Zdrowe odżywianie

Kardamon – przyprawa wykorzystywana w kuchni, kosmetologii i ziołolecznictwie

Zdrowe odżywianie

Aktualizacja:
Nasiona kardamonu.

Kardamon, obok szafranu, jest jedną z najbardziej cennych przypraw. Jego siła tkwi w intensywności smaku oraz właściwościach prozdrowotnych. Kardamon to przyprawa dla osób, które lubią przygotowywać potrawy w mocno wyczuwalnym aromacie.

Kardamon do kawy to idealny sposób na mocne pobudzenie. Ze względu na swoje rozgrzewające działanie, przyprawa sprawdza się także w odchudzaniu. Herbata z kardamonem jest z kolei polecana w leczeniu przeziębienia i wzmocnienia odporności organizmu.

Kardamon jako przyprawa do kuchni

Kardamon to wyjątkowa przyprawa, którą już w starożytności doceniano za walory smakowe i właściwości lecznicze. Zastanawiając się na tym, co to jest kardamon, nie można nie wspomnieć o jego mocnym, intensywnym smaku. Kardamon dodany do potrawy nadaje jej ostrości, nieco słodkości i imbirowego aromatu. Świetnie sprawdza się w podkreślaniu smaku potraw orientalnych. Zbiory owoców kardamonu wraz ze znajdującymi się w środku nasionami poddaje się suszeniu, przez co zachowują swój smak i właściwości przez dłuższy czas.

Jak zadbać o siebie naturalnie
Jak zadbać o siebie naturalnieDzień Dobry TVN
wideo 2/4

Kardamon – właściwości lecznicze

Jeśli chodzi o naturalny kardamon, właściwości lecznicze tej przyprawy dają bardzo dobre efekty w walce z przeziębieniem i osłabieniem organizmu. To zasługa dużej dawki witaminy C, którą znajdziemy w składzie przyprawy. Za sprawą witamin z grupy B (B1, B3 i B6) kardamon wpływa korzystnie na działanie układu nerwowego i układu krążenia. Przyprawa jest źródłem wielu kwasów tłuszczowych i minerałów, m.in. wapnia, potasu, magnezu, fosforu czy sodu. Kardamon zawiera olejki eteryczne, które pomagają leczyć dolegliwości trawienne i żołądkowe (zwiększają wydzielanie soków, działają rozkurczowo). Z kolei znajdująca się w składzie przyprawy melatonina, wspomaga leczenie nadwagi czy cukrzycy.

Ze względu na swój ostrzejszy smak, kardamon pobudza apetyt i doskonale rozgrzewa, co przydaje się szczególnie w porze zimowej i okresie zachorowań. Do jego prozdrowotnego działania można zaliczyć także obniżanie ciśnienia, regulację cholesterolu czy właściwości przeciwnowotworowe.

Zastosowanie kardamonu w kuchni i ziołolecznictwie

Oprócz walorów smakowych kardamon ma zastosowanie na wielu innych płaszczyznach. Świetne efekty daje przy odchudzaniu, ponieważ przyśpiesza przemianę materii i oczyszcza organizm z zalegających toksyn. Przyprawę stosowano nawet do zwiększenia potencji. Ze względu na działanie antybakteryjne, ziarna kardamonu doskonale odświeżają oddech. Naturalny kardamon wchodzi w skład wielu produktów kosmetycznych, takich jak perfumy (intensywny zapach), kremy czy balsamy (przyprawa wspomaga odchudzanie, wygładza i ujędrnia skórę). Olejek kardamonowy działa rozluźniająco, dlatego stosuje się go jako preparat do natłuszczania w czasie masażu.

Jak używać kardamonu w kuchni?

Kardamon ma uniwersalne zastosowanie w kuchni - przyprawia się nim słodkie wypieki, zupy, marynaty, potrawy mięsne oraz rybne. Dodany do tradycyjnego ciasta wyostrzy jego smak. Kardamon jest dobrym dodatkiem do dań z kuchni azjatyckiej. Kardamon do kawy wzmacnia jej mocny aromat i pobudzające działanie. Z kolei herbata z kardamonem znakomicie rozgrzewa i sprawdza się w leczeniu przeziębienia czy grypy. Można też stosować napar z kardamonu na kaszel lub na poprawę nastroju.

Rodzaje kardamonu

Kardamon można kupić pod różnymi postaciami. Kardamon mielony jest najbardziej popularny, ale szybko traci swój aromat, trzeba go również przechowywać w szczelnym pojemniku i w suchym miejscu. Najwięcej aromatu zachowują nasiona kardamonu i strączki.

Wśród rodzajów kardamonu wyróżnia się:

  • Kardamon malabarski – czyli zielony, rośnie w Chinach, Indonezji i Ameryce Środkowej. Strąki tej niewysokiej rośliny są zbierane w okresie późnej jesieni i wczesnej zimy. Ma korzenny smak i różne odmiany, np. kardamon indyjski, chiński czy nepalski. W jego składzie można znaleźć dużą ilość wapnia, magnezu czy błonnika (korzystnie wpływa na trawienie).
  • Czarny kardamon – jest nieco większy niż kardamon zielony i ma bardziej intensywny aromat. Pasuje szczególnie do potraw mięsnych. Dobrze komponuje się z innymi przyprawami, które przełamują jego intensywność słodkim lub kwaśnym smakiem. Najlepszy aromat uzyskuje się dzięki dodaniu czarnego kardamonu do potrawy na samym początku jej gotowania.

Przeciwwskazania do stosowania kardamonu

Jak każdy inny składnik, kardamon może wywoływać reakcje niepożądane. Spożywany w zbyt dużej ilości działa przeczyszczająco. Przyprawy powinny unikać też osoby z zaawansowanymi chorobami żołądka lub podatne na alergie. Kardamon w ciąży może być stosowany, ale w ograniczonych ilościach.

Zobacz także:

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

Źródło zdjęcia głównego: Fot. Joe Alfano EyeEm / Getty Images

Pozostałe wiadomości