Technologia

Oszustwa internetowe - jak się ich wystrzegać? "W ciągu ostatniego kwartału liczba cyberataków wzrosła o 43 procent"

Technologia

Aktualizacja:

Pandemia koronawirusa sprawiła, że większość z nas rozpoczęła pracę zdalną. Każdego dnia wiele godzin spędzamy przed ekranami komputerów, co niestety naraża nas na wzmożoną działalność oszustów internetowych. Jak się ich wystrzegać? Opowiedział o tym dr Maciej Kawecki.

Oszuści w Internecie

5 listopada 2020 roku Rzecznik Finansowy wydał oświadczenie, informując o coraz większej skali kradzieży danych i haseł przy pomocy funkcji zdalnego pulpitu. Niestety, przestrzeń domowa, gdzie korzystamy z sieci, tworzy złudne poczucie bezpieczeństwa, przez co łatwiej nas oszukać, nawet bez naszej wiedzy.

Ostatnie badania udostępnione przez NASK porażają, bo pokazują, że w ciągu ostatniego kwartału liczba cyberataków wzrosła o 43 procent

- mówił w Dzień Dobry TVN dr Maciej Kawecki, ekspert ds. nowych technologii.

Jak do nich dochodzi? Otóż jedną z najczęstszych form jest tzw. "zdalny pulpit". W sieci oferowane są darmowe oprogramowania albo aplikacje lawinowe, które mają zaprogramowany błąd. Mogą służyć do wszystkiego - telekonferencji czy nawet obsługi konta bankowego. Gdy je ściągamy, po jakimś czasie się psują. Wówczas dostajemy propozycję połączenia się z konsultantem, który w trakcie rozmowy prosi nas o zainstalowanie programu wsparcia , który pomaga mu uzyskać dostęp do zdalnego pulpitu. Wtedy on może zrobić dosłownie wszystko - nawet przelewać środki finansowe z naszego konta.

Innym sposobem jest także wykorzystanie kryzysu gospodarczego i oferowanie ludziom różnego rodzaju form zarobku - np. kupienia tanich akcji czy tanich walut. Oferowane przez "specjalistów" aplikacje, mogą dawać oszustom pełen dostęp do komputera i konta.

Jak się ustrzec przed cyberatakami?

Aby uniknąć oszustwa w sieci, powinniśmy pamiętać o kilku zasadach. Jakich?

  • Dostęp do naszego konta bankowego mamy prawo mieć tylko i wyłącznie my i nikt inny. Tylko posiadacz danego konta może na nim wykonywać czynności. Pracownicy banków, operatorów i innych instytucji finansowych nie mogą prosić o umożliwienie zalogowania w celu dokonania na nim zdalnie zmian.
  • Jeśli "konsultant" proponuje zainstalowanie programu do zdalnego pulpitu, możemy spokojnie założyć, że to przekręt.

- Jeżeli ktokolwiek zadzwoni z propozycją zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, które pomoże uzyskać zdalny dostęp do naszego komputera, to od razu powinna nam się zapalić nie żółta, ale czerwona lampka, bo to jest na pewno oszustwo - tłumaczył w naszym programie ekspert ds. nowych technologii.

  • Jeśli pracownik banku, operator czy nawet pracownik prokuratury żąda zweryfikowania danych, to najlepiej zaproponować, że się oddzwoni.

- Sprawdzamy wtedy numer telefonu na stronie internetowej. Oddzwaniając wiemy już do kogo dzwonimy i wiemy, że to rzeczywiście jest uprawniona osoba - podpowiedział dr Maciej Kawecki.

  • Nie powinniśmy także klikać w żadne linki, które otrzymujemy SMS-em lub mailem.

Jak pracować zdalnie i nie zwariować? "Wiele badań pokazuje, że ludzie są po prostu wypaleni". Zobacz wideo:

Zobacz też:

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl

Autor: Sabina Zięba

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości