Bagaż podręczny za dopłatą? Jest skarga na tanie linie lotnicze. "Wykorzystują konsumentów"

Sprawdzanie rozmiaru bagażu podręcznego na lotnisku
Koniec z opłatami za bagaż podręczny? Jest skarga na tanie linie lotnicze
Źródło: Kanawa_Studio/Getty Images
Skarga na siedem tanich linii lotniczych wpłynęła do Komisji Europejskiej. Zdaniem organizacji konsumenckich pobieranie opłat za bagaż podręczny o rozsądnych wymiarach jest niezgodne z prawem. Do skargi przyłączyła się też Polska. Kiedy zostanie rozpoznana?
Kluczowe fakty:
  • Organizacje konsumentów złożyły skargę na tanie linie lotnicze ws. opłat za bagaż podręczny.
  • Uczyniło to 16 organizacji konsumenckich z 12 krajów, w tym Polski.

Dalsza część tekstu pod wideo:

Dorota Gil-Kowalska i Jarek Kowalski
Jak uniknąć dopłaty za bagaż podręczny?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Za duży bagaż podręczny?

Europejska Organizacja Konsumenta (BEUC) oraz organizacje konsumenckie z 12 krajów, w tym z Polski, w środę złożyły do Komisji Europejskiej skargę na siedem niskokosztowych linii lotniczych za pobieranie nienależnych, ich zdaniem, opłat za przewóz bagażu podręcznego.

- Chyba wszyscy doświadczyliśmy obaw, że nasz bagaż podręczny nie zmieści się w rozmiarach linii lotniczych i zostaniemy obciążeni dodatkowymi opłatami. Dziś podejmujemy działania przeciwko siedmiu liniom lotniczym, które wykorzystują konsumentów i ignorują orzeczenie najwyższego sądu UE, które stanowi, że pobieranie opłat za bagaż podręczny o rozsądnych wymiarach jest niezgodne z prawem - oświadczyła na swojej stronie internetowej BEUC.

Organizacje zrzeszone w BEUC oceniły, że linie lotnicze: Norwegian, EasyJet, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizz Air pobierały od klientów nieuprawnione opłaty za przewóz bagażu podręcznego.

BEUC: Tanie linie lotnicze w określaniu parametrów bagażu działają nieuczciwie

Unijne standardy w tym zakresie określają, że na pokład można bezpłatnie wnieść bagaż, który "spełnia rozsądne wymagania dotyczące wagi, rozmiarów i bezpieczeństwa". Podobnie orzekł w 2014 roku Trybunał Sprawiedliwości UE. Członkowie BEUC uznali, że linie lotnicze w określaniu parametrów bagażu działają nieuczciwie.

Skargę złożyło 16 organizacji konsumenckich z 12 krajów: Belgii, Cypru, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Malty, Niemiec, Norwegii, Polski i Portugalii.

- Nie wiemy, kiedy nasza skarga zostanie rozpoznana. Komisja Europejska i jej odpowiednie agendy swobodnie planują swoje prace w tym zakresie. Spodziewamy się jednak, że ponieważ możliwe naruszenie praw dotyczy dziesiątek milionów konsumentów, na pierwsze decyzje nie będziemy musieli czekać długo - powiedziała PAP Maren Van Buren Struksnaes z Forbrukerradet.

Podobną skargę kilka lat temu złożyła do władz Hiszpanii krajowa federacja konsumentów OCU. Sprawę rozstrzygnięto w 2024 r. na korzyść pasażerów, a łączna wartość kar wyniosła ponad 179 mln euro. Aby uzyskać zwrot nienależnie pobranych opłat, konsumenci musieli skorzystać z drogi sądowej.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Trendy wnętrzarskie 2026. "To jest najważniejsze"
Materiał promocyjny

Trendy wnętrzarskie 2026. "To jest najważniejsze"