Błędy popełniane zimą przez kierowców
Kajetan Kajetanowicz to kierowca rajdowy i wielokrotny mistrz Polski, Europy oraz wicemistrz świata, który szerzy wiedzę na temat bezpiecznej jazdy samochodem. Nie od dziś wiadomo, że prowadzenie auta w warunkach zimowych jest znacznie trudniejsze niż latem na względnie suchej nawierzchni, dlatego ekspert podzielił się w Dzień Dobry TVN swoimi spostrzeżeniami na temat popełnianych błędów w poruszaniu się na śniegu lub lodzie.
- Może ze względu na to, że te zimy są słabsze, coraz gorzej się do nich przygotowujemy. Przede wszystkim opony. Opony, na których jeździmy, często są stare. Nawet jeśli są zimowe, to nie mają odpowiedniej wysokości bieżnika i wtedy w takich trudnych warunkach delikatny podjazd i już jest problem - wskazał sportowiec.
W rozmowie z reporterem Marcinem Sawickim rajdowiec zwrócił również uwagę na brak doświadczenia kierowców. Kajetanowicz stwierdził, że poleganie wyłącznie na wiedzy zdobytej lata temu na kursie nauki jazdy jest notoryczne i jednocześnie niebezpieczne. - Polecam sprawdzać możliwości samochodu pod okiem doświadczonych instruktorów - zachęcił.
Co zrobić, gdy samochód nie hamuje na śniegu lub lodzie?
Zmorą kierowców, którzy podejmują się jazdy samochodem zimą, są poślizgi i słaba sterowność auta. Nierzadko bywa tak, że po naciśnięciu hamulca, pojazd porusza się dalej i nie chce stanąć w miejscu. Sposobem na rozwiązanie tego problemu są wyważone ruchy.
- Delikatnie hamujemy tylko wtedy, kiedy wpadamy w poślizg, chcemy dociążyć przód. Nie mogą być to agresywne ruchy. (...) Jeżeli auto nie chce skręcać, nie dokręcamy jeszcze kół, czekamy. Może nawet delikatnie odkręcamy, delikatnie przyhamowujemy i wtedy auto skręci - tłumaczy Kajetan Kajetanowicz.
Ekspert zaznacza jednak, że inaczej należy postępować w ekstremalnych przypadkach nagłego zagrożenia, kiedy należy wymusić na pojeździe natychmiastową reakcję. - Jeżeli hamujemy awaryjnie, to oczywiście bardzo mocno. Kopiemy hamulec, pedał hamulca musi wibrować - wyjaśnia rajdowiec.
Mistrz wspomniał również o przydatnej zimą umiejętności szukania przyczepności na drodze. - Delikatny ruch kierownicą w prawo, w lewo, (...) gdzie to auto będzie bardziej zwalniać. 20 cm czasami wystarczy - uświadamia Kajetanowicz.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- "Tego nie wolno robić". Jak bezpiecznie odmrozić zamek w samochodzie?
- Za co Polacy płacą zimą mandaty? "W grę wchodziły duże odszkodowania"
- Stereotyp kobiety za kierownicą. Kto faktycznie jest lepszym kierowcą na drodze?
Autor: Berenika Olesińska
Reporter: Marcin Sawicki
Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN