Zacznijmy od źródła, czyli od etymologii. Wyrażenie savoir vivre pochodzi z języka francuskiego (savoir - wiedzieć, vivre - żyć) i w wolnym tłumaczeniu oznacza - "znajomość życia". Hasło to określa znajomość zwyczajów, norm towarzyskich i reguł grzecznościowych, które obowiązują w danym kręgu kulturowym. Dobre wychowanie pozwoli Ci podnieść swoją pozycję społeczną.
Dzień Savoir-Vivre
3 czerwca obchodzony jest Dzień Savoir Vivre'u. Pierwsze obchody miały miejsce w 2016 roku i miały na celu propagowanie grzeczności obyczajowej, jako elementu kultury społecznej. Dzień ten ustanowiony został z inicjatywy Akademii Montemarco w dzień przed rocznicą pierwszych wolnych wyborów w Polsce, w 1989 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zasady savoir-vivre
Savoir-vivre - podstawowe zasady dobrego wychowania
Kultura osobista jest cechą, którą można w sobie wypracować, najpierw jednak musisz zdobyć niezbędną wiedzę. Dobre zachowanie pozwoli Ci zabłysnąć w wielu okolicznościach. Odpowiednie maniery pozwolą Ci też wyjść z niejednej społecznej opresji.
Kodeks dobrego zachowania
Zasady savoir-vivre dotyczą głównie kilku sfer naszego życia:
- nakrywania i podawania do stołu, a także spożywania posiłków i napojów,
- wyglądu, prezencji i ubioru (tzw. dress code),
- form towarzyskich, czyli zachowania na przyjęciach i spotkaniach w gronie znajomych,
- porozumiewania się (także komunikacji przez telefon czy za pośrednictwem Internetu),
- zachowania się w nadzwyczajnych sytuacjach.
Zasady savoir-vivre w czasie posiłku
Przy stole należy siedzieć, trzymając plecy blisko oparcia krzesła. Sylwetka powinna być wyprostowana. Na stole można trzymać dłonie, ale nie należy opierać o niego łokci. W czasie posiłku to łyżka lub widelec wędrują do ust - nie odwrotnie, nie należy zbliżać do nich głowy. Jeśli przy naszym talerzu znajduje się kilka zestawów sztućców, to oznacza, że służą one do kolejnych potraw. Zaczynamy od tych, które znajdują się najbliżej zewnętrznej strony. Gdy inny uczestnik posiłku poprosi cię np. o podanie soli czy chleba, to powinieneś dać go osobie, która siedzi tuż obok ciebie, a ona poda go dalej w kierunku osoby zainteresowanej - nie należy podawać niczego przez stół, osobie, która siedzi naprzeciwko ciebie. Pamiętajmy też, by nie mówić w czasie spożywania posiłków - przecież nikt nie chce zostać opluty resztkami jedzenia. Sygnał o zakończeniu uczty zawsze dają gospodarze.
Zasady etykiety - przywitanie
Gdy przedstawiamy sobie dwie osoby, to starszej osobie powinniśmy najpierw przedstawić młodszą, a komuś na wyższym stanowisku w pracy tę na niższym. W przypadku różnych płci - to kobiecie przedstawiamy mężczyznę.
Decyzję o podaniu komuś dłoni na powitanie podejmuje osoba o wyższej pozycji społecznej. W relacji szef-pracownik będzie to szef. W przypadku spotkania kobiety i mężczyzny - kobieta. Podobnie prezentuje się to w przypadku znaczącej różnicy wieku - rękę podaje osoba starsza. Odwrotnie postępujemy, kłaniając się. Ukłonić powinien się podwładny szefowi i osoba młodsza starszej.
Savoir-vivre na co dzień - dress code
Sposób ubierania się jest zależny od sytuacji. W życiu prywatnym możesz ubierać się tak, jak masz ochotę. Oczywiście należy też pamiętać o tym, że nasza wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka. Nie należy więc nosić strojów, które mogłyby kogoś urazić jak np. koszulki z obraźliwymi napisami. Strój powinien zasłaniać intymne części ciała - zbyt krótkie spodenki i ogromny dekolt mogą powodować niezadowolenie otoczenia.
Do pracy zawsze należy być ubranym schludnie i czysto. Najlepiej postawić na klasyczne i stonowane kolory - czerń, biel, granat, szarość. Kobiety powinny unikać zbyt mocnego, wieczorowego makijażu.
Dobre obyczaje - kwestia telefonu komórkowego
Telefon komórkowy jest z nami niemal bez przerwy, są jednak sytuacje, kiedy po prostu nie wypada go odebrać. Pamiętajmy, by zawsze wyciszać go w teatrze, kinie i operze. Podobnie postępujemy w restauracji - nie należy kłaść telefonu na stole i używać go w czasie posiłku. Gdy znajdujemy się w miejscu publicznym, np. w autobusie, nie powinniśmy prowadzić długich i głośnych rozmów, zwłaszcza na intymne tematy. Nie należy dzwonić do kogoś wcześniej niż o 8.00 rano i później niż o 21.00 wieczorem. Wyjątkiem są sytuacje kryzysowe lub gdy nasza rozmowa telefoniczna wyraźnie leży w interesie osoby, do której dzwonimy.
Savoir-vivre w wiadomościach e-mail
E-maile stały się jedną z podstawowych metod komunikacji. Warto więc wiedzieć, jak poprawnie je konstruować. Po pierwsze nie należy ich rozpoczynać od zwrotu: "Witam". Jeśli piszemy do osoby, której nie znamy, powinniśmy użyć formy "Szanowny Panie", "Szanowna Pani" lub po prostu "Dzień dobry". Gdy piszemy do znajomego, można sobie pozwolić na bardziej bezpośredni zwrot, np. "Droga Kasiu", "Aniu". Wiadomość raczej nie powinna zostać zakończona zwrotem "Pozdrawiam", chyba że piszemy do dobrego znajomego. Jeśli to wiadomość do osoby nam obcej, powinna być zakończona zwrotem oficjalnym, np. "Z poważaniem".
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Mucha czy krawat? Co wybrać na ślub, wesele i inne okazje?
- Savoir-Vivre w samolocie
- Wakacyjny Savoir-Vivre
- Uważa, że ściąganie butów w PKP to faux pas. Jej sposób na wietrzących stopy jest dość radykalny
- Chcesz kulturalnie wyprosić gości z imprezy? Ekspertka od etykiety tłumaczy, jak nie popełnić towarzyskiej gafy
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Liam Norris/Getty Images