Rozbiłeś coś w sklepie? Zdziwisz się, kto za to zapłaci

Czy klient zawsze płaci za “rozbity słoik”?
Czy klient zawsze płaci za “rozbity słoik”?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Uszkodzenia produktów w sklepach to częsty problem, dotykający zarówno kupujących, jak i właścicieli sklepów. Codziennie dochodzi do przypadków, w których towary zostają zniszczone, np. na skutek nieszczęśliwego wypadku, nieuwagi lub celowego działania. Czy odpowiedzialność leży tu po stronie klienta? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedzieli Paweł Szymków i Karolina Pilawska.

Uszkodzenie towaru a prawo

W studiu Dzień Dobry TVN ekspert ds. marketingu Paweł Szymków oraz adwokat Karolina Pilawska opowiedzieli widzom, kiedy klient musi ponieść koszty zniszczonego w sklepie towaru, a kiedy nie powinien. - Musimy wziąć pod uwagę okoliczności zdarzenia, czy słoik spadł przypadkowo, czy mamy do czynienia z zawinionym działaniem, bo byliśmy nieostrożni - powiedziała adwokatka.

- Sklepy mają taką politykę, że co do zasady nie obciążają klientów kosztami za te produkty, jednak bardzo ważna jest intencja, czy klient zrobił to celowo, czy był to całkowity przypadek - tłumaczyła Karolina Pilawska.

Co zrobić, gdy produkt nam spadł i zniszczył się, ponieważ był źle położony na półce? - W wielu sklepach jest monitoring. W sytuacji spornej możemy o niego poprosić. Jest też tak, że produkty są ułożone gęsto, w sposób niewłaściwy lub inni klienci je poprzestawiali to trudno nas obciążać kosztami - powiedziała gościni.

Kiedy klient musi zapłacić?

Czy opiekun musi zapłacić, gdy dziecko jest winne szkody? Wszystko zależy od tego, czy opieka była należycie wykonywana. - W sytuacji, gdy dziecko biegło po sklepie bez opieki, to sklep może nas odpowiedzialnością obciążyć - tłumaczyła Karolina Pilawska.

Ekspert ds. marketingu Paweł Szymków zaznaczył w Dzień Dobry TVN, że duże sieci często starają się ugrać coś PR-owo i nie chcą iść "na wojnę" ze swoim klientem. - Mają dużo więcej do stracenia w kwestiach PR-u. Jest taka zasada, że "zadowolony klient mówi pięciu innym osobom, a niezadowolony stu innym" - powiedział gość w studiu Dzień Dobry TVN.

Jak dodał ekspert, duże sieci sklepów mają przeważnie pulę na tzw. straty. - To jest zazwyczaj jakiś procent od obrotu, pracownicy nie są tym bezpośrednio obciążani, oczywiście, jeśli to też nie jest ich wina. Dużym problemem w sieciach są celowe działania, [...] ktoś czasem nieświadomie, a czasem świadomie otwiera kosmetyk, który np. nie jest testerem - podsumował Paweł Szymków.

Które produkty możemy użyć, zanim zapłacimy za nie przy kasie? Zobacz całą rozmowę w materiale wideo.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na Player.pl.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości