Wraz z początkiem roku szkolnego uczniów czekają zmiany. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji Narodowej, modyfikacji ulegnie podstawa programowa. Co dokładnie planuje resort?
Od pewnego czasu toczy się dyskusja na temat kanonu lektur, który obwiązuje w szkole. Nowa minister edukacji chce go zmienić. Nasz reporter Bartek Dajnowski wybrał się do Sejmu, aby sprawdzić, czy i co politycy pamiętają z książek, które musieli przeczytać w szkole. Jak wypadki?
Po lekturze dziennikarz podzielił się refleksją na temat książki. Jak to zwykle bywa w przypadku Marcina Prokopa, nie zabrakło kąśliwego dowcipu.
Matura z matematyki, czyli obowiązkowy przedmiot na egzaminie dojrzałości niejednemu abiturientowi spędza sen z powiek. W końcu nie każdy z nas musi być specem od cyferek. My postanowiliśmy sprawdzić, ile jeszcze pamiętamy z czasów szkolnych. Nauczyciel matematyki Krzysztof Chojecki specjalnie dla naszych prowadzących przygotował zadania ze starych arkuszy.
Praca domowa może nauczyć dziecko samoorganizacji i dyscypliny. Jednak tylko wtedy, kiedy nie jest przymusem. Obecna podstawa programowa jest tak przeładowana treścią, że nauczyciele nie są w stanie zrealizować jej w ramach godzin lekcyjnych. W efekcie dzieci spędzają całe popołudnia na odrabianiu prac domowych. Jak możemy to zmienić? Czy podstawę programową należy odchudzić? W studiu Dzień Dobry TVN gościliśmy polonistkę Natalię Bielawską, Mariusza Smołkowicza, inicjatora akcji "Dom nie jest filią szkoły" oraz dziennikarza Marcina Sawickiego.
Zgodnie z nową podstawą programową, w liceach ogólnokształcących i technikach został zwiększony tygodniowy wymiar godzin historii (z 2 do 8) realizowanych w zakresie podstawowym. Zmiany te są krytykowane. Za co? Rozmawialiśmy o tym w Dzień Dobry TVN z Igą Kaźmierczyk z Fundacji Przestrzeń dla Edukacji i nauczycielem historii Jackiem Staniszewskim.
Nowa podstawa programowa, która obowiązuje w polskich szkołach od września tego roku wzbudza niemałe emocje nie tylko wśród nauczycieli i rodziców, ale całego społeczeństwa. Jakich ważnych zagadnień brakuje, a czego jest za dużo? Czy dzieci faktycznie nie dowiedzą się o istnieniu takich postaci jak Lech Wałęsa, Wisława Szymborska i Czesław Miłosz? Co z teorią ewolucji i ekologią? A jak będą wyglądały lekcje WOS i wychowania do życia w rodzinie? Dziennikarz Dzień Dobry TVN Marcin Sawicki spotkał się z ekspertami, którzy mieli w ręku już niejedną podstawę programową: prof. dr hab. Krzysztofem Spalikiem (nauki przyrodnicze), Marią Gudro-Homicką (język polski), dr Agnieszką Janiak-Jasińską (historia) i Iwoną Jachnik (WDŻR).
Tym razem w naszym cyklu "Szkoła w (re)formie" postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej nowej podstawie programowej. Których uczniów dotyczy? Co jest jej głównym grzechem? Czy faktycznie cofa nas do XX wieku? O szkole "dwóch prędkości" i skutkach reformy szkolnictwa w Dzień Dobry TVN mówili dr Maciej Jakubowski - ekonomista i socjolog z Evidence Institute oraz nauczyciel historii Jan Wróbel.
Dziś w polskich podstawówkach po raz pierwszy od 18 lat na rozpoczęciach roku pojawili się uczniowie klas siódmych. Jakie wyzwania czekają ich na ścieżce edukacyjnej? W którym momencie nauki zmiany wprowadzone przez reformę edukacji będą dla nich największym wyzwaniem? I jak będzie wyglądał egzamin po klasie ósmej? O tym, jak pomóc naszym dzieciom w tym trudnym dla nich okresie rozmawialiśmy w Dzień Dobry TVN z prof. Krzysztofem Biedrzyckim z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz edukatorką i nauczycielką Ewą Borgosz.