w historii Polakiem, który podjął się tego zadania. Ile zajmie lot? Jak się do niego przygotowują? I który odcinek trasy będzie najtrudniejszy do przebycia?
George Zamka to amerykański astronauta i pilot wojskowy, w którym płynie polska i kolumbijska krew. O swoim polskim pochodzeniu, muzyce Chopina, zapachu kosmosu i spaniu w stanie nieważkości powiedział dziennikarzowi Dzień Dobry TVN Marcinowi Sawickiemu. Czy rodzina każe mu spisywać testament przed każdą misją?
O wypadku fizjoterapeutki Beaty Jałochy było głośno - kiedy przechodziła obok bloku, z siódmego piętra spadł na nią samobójca. Na skutek tego zdarzenia doznała złamania kręgosłupa i przerwania rdzenia kręgowego. Od pasa w dół jest sparaliżowana. Nie poddała się jednak i nadal stara się czerpać z życia to co najlepsze. Jakiś czas temu znalazła sobie nową pasję - szybownictwo. Zobaczcie, jak sobie radzi.
To wielki dzień prezentera pogody Dzień Dobry TVN Bartka Jędrzejaka. Został drugim pilotem najpopularniejszego samolotu pasażerskiego - Boeinga 737. Za sterami zasiadł kapitan Piotr Lipiński. Stu osiemdziesięciu dziewięciu pasażerów zabrali do Dubaju. Zobaczcie, jak zakończyła się podróż.
Jeden z najlepiej wyszkolonych pilotów wojskowych w Europie, który za sterami spędził ponad 1300 godzin, Robert "Bluto" Gałązka zaprezentował nam podniebne na myśliwcu F-16! Tylko ekipa Dzień Dobry TVN mogła przyjrzeć się temu z bliska! Robert wyjawił nam, jak to się stało, że został pilotem. Czy spełnia swoje marzenia z dzieciństwa? Reporterka Dzień Dobry TVN Agnieszka Rylik dowiedziała się również dlaczego to własnie "Bluto" usiadł za sterami F-16. Zobaczcie koniecznie!
Na szybowcach! Na kanapach Dzień Dobry TVN zasiadła żeńska reprezentacja akrobacyjnej grupy Żelazny. Ile czasu trzeba się szkolić, by zostać pilotem szybowca? Jak zareagowali rodzice dziewczyn, kiedy dowiedzieli się, że ich córki będą wykonywać akrobacje w powietrzu? Czy bywają chwile, że towarzyszy im strach? Gośćmi Anny Kalczyńskiej i Roberta Kantereita były: Agata Nykaza, Paulina Matecka, Magdalena Stróżyk.
Pułkownik Krystian Zięć przez ostatnie prawie 10 lat pilotował F-16. Rok temu zdecydował się przejść na emeryturę. To zawód, który wykonuje się od 10 do 12 godzin dziennie. Dlaczego zdecydował się odejść ze służby? Czy polskie granice są bezpieczne i czy inne narody wiedzą, że z nami nie wolno zaczynać? Czy zwiększenie nakładów na polską armię jest zasadne? Czego potrzebuje polska armia?
"Jak już się wdepnie w lotnictwo, to bardzo trudno z niego wyjść" - tak mówi Paulina Różyło - pierwsza w Polsce pilotka testująca samoloty. Jakie były jej początki w tym zawodzie? Jak przyjęli ją mężczyźni, z którymi miała współpracować? Czy podczas testowania samolotu zdarzyły się jej niebezpieczne sytuacje?
Kto zaraził je miłością do latania? Czy od zawsze wiedziały, że będą pilotami i, czy ciężko było zrealizować swoje marzenia? Na krakowskim lotnisku, z kobietami, które zasiadają za sterami samolotów pasażerskich rozmawiała Kinga Burzyńska.
Samolot nie odróżnia stanowiska, stopnia, wieku, wyznania , narodowości ani płci. W myśl tej zasady Polka znalazła się za sterami samolotu bojowego. Zakochała się w najbardziej niszczycielskim samolocie świata.
Zdaniem Jerzego Makuli z grupy akrobacyjnej Żelazny, kobiety nie czesto zostają pilotami, ale jak już się na to zdecydują, to dla latania poświęcą wszystko. W studiu Dzień Dobry TVN gościliśmy Agatę Nykazę, pierwszą kobietę w elitarnym zespole akrobacji lotniczych Żelazny i Jerzego Makulę, legendę polskiego lotnictwa.
Dziennikarka Dzień Dobry TVN Kinga Burzyńska gościła we wspólnym domu Jekateriny i Stanisława Drzewieckich. On wybitny pianista i wirtualny pilot, ona fantastyczna pianistka. Jak się poznali? Ile mają fortepianów, a ile papug?