- Organizacje konsumentów złożyły skargę na tanie linie lotnicze ws. opłat za bagaż podręczny.
- Uczyniło to 16 organizacji konsumenckich z 12 krajów, w tym Polski.
Dalsza część tekstu pod wideo:
Za duży bagaż podręczny?
Europejska Organizacja Konsumenta (BEUC) oraz organizacje konsumenckie z 12 krajów, w tym z Polski, w środę złożyły do Komisji Europejskiej skargę na siedem niskokosztowych linii lotniczych za pobieranie nienależnych, ich zdaniem, opłat za przewóz bagażu podręcznego.
- Chyba wszyscy doświadczyliśmy obaw, że nasz bagaż podręczny nie zmieści się w rozmiarach linii lotniczych i zostaniemy obciążeni dodatkowymi opłatami. Dziś podejmujemy działania przeciwko siedmiu liniom lotniczym, które wykorzystują konsumentów i ignorują orzeczenie najwyższego sądu UE, które stanowi, że pobieranie opłat za bagaż podręczny o rozsądnych wymiarach jest niezgodne z prawem - oświadczyła na swojej stronie internetowej BEUC.
Organizacje zrzeszone w BEUC oceniły, że linie lotnicze: Norwegian, EasyJet, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizz Air pobierały od klientów nieuprawnione opłaty za przewóz bagażu podręcznego.
BEUC: Tanie linie lotnicze w określaniu parametrów bagażu działają nieuczciwie
Unijne standardy w tym zakresie określają, że na pokład można bezpłatnie wnieść bagaż, który "spełnia rozsądne wymagania dotyczące wagi, rozmiarów i bezpieczeństwa". Podobnie orzekł w 2014 roku Trybunał Sprawiedliwości UE. Członkowie BEUC uznali, że linie lotnicze w określaniu parametrów bagażu działają nieuczciwie.
Skargę złożyło 16 organizacji konsumenckich z 12 krajów: Belgii, Cypru, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Malty, Niemiec, Norwegii, Polski i Portugalii.
- Nie wiemy, kiedy nasza skarga zostanie rozpoznana. Komisja Europejska i jej odpowiednie agendy swobodnie planują swoje prace w tym zakresie. Spodziewamy się jednak, że ponieważ możliwe naruszenie praw dotyczy dziesiątek milionów konsumentów, na pierwsze decyzje nie będziemy musieli czekać długo - powiedziała PAP Maren Van Buren Struksnaes z Forbrukerradet.
Podobną skargę kilka lat temu złożyła do władz Hiszpanii krajowa federacja konsumentów OCU. Sprawę rozstrzygnięto w 2024 r. na korzyść pasażerów, a łączna wartość kar wyniosła ponad 179 mln euro. Aby uzyskać zwrot nienależnie pobranych opłat, konsumenci musieli skorzystać z drogi sądowej.
Zobacz także:
- Jak nie dopłacać za bagaż podręczny? Stewardessa: "Widzę, jak restrykcyjnie są sprawdzani"
- Koniec z bagażem w poduszce. Tanie linie lotnicze chcą wprowadzić dodatkowe opłaty?
- Jak przetrwać utratę bagażu i nie zwariować? Zobacz, co trzeba zrobić
Autor: Dominika Czerniszewska
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Kanawa_Studio/Getty Images