Uszkodzenia produktów w sklepach to częsty problem, dotykający zarówno kupujących, jak i właścicieli sklepów. Codziennie dochodzi do przypadków, w których towary zostają zniszczone, np. na skutek nieszczęśliwego wypadku, nieuwagi lub celowego działania. Czy odpowiedzialność leży tu po stronie klienta? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedzieli Paweł Szymków i Karolina Pilawska.
Uszkodzenie towaru a prawo
W studiu Dzień Dobry TVN ekspert ds. marketingu Paweł Szymków oraz adwokat Karolina Pilawska opowiedzieli widzom, kiedy klient musi ponieść koszty zniszczonego w sklepie towaru, a kiedy nie powinien. - Musimy wziąć pod uwagę okoliczności zdarzenia, czy słoik spadł przypadkowo, czy mamy do czynienia z zawinionym działaniem, bo byliśmy nieostrożni - powiedziała adwokatka.
- Sklepy mają taką politykę, że co do zasady nie obciążają klientów kosztami za te produkty, jednak bardzo ważna jest intencja, czy klient zrobił to celowo, czy był to całkowity przypadek - tłumaczyła Karolina Pilawska.
Co zrobić, gdy produkt nam spadł i zniszczył się, ponieważ był źle położony na półce? - W wielu sklepach jest monitoring. W sytuacji spornej możemy o niego poprosić. Jest też tak, że produkty są ułożone gęsto, w sposób niewłaściwy lub inni klienci je poprzestawiali to trudno nas obciążać kosztami - powiedziała gościni.
Kiedy klient musi zapłacić?
Czy opiekun musi zapłacić, gdy dziecko jest winne szkody? Wszystko zależy od tego, czy opieka była należycie wykonywana. - W sytuacji, gdy dziecko biegło po sklepie bez opieki, to sklep może nas odpowiedzialnością obciążyć - tłumaczyła Karolina Pilawska.
Ekspert ds. marketingu Paweł Szymków zaznaczył w Dzień Dobry TVN, że duże sieci często starają się ugrać coś PR-owo i nie chcą iść "na wojnę" ze swoim klientem. - Mają dużo więcej do stracenia w kwestiach PR-u. Jest taka zasada, że "zadowolony klient mówi pięciu innym osobom, a niezadowolony stu innym" - powiedział gość w studiu Dzień Dobry TVN.
Jak dodał ekspert, duże sieci sklepów mają przeważnie pulę na tzw. straty. - To jest zazwyczaj jakiś procent od obrotu, pracownicy nie są tym bezpośrednio obciążani, oczywiście, jeśli to też nie jest ich wina. Dużym problemem w sieciach są celowe działania, [...] ktoś czasem nieświadomie, a czasem świadomie otwiera kosmetyk, który np. nie jest testerem - podsumował Paweł Szymków.
Które produkty możemy użyć, zanim zapłacimy za nie przy kasie? Zobacz całą rozmowę w materiale wideo.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na Player.pl.
Zobacz także:
- Jak to się stało, że alko-tubki trafiły na sklepowe półki? "To tzw. efekt zakotwiczenia"
- Burza wokół alkoholu w saszetkach. Jest oświadczenie producenta
- Alkolody kolejnym zagrożeniem dla dzieci? "Trochę nie wiadomo, dla kogo jest ten produkt"
Autor: Aleksandra Matczuk
Źródło zdjęcia głównego: ddtvn