W kraju czy za granicą? Gdzie Polacy spędzą wakacje 2025?

Kobieta na leżaku nad morzem
Wakacje 2025 - gdzie Polacy wyjadą? Badanie "Urlopowy Kompas Polaków"
Źródło: Ridofranz/GettyImages
Zdecydowana większość Polaków planuje spędzić wakacje w kraju, a liczba krajowych rezerwacji rośnie dynamicznie - wynika z badania "Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025". Wśród najchętniej wybieranych regionów królują Pomorze i Sudety, ale rośnie też zainteresowanie mniej oczywistymi lokalizacjami. Gdzie Polacy spędzą tegoroczne wakacje? Jakie mają zwyczaje urlopowe?
Kluczowe fakty:
  • 75% Polaków planuje spędzić wakacje w Polsce, najchętniej nad morzem i w górach.
  • Liczba rezerwacji wzrosła o 29% w porównaniu z ubiegłym rokiem, przy stabilnych cenach.
  • Polacy coraz częściej doceniają lokalny klimat miejsc i wygodę wcześniejszego planowania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

DD_20250609_Pociag_napisy
Na wakacje pociągiem: Chorwacja, Słowacja, Węgry i nie tylko - napisy
Źródło: Dzień Dobry TVN

Wakacje 2025 - Polacy coraz chętniej wybierają urlop w kraju

Z badania "Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025" wynika, że aż 75 proc. Polaków planuje spędzić urlop w kraju. Największą popularnością cieszą się Pomorze Zachodnie, Sudety, Trójmiasto i Podhale. Co ciekawe, 31 proc. ankietowanych decyduje się na tzw. wyjazdy hybrydowe, łączące wypoczynek w Polsce i za granicą, podczas gdy tylko 12 proc. zamierza spędzić wakacje wyłącznie poza granicami kraju.

- Cieszę się, że nasz kraj jest tak chętnie wybieranym kierunkiem podróży - nie tylko przez gości zagranicznych, ale także przez polskich turystów. Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie odkrywaniem polskich regionów, i to nie tylko w odniesieniu do miejsc popularnych, ale także tych nieoczywistych - mówi prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke.

Dane z systemu rezerwacyjnego Profitroom wskazują na 29-procentowy wzrost rezerwacji w porównaniu z ubiegłym rokiem, przy minimalnym (1-procentowym) wzroście ich średniej wartości. Wśród miast największym zainteresowaniem cieszy się Kołobrzeg, a za nim Gdańsk, Kraków, Zakopane i Szklarska Poręba.

- Wyniki te potwierdzają, że klasyczne destynacje wciąż przyciągają najwięcej gości, choć coraz większym zainteresowaniem cieszą się również mniej oczywiste lokalizacje. Obiekty położone poza głównymi szlakami turystycznymi odpowiadają za 13 proc. wszystkich wakacyjnych rezerwacji - przekazała firma realizująca badanie.

Krajowy wypoczynek najczęściej wybierają osoby w wieku 25-34 lat. 8 proc. respondentów planuje wakacje poza głównym sezonem letnim, a 5 proc. nie ma jeszcze sprecyzowanych planów urlopowych. Urlopy poza sezonem planują zwykle osoby w wieku 65+, które unikają wakacyjnego tłoku.

Urlop 2025 - Wyjazdy we dwoje i planowanie z wyprzedzeniem

Według badania Polacy najczęściej decydują się na wakacje z maksymalnie trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Chociaż połowa respondentów deklaruje podróż z dziećmi, dane rezerwacyjne pokazują, że najczęstszy model to wyjazd we dwoje - aż 36 proc. rezerwacji. W dalszej kolejności pojawiają się konfiguracje rodzinne: 2+2 oraz 2+1. Łącznie pary i osoby podróżujące solo stanowią ponad 40 proc. wszystkich letnich wyjazdów.

Wielu turystów zwraca uwagę na klimat i charakter miejsca wypoczynku - coraz większą popularnością cieszą się lokalizacje z wyjątkową atmosferą.

- Turyści, zarówno ci zagraniczni, jak i krajowi, doceniają nasz kraj nie tylko ze względu na wyjątkowe i zróżnicowane walory przyrodnicze, wszechstronność oferty turystycznej czy wspaniałą kuchnię. Polska posiada także doskonale przygotowaną bazę noclegową i infrastrukturę na najwyższym światowym poziomie - także do uprawiania coraz bardziej popularnej turystyki aktywnej. Największym jednak skarbem naszego kraju są ludzie ze swoją legendarną gościnnością - podkreśla Rafał Szmytke.

Eksperci wskazują również na rosnącą świadomość wśród turystów, dotyczącą korzyści płynących z wcześniejszego planowania.

- Znaczna część Polaków nadal rezerwuje wakacje na ostatnią chwilę, a największy szczyt przypada zaraz po zakończeniu roku szkolnego. Widzimy jednak rosnącą świadomość, że wcześniejsze planowanie daje realne korzyści. Czekając z decyzją, ograniczamy sobie wybór - najlepsze hotele i pokoje oraz najatrakcyjniejsze terminy znikają jako pierwsze, a elastyczność w zmianach czy anulacjach z czasem jest coraz mniejsza - zauważa Agata Pielacha-Janiec, dyrektor w Profitroom.

Więcej na tvn24.pl.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości