Polacy wydają krocie na psy i koty. "Więcej niż podczas zakupów dla dzieci"

psy w wózku
Polacy wydają więcej na psy niż na dzieci?
Źródło: murat4art/Getty Images
Rynek karmy i akcesoriów dla zwierząt w Polsce w ciągu ostatnich pięciu lat rósł w tempie ok. 14 proc. Jak wynika z analiz, w tym roku osiągnie aż 9,6 mld zł. Dane te wskazują, że więcej pieniędzy wydajemy na czworonogi niż na dzieci. Co więcej, nie planujemy ograniczenia tych wydatków na naszych pupili, wręcz odwrotnie. Jak wypadamy na tle innych narodów?

Dalsza część artykułu dostępna jest pod materiałem wideo.

DD_20250825_Psiecko_napisy
Traktuję mojego psiaka jak dziecko - napisy
Źródło: Dzień Dobry TVN

Polacy wydają więcej na psy i koty niż na dzieci?

Analitycy szacują, że w 2029 r. rynek produktów dla zwierząt osiągnie wartość niemal 13 mld zł, co oznacza wzrost w ciągu czterech lat o 30 proc.

"Rzeczpospolita" zwróciła uwagę, że na potrzeby zwierząt domowych Polacy wydają o "wiele więcej niż podczas zakupów produktów dla dzieci, jak pieluchy czy żywność". Gazeta przywołuje dane sprzed dwóch lat firmy GfK, obecnie YouGov, które wskazywały, że wówczas w Polsce było mniej gospodarstw domowych z dziećmi niż tych z psami.

- Obecnie mamy w domach ponad 8,4 mln psów, co oznacza wzrost o prawie 700 tys. wobec 2019 r. – czytamy.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych w polskich domach mieszka również 7,5 mln kotów.

- Tymczasem w 2024 r. w Polsce urodziło się około 252 tys. dzieci, najmniej od ponad 200 lat – wskazała "Rzeczpospolita".

Ile pieniędzy Polacy przeznaczają na zwierzęta?

Według przytoczonych przez redakcję wyników badań OC&C "karmy i akcesoria dla zwierząt są wyjątkowo odporne na dekoniunkturę", na co wskazuje 7 proc. klientów mających w planach ograniczenie wydatków na tego typu produkty.

- Dla porównania 22 proc. planuje ograniczyć wydatki na ubrania, 21 proc. na sprzęt elektroniczny, a 28 proc. na wyjścia do restauracji i barów. Co więcej, aż 39 proc. konsumentów planuje dalsze zwiększenie wydatków na produkty dla zwierząt – zauważa gazeta.

"Rz" podała też, że konsument w Polsce w 2024 r. wydał średnio 57 euro na produkty dla swoich pupili. To około połowy kwoty wydawanej przez opiekunów zwierząt we Francji czy Wielkiej Brytanii. Więcej na ten cel pieniędzy wydają także mieszkańcy Rumunii – 59 euro oraz Czech – 69 euro.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jakie są zasady jazdy po autostradzie?
Materiał promocyjny

Jakie są zasady jazdy po autostradzie?