Porady

"Zamiast telefonu dostał ziemniaka". Jak nie dać się oszukać robiąc zakupy przez Internet?

Porady

Autor:
Aleksandra
Matczuk
Reporter:
Bartosz Dajnowski
Oszustwa w sklepach internetowych
Oszustwa w sklepach internetowychDzień Dobry TVN
wideo 2/5
Dzień Dobry TVNOszustwa w sklepach internetowych

Coraz więcej osób robi zakupy na aukcjach internetowych. Niestety ich zwiększona popularność sprawia, że w sieci pojawia się również coraz więcej oszustów i fałszywych portali. Jak nie dać się oszukać? Co robić, gdy trafimy na osobę, która próbuje nas oszukać? O tym opowiedziała w Dzień Dobry TVN adwokat, Małgorzata Pisanko.

Oszustwa na portalach internetowych

Internet daje nam coraz więcej możliwości. Wiele osób decyduje się na zakup przedmiotów z ogłoszeń zamieszczanych na portalach sprzedażowych. Niestety nie wszystkie transakcje mogą przebiec po naszej myśli. Czasem możemy natrafić na oszustów i stracić pieniądze. Wynika to np. z działań nieuczciwych sprzedawców czy fałszywych portali internetowych. Jakie są najczęstsze rodzaje oszustw na aukcjach online?

- Najczęściej sprzedają towary, których nie mają. Wystawiają fałszywe zdjęcia i one (towary - przyp. red.) nigdy do nas nie docierają - wyjaśniła adwokat, Małgorzata Pisanko. Ekspertka zwróciła również uwagę, że zaniepokoić powinna nas przede wszystkim niska cena, czy fotografie produktu wykonane wyłącznie przez producenta.

Jak nie dać się oszukać w Internecie?

Gdy mamy podejrzenia co do prawdziwości oferty, warto poprosić sprzedającego o możliwość wysłania przesyłki za pobraniem. Jeżeli odmówi on tego rodzaju transakcji, to lepiej zrezygnować z tej transakcji.

- Jak coś kosztuje 60% mniej i było trudno dostępne w polskich sklepach i nagle znajduje się w polskich sklepach, to możemy zdawać sobie sprawę, że może być to towar kradziony - podkreśliła specjalistka.

Jak uchronić się przed otrzymaniem wadliwego lub niezgodnego z opisem produktu? - Jeżeli zamawiamy przesyłkę przez kuriera, to powinniśmy sprawdzić ją przy kurierze. To jest jedyna rzecz, która może nas przed tym ochronić - wyjaśniła adwokat. - Gdy zamówimy paczkę do punktu odbioru, to też zanim zamkniemy skrytkę możemy ją otworzyć - dodała. W tym przypadku należy włożyć ją z powrotem do skrytki i zgłosić reklamację.

W jaki sposób zachować się, gdy zapłaciliśmy za towar, a nie został on do nas dostarczony? Adwokat podkreśliła, że należy zgłosić się do banku oraz platformy zakupowej, w której dokonaliśmy zakupu. Jednocześnie zgłaszamy sprawę na policję.

Perełki z portali ogłoszeniowych

Na portalach z ogłoszeniami możemy znaleźć praktycznie wszystko. Ofert jest tysiące, wiele naprawdę za grosze. Niektórzy próbują też handlu wymiennego. Dlaczego aukcje internetowe cieszą się tak dużą popularnością? Wiele osób twierdzi, że oszczędzają w ten sposób głównie swój czas, a nie pieniądze. Nie brakuje też prawdziwych łowców okazji, dla których cena jest najważniejszym aspektem oferty.

- Ostatnio moja dziewczyna sprzedawała spodnie za 8 złotych. Oferta dla pani była za wysoka, zaproponowała 7 - powiedział twórca internetowy, Grzegorz "Dakann" Barański. - Miałem też kolegę, który zamiast telefonu dostał ziemniaka w pudełku od telefonu - podsumował.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz na platformie Player.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Aleksandra Matczuk

Reporter: Bartosz Dajnowski

Źródło zdjęcia głównego: Jerzy Dudek/East News , Gettyimages/Anita Kot, Wagner Campelo

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości