Artykuł z cyklu ''Planuję długie życie'' strona główna
Planuję długie życie

Dieta, która może uchronić nas przed chorobami. Sprawdź, jak powinien wyglądać Talerz Zdrowego Żywienia

Planuję długie życie

Dieta, która może uchronić nas przed chorobami. Sprawdź, jak powinien wyglądać Talerz Zdrowego Żywienia

O Piramidzie Żywienia każdy z nas słyszał przynajmmniej raz w życiu. Wciąż jednak niewiele osób wie, w jaki sposób wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe do swojej diety. Czym jest Talerz Zdrowego Żywienia, co powinno się na nim znaleźć i czy istnieje dieta, która pozwoli nam uchronić się przed chorobami?

Piramida Żywienia

Specjaliści stworzyli Piramidę Żywienia, aby zilustrować zalecany sposób odżywiania oraz komponowania jadłospisu na co dzień. Najnowsze szczegółowe wytyczne powstały w 2016 roku i opierają się o sugestie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), mające na uwadze zmniejszenie ilości spożywanego cukru, soli oraz tłuszczu na rzecz zwiększenia spożywanego błonnika i uwzględnienia codziennej aktywności fizycznej.

Okazuje się bowiem, że ruch w dużej mierze może pomóc w walce z epidemią otyłości, zarówno wśród dzieci, jak i osób dorosłych

Aktywność fizyczna jest podstawą piramidy żywienia. Znajdziemy w niej jednak także jedzenie, które sprzyja zdrowiu – są to głównie warzywa i owoce. Kolejne szczeble zajmują produkty zbożowe, nabiał i mięso, a na samym szczycie są tłuszcze. Im wyżej na piramidzie, tym mniejsza ilość danych produktów powinna znaleźć się w codziennych jadłospisach.

Talerz Zdrowia – jakie są zasady zdrowego żywienia?

W 2020 roku opublikowano alternatywę dla Piramidy Żywienia. Jest to Talerz Zdrowia, czyli zasady zdrowego żywienia. Wyróżnione w nim są trzy sekcje – pierwsza to warzywa i owoce, z przewagą warzyw; druga - produkty białkowe, czyli: ryby, drób, nabiał, jaja bądź nasiona roślin strączkowych, a trzecia - węglowodany, pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak: płatki owsiane, pieczywo razowe, kasze gruboziarniste czy makarony razowe.

Oprócz konkretnych grup produktów, sprzyjających zdrowej diecie, Talerz wskazuje też, jakie są ich zalecane proporcje w posiłku. Podstawą jest ograniczenie spożycia soli, czerwonego mięsa i przetworów mięsnych, a także cukru i wszelkiej żywności typu fast food. Przetworzone produkty zbożowe należy zastąpić pełnoziarnistymi. Zamiast mięsa czerwonego i jego przetworów jedzmy ryby, drób, jaja, nasiona roślin strączkowych i orzechy. Odstawmy napoje słodzone i sięgnijmy po wodę, a produkty mleczne, pełnotłuste wymieńmy na niskotłuszczowe. I w końcu – smażenie i grillowanie zastępujmy gotowaniem na parze, duszeniem i pieczeniem.

warzywa i owoce w diecie

mat. prasowe 

Dieta może ochronić przed chorobami

Eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia podkreślają, że stosowanie diety opartej o Piramidę Żywienia i Talerz Zdrowia może przyczynić się do poprawy odporności i zmniejszenia ryzyka niektórych chorób nowotworowych. Dodatkowo w przypadku niektórych chorób, np. otyłości, osteoporozy, cukrzycy czy też nadciśnienia, ścisłe przestrzeganie zasad zdrowego żywienia może przyczynić się do zahamowania ich dalszego rozwoju.

- Mechanizm zależności między tym, co spożywamy a wystąpieniem choroby nowotworowej jest złożony i jeszcze nie do końca poznany. Z całą pewnością można jednak powiedzieć, że to, co jemy wpływa na procesy metaboliczne w naszym organizmie oraz na nasz układ immunologiczny, którego prawidłowe działanie jest kluczowe w walce ze zbuntowanymi komórkami. Nieprawidłowa dieta może z kolei prowadzić do otyłości, która jest przyczyną wielu nowotworów. Jest wiele badań, z których wynika, że spożywanie niektórych produktów np. czerwonego mięsa czy tłuszczów trans zwiększa ryzyko zachorowania na raka, natomiast np. spożywanie warzyw i owoców przy każdym posiłku może chronić przed chorobą nowotworową – zauważa prof. Marta Mańczuk, epidemiolog.

warzywa i owoce w diecie

mat. prasowe 

Zdrowe zachowania żywieniowe

Wprowadzenie zdrowych zachowań żywieniowych do swojej diety to proces, ale można go rozpocząć w każdej chwili. Potrzebne są chęci i konsekwencja, a wszystko to w imię swojego zdrowia i dłuższej przyszłości. Warto zacząć od małych zmian, ponieważ małymi krokami łatwiej osiągnąć trudne cele. Jak to zrobić? Oto kilka rad:

  • schowaj solniczkę, aby odruchowo nie dosalać potraw, które spożywasz;
  • zamiast soli użyj aromatycznych ziół, które równie dobrze, jeśli nie lepiej poprawią smak dań;
  • czytaj etykiety i wybieraj produkty bez dodatku soli lub takie, które w swoim składzie mają śladowe ilości soli;
  • codziennie zjedz coś zielonego – mogą to być brokuły, brukselka, kapusta, jarmuż czy szpinak, które przyczyniają się do odtruwania organizmu;
  • rób koktajle z warzyw i owoców – dzięki temu w jednej porcji znajdzie się kilka zdrowych produktów;
  • ruszaj się! Na początek wystarczy codzienny spacer (sugerowane minimum to 10 tys. kroków dziennie), wracając do domu wysiądź jeden przystanek wcześniej albo zrezygnuj z samochodu i przesiądź się na rower.

Artykuł jest częścią kampanii społecznej "Planuję długie życie" realizowanej w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020–2030, finansowanej ze środków Ministra Zdrowia.

Przeczytaj więcej na temat kampanii Planuję długie życie www.planujedlugiezycie.pl.

Planuję długie życie

mat. prasowe

Zobacz także:

Zdrowie na talerzu, czyli przepisy dietetyk Anny Radowickiej. W rolach głównych owoce i warzywa

Bezpieczne słodycze – czekolada bezglutenowa

Warzywa i owoce zamiast cukru. Przepisy na żytnie placki, sałatkę z łososiem, ciasto z fasoli oraz koktajl borówkowy


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
71
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0