Malvertising - nowe zjawisko, przed którym warto się chronić. "Jest niebezpieczne, zwłaszcza w wakacje"

Źródło: Dzień Dobry TVN
Malvertising - niebezpieczne reklamy
Malvertising - niebezpieczne reklamy
Czy technologia nas ogłupia?
Czy technologia nas ogłupia?
Technologie w służbie ekologii
Technologie w służbie ekologii
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Ciemne strony nowych technologii
Ciemne strony nowych technologii
10% młodych uważa, że jest w internetowym związku
10% młodych uważa, że jest w internetowym związku
Stworzyli prototyp kierownicy monitorującej tętno i saturację kierowcy
Stworzyli prototyp kierownicy monitorującej tętno i saturację kierowcy
Czy media społecznościowe mogą być pożyteczne w życiu dziecka?
Czy media społecznościowe mogą być pożyteczne w życiu dziecka?
Malvertising to zjawisko, które jest coraz częściej spotykane w Internecie. Na czym dokładnie polega? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedział ekspert ds. nowych technologii dr Maciej Kawecki.

Malvertising - na czym polega?

Malvertising to zbitka słów malicious (złowrogi, złośliwy) i advertising (reklama). - To jest zjawisko, które jest dla nas bardzo niebezpieczne (...), zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Dlatego mówimy o tym dzisiaj. Wchodzimy na określoną stronę internetową i widzimy reklamę, która informuje np. o ekstra pigułkach, które pomogą nam schudnąć albo o ekstra diecie, albo metodzie na zarobienie bardzo dużych pieniędzy. Wykorzystuje najczęściej nielegalnie wizerunek osób publicznych. Okazuje się, że klikamy w tego typu reklamę i ona albo już zawiera kod złośliwy, czyli sam fakt odznaczenia takiej reklamy jest dla nas niebezpieczny, albo odznaczamy taką reklamę i jesteśmy przeniesieni na stronę, która dopiero infekuje nasz komputer - wyjaśnił dr Maciej Kawecki w Dzień Dobry TVN.

Jak podkreślił ekspert, z roku na rok częstotliwość zjawiska wzrasta o kilkaset procent. Szkodliwe oprogramowanie, które ściągniemy na komputer, może spełniać kilka funkcji. Jedna z nich ma na celu kradzież danych logowania lub innych danych wrażliwych (keyloggera). Kolejna może wciągnąć użytkowników do botnetu spamowego. - Klikając w taką reklamę nasze kontakty, komunikacja jest podpinana pod sieć botów, która adresuje względem nas ogromną ilość niezamówionej informacji, czyli po prostu spamu - zaznaczył nasz gość.

Obok wymienionych funkcji możemy zainstalować fałszywą aplikację antywirusową oraz złośliwe pliki cookies.

Malvertising - jak się przed nim uchronić?

Zdaniem Macieja Kaweckiego są dwa sposoby: uważać na reklamy z clickbaitowym tytułem oraz aktualizować programy antywirusowe.

- Dam sobie rękę uciąć, że część z państwa ma programy antywirusowe. Jeżeli na komputerze pojawia nam się informacja o konieczności aktualizowania takiego oprogramowania, to klikamy opcję: "za 7 dni", "za 30 dni", czyli robimy wszystko, żeby nie aktualizować oprogramowania, bo to powoduje, że np. przez 5 minut nie możemy korzystać z komputera (...). Nie róbmy tego. Jeśli tylko możemy korzystać z aktualizacji oprogramowania, to róbmy to. Tego typu aktualizacje powodują, że złośliwe kody są w jakiś sposób wychwytywane - wyjaśnił nasz gość.

Dlaczego w wakacje jesteśmy szczególnie narażeni na malvertising? Odpowiedź na to pytanie poznasz w materiale wideo.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz też:

Autor: Dominika Czerniszewska

Źródło zdjęcia głównego: Jerzy Dudek/East News

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana