15 maja obchodzone jest Święto Polskiej Muzyki i Plastyki. Ma ono na celu promowanie polskiej sztuki. Jest to też okazja do zastanowienia się nad rolą sztuki w życiu człowieka. W tym dniu warto przypomnieć wpływ muzyki i plastyki w szkole na dorosłe życie.
Status przedmiotów artystycznych
Niestety w polskiej szkole obcowanie ze sztuką jest marginalizowane. Młodzi ludzie nie są nauczeni chodzenia do muzeum, na wystawy, do teatru czy filharmonii. Często słychać, że nie ma na to czasu i pieniędzy. Jednak badania PISA wskazują, że te kraje, których systemy edukacyjne nie zrezygnowały z czasu na kształcenie umiejętności artystycznych, mają lepsze wyniki w nauczaniu niż kraje, które ograniczyły liczbę godzin przeznaczonych na edukację twórczą. Potwierdzają też, że zwiększenie liczby godzin przedmiotów egzaminacyjnych kosztem przedmiotów artystycznych i humanistycznych, nie prowadzi do polepszenia wyników testów.
- Te przedmioty rozwijają kreatywność, a ci, którzy potrzebują porządnych uzasadnień niech wiedzą, że to kompetencja przyszłości. Chodzi o to, że tak naprawdę 12 lat w szkole (...) wszystkich uczymy tego samego, w ten sam sposób, a potem chcemy, żeby wszyscy byli kreatywni, otwarci, poszukujący. Więc chodzi o to, żeby (...) rzeczywiście dać dzieciom szansę na to, żeby się rozwijały na różne sposoby i przedmioty artystyczne traktować jako sposób - po pierwsze - na właśnie rozwijanie kreatywności, po drugie - na odpoczynek, na to, żeby trochę pobyć samemu ze sobą, trochę poznać świat. Później, kiedy ludzie już są dorośli, ich kontakt ze sztuką, to, czy chodzą do muzeum i teatru, jest związane z tym, że po prostu edukacja taka była. Nie wszyscy to dostają w domu, a myślę, że jest to szalenie ważne - tłumaczyła Edyta Plich w Dzień Dobry TVN.
Wpływ muzyki i plastyki na dorosłe życie
Na początku swej edukacji dzieci śpiewają, rysują, ciągle zadają pytania, są otwarte i radosne. Z czasem milkną. Tematy zajęć nie są dostosowane do ich potrzeb i rozmaitych talentów. W efekcie większość dorosłych potem ludzi nie wie, jakie ma uzdolnienia, bo w szkole nie było okazji i czasu, żeby je odkryć i rozwijać. W Polsce nie jest jeszcze przywiązywana do tego waga. Inaczej jest za granicą. Dla Włochów moda jest życiem i zajmuje wysokie miejsce nawet w wiadomościach telewizyjnych, Skandynawowie zachwycają się designem, natomiast Francuzi olśniewają gustem. Jednak to wyczucie estetyki nie jest wrodzone, tylko wynika z edukacji.
- Myślę, że kultura to jest świetny sposób na to, żeby uczyć się też wyrażania siebie, swoich emocji, żeby umieć obserwować rzeczywistość i nazywać ją w odpowiedni dla siebie sposób. (...) Przedmioty związane ze sztuką pozwalają na to, żeby kreatywnie podchodzić do różnych zagadnień, nawet tych z przedmiotów ścisłych - mówiła Marta Wójcicka w naszym programie.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji na Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Uczniowie z Łodzi odtworzyli słynne dzieła sztuki. "Dzieci miały zainteresować się malarstwem, a jednocześnie dobrze się bawić"
- Jak zacząć tworzyć muzykę na komputerze i z jakich programów korzystać?
- Ranking szkół podstawowych. Które placówki zapewniają najlepszą edukację?
Autor: Sabina Zięba
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Grochocki/East News