Jak zmniejszyć stres na trzy tygodnie przed maturami? Psychoterapeutka przedstawiła kilka sposobów

Jak zmniejszyć stres na trzy tygodnie przed maturami? Psychoterapeutka przedstawiła kilka sposobów
Źródło: Dzień Dobry TVN
Nie stresuj się maturą
Nie stresuj się maturą
Najpierw natura, potem matura!
Najpierw natura, potem matura!
Małgorzata Ohme o maturalnym stresie
Małgorzata Ohme o maturalnym stresie
Jak poradzić sobie ze stresem przed maturą?
Jak poradzić sobie ze stresem przed maturą?
Maturalny stres
Maturalny stres
 Od 11 lat udowadniają, że nie ściągali na maturze
Od 11 lat udowadniają, że nie ściągali na maturze
Matura – stres nie tylko dla maturzystów
Matura – stres nie tylko dla maturzystów
Już za dzień matura - jak poradzić sobie ze stresem
Już za dzień matura - jak poradzić sobie ze stresem
Matury zaczynają się 7 maja, a to oznacza, że do egzaminu dojrzałości uczniowie przystąpią już za trzy tygodnie. Jak mogą zapanować nas stresem i wyciszyć emocje? Jak mogą im w tym pomóc rodzice? Co powinny robić, a czego unikać? O technikach relaksacyjnych mówiła w Dzień Dobry TVN mówiła psychoterapeutka Paulina Mierzejewska.
Matury 2024 - kiedy?

Według harmonogramu ustalonego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną (CKE), w 2024 roku matury rozpoczną się 7 maja i będą trwały przez prawie cały miesiąc. Egzaminy pisemne zostaną przeprowadzone od 7 do 24 maja, natomiast ustne - od 11 do 16 maja oraz od 20 do 25 maja.

Przygotowanie do matury to niełatwy czas dla uczniów i ich najbliższych, pełen emocji i nerwów.

- Trzeba pamiętać, że stres czasami jest nam potrzebny, bo dostarcza adrenaliny. To jest stres motywujący, napędzający, ale on trwa chwilę. Jeśli trwa dłużej, wydziela się dużo kortyzolu, to robi nam spustoszenie i krzywdę - podkreśliła psychoterapeutka Paulina Mierzejewska.

Jak rodzice mogą pomóc maturzyście?

Nie zadawajmy takich pytań: "czy już się nauczyłeś tego…" albo "o, stresujesz się…". Unikajmy zdań typu: "o matko, ja nie wiem, jak ty dasz radę", "Boże, przed tobą najtrudniejszy egzamin życia”, "jak ja się martwię". Jeżeli rodzice zaczną wychodzić z takimi komunikatami i sami będą w stresie, to udzieli się on reszcie domowników. Tym, którzy przygotowują się do matury, będzie jeszcze trudniej.

Przestrzeń do nauki ma sprzyjać skupieniu i uwadze. Jako rodzice pamiętajmy, żeby nie przeszkadzać, nie wchodzić do pokoju, nie zagadywać, żeby czas skupienia był wykorzystany.

Jeśli dziecko zacznie histeryzować, panikować, mówić, że nie da rady, nie pomoże odpowiedź: "nie, no co ty, daj spokój, na pewno sobie poradzisz". Okażmy zrozumienie i razem poszukajmy rozwiązania, co możemy zrobić - czy przeczytać opracowanie lektur czy przepytać z materiału. Pokażemy dziecku, że dużo już wie, a często mu się wydaje, że ma pustkę.

Ważne jest, aby uświadomić sobie, że matura to nie jest koniec świata. Oczywiście, chcemy napisać ją jak najlepiej, ale można ją poprawić, jak za pierwszym razem nie pójdzie.

- Maturę można poprawić, studia można zmienić. To nie jest tak, że jeżeli nam nie pójdzie na egzaminie, to świadczy to o nas, że ponieśliśmy życiową porażkę. Matura jest rzeczą ważną, tego nie umniejszamy, ale nie jest to coś, co mówi o nas, tylko o tym, jak nam poszedł ten konkretny egzamin - tłumaczyła gościni Dzień Dobry TVN.

Jak sobie radzić z przedmaturalnym stresem? 

Zdaniem psychoterapeutki, maturzysta powinien mieć czas, żeby się przewietrzyć, wyjść na spacer czy w fajne miejsce. Ważny jest poukładany rytm - odpowiednia ilość snu i aktywność fizyczna. Istotna jest też dieta - zdrowe przekąski oraz unikanie energetyków i innych rzeczy, które są zapychaczami i nie odżywiają mózgu.

Jak zapanować nas stresem - techniki relaksacyjne

  • włączenie ulubionej muzyki
    • spacer;
      • wizualizacje – wchodzić w świat wyobrażeń i historii, które są dla nas miłe, wyobrazić sobie bezpieczną przestrzeń;
        • techniki oddechowe - możemy wziąć gniotki do ściskania i ćwiczyć spokojny oddech - na raz wdech, na dwa wydech. To nam obniży poziom kortyzolu i adrenaliny, czyli wyrównamy poziom hormonu, który odpowiada za stres. Nasz mózg dostanie informację, że nic się nie dzieje;
          • ćwiczenia ruchowe - pomagają w wyrzuceniu napięcia.

            Jak mogą pomóc gumowy dinozaur i karty relaksacyjne? Zobaczysz to w materiale wideo.

            Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.

            Skocz do sklepu TVN!
            Skocz do sklepu TVN!

            Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

            Zobacz także:

            Autor: Luiza Bebłot

            Źródło zdjęcia głównego: iStockphoto/Getty Images

            podziel się:

            Pozostałe wiadomości

            Apokalipsa w galerii sztuki
            Materiał promocyjny

            Apokalipsa w galerii sztuki