Meta usuwa miliony kont w popularnym komunikatorze. Były częścią "centrów oszustw"

Telefon komórkowy z ikonkami social mediów
Meta usuwa miliony kont z Whatsappa. Powód może niepokoić
Źródło: canart7/GettyImages
Oszustwa w sieci stają się coraz bardziej złożone i trudniejsze do wykrycia. WhatsApp - z powodu rosnącej liczby nadużyć - zdecydował się na radykalny krok, usuwając miliony podejrzanych kont. Meta, właściciel aplikacji, ostrzega: przestępcy coraz częściej działają na wielu platformach jednocześnie. W jaki sposób oszukują użytkowników?
Kluczowe fakty:
  • WhatsApp usunął kilka milionów kont powiązanych z globalnymi oszustwami internetowymi.
  • Meta wprowadza nowe funkcje zabezpieczające użytkowników przed próbami wyłudzeń.
  • Jak działają internetowi oszuści w social mediach?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

DD_20250623_Internet_napisy
Czy będziemy musieli weryfikować swój wiek w internecie? – napisy
Źródło: Dzień Dobry TVN

WhatsApp usuwa miliony kont

Meta poinformowała o usunięciu 6,8 miliona kont z Whatsappa. Były one powiązane z "globalnymi przestępczymi centrami oszustw". Miało to miejsce w ciągu pierwszego półrocza bieżącego roku i stanowiło część szerszej strategii firmy, mającej na celu przeciwdziałanie oszustwom internetowym.

Meta ogłosiła również wprowadzenie nowych narzędzi ochronnych w aplikacji, takich jak przegląd bezpieczeństwa wyświetlany w przypadku dodania użytkownika do grupy przez osobę spoza listy kontaktów, czy alerty testowe, które mają zniechęcać do pochopnych reakcji.

Jak działają cyberoszuści w social mediach?

Właściciel Facebooka, Instagrama i Whatsappa zwrócił również uwagę na to, że współczesne oszustwa stają się coraz bardziej powszechne i zaawansowane technologicznie. Często zaczynają się na jednej platformie i przenoszą na inne - od wiadomości SMS i aplikacji randkowych, po media społecznościowe i systemy płatności. Wiele z tych działań ma źródło w przestępczych centrach oszustw, gdzie ofiary zmuszane są do pracy przez zorganizowane grupy przestępcze.

W komunikacie prasowym firma podała przykład wykrytej przez siebie akcji, powiązanej z centrum oszustw w Kambodży, która wykorzystywała m.in. Facebooka, Instagrama, TikToka, Telegrama i nawet wiadomości generowane przez AI, takie jak ChatGPT, do promowania fałszywych inwestycji czy piramid finansowych.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości