"Jak zapewnić swojemu dziecku najlepszy start. Edukacja i rozwój zgodne z naturalnymi potrzebami przedszkolaka" to książka psycholog dziecięcej Anity Janeczek-Romanowskiej i uznanego eksperta od metod nauczania Mikołaja Marceli. Autorzy poruszają w niej wiele wątków nurtujących rodziców.
Czym jest dobry start dla dziecka?
Zdaniem naszego gościa, w życiu dziecka właściwie nie ma czegoś takiego jak "start" czy "meta". W zasadzie maluch uczy się od pierwszych dni swojego życia. Wielu rodziców myśli o jego wychowaniu w kategoriach inwestycji, a tak naprawdę jest to błędne myślenie.
- Rodzice myślą, że edukacja dziecka i jego rozwój to jest wyścig i trzeba jak najszybciej zacząć, żeby nie zostać z tyłu za peletonem (...). Raczej powinniśmy myśleć w kategoriach entuzjazmu, wspierania, zabawy, zapewnienia czasu - tłumaczy dr Mikołaj Marcela w Dzień Dobry TVN.
Jak wspierać rozwój i edukację dzieci?
Zdaniem naszego gościa, rodzice mogą stworzyć pewne warunki i możliwości, ale nie mogą zapewnić, że pociecha odniesie sukces i będzie szczęśliwa. Mogą mieć wyobrażenia na temat tego, kim chcieliby, aby dziecko w przyszłości było i co - według nich - byłoby dla niego dobre. To, czy tak będzie, zależy jednak od wielu czynników.
- Dzieci nie trzeba do niczego zachęcać, mają wiele entuzjazmu i są zainteresowane światem. To raczej my próbujemy przekierowywać ich zainteresowania i potrzeby. Chcielibyśmy dla nich jak najlepiej, ale niestety dobrymi intencjami piekło jest wybrukowane - zauważa ekspert. Jeśli chcemy, by dziecko rozwijało się i uczyło prawidłowo, musi być szczęśliwe.
- Już 5 czy 6 -latki są diagnozowane z depresją, ponieważ mają tak dużo obowiązków na głowie, że nie mają czasu na zabawę - zauważa dr Mikolaj Marcela.
Dlaczego ważna jest zabawa
Uczenie się poprzez zabawę jest naturalnym procesem edukacyjnym, często pomijanym przez szkołę czy przedszkole. Dlatego rodzice powinni pozwolić mu bawić się jak najwięcej.
- Zabawa to naturalny sposób uczenia się i rozwoju, ale też nawiązywania kontaktów, poznawania zasad funkcjonowania społeczeństwa. Z drugiej strony ma bardzo ważną rolę terapeutyczną - podkreśla ekspert.
Zabawa powinna być swobodna, nieustrukturyzowana i pozwalać rozwijać wyobraźnię pod wieloma względami. Dorośli najchętniej wybierają zabawki edukacyjne lub zmuszające do myślenia gry. Tymczasem świetną atrakcją dla dziecka jest po prostu blok rysunkowy i kredki.
Jak rozwijać potencjał dzieci bez kar i nagród?
Niestety, wychowanie w systemie kara – nagroda jest poniekąd tresurą , a nie wychowaniem. Nagradzamy to, co uznajemy za stosownie i karzemy to, co uznajemy za niestosowne. Problem jest taki, że te metody są mało skuteczne. Kary wymuszają posłuszeństwo, a nagrody - jak pokazują liczne eksperymenty i badania - nie zawsze się sprawdzają.
Nagrody mają sens, gdy chcemy zmotywować dziecko do wykonania jakiejś prostej czynności . Długofalowo przynoszą jednak skutek przeciwny do zamierzonego, bo sprawiają, że maluch nic nie będzie chciał robić z własnej potrzeby.
Przedszkolak a nowe technologie
Technologia sama w sobie nie jest zła, ale możemy ją używać dobrze albo źle. Dobrze jest, jeśli dziecko do ok. 2-3 lat ma mniejszy kontakt z urządzeniami, które mają ekrany.
Oczywiście, nie ma przeciwwskazań, aby dzieci korzystały z komputera, aby połączyć się np. z babcią. Ważne jest, aby rodzice nadzorowali ten proces i uczyli swoją pociechę korzystać z technologii.
Pamiętajmy, że dziecko nie słucha – dziecko obserwuje. Zatem chce robić to, co robią jego rodzice. Jeśli ci cały czas spędzają z telefonem czy tabletem w ręku, to naturalne jest, że ono też będzie uważało to za ważną część swojego życia.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl
Zobacz też:
Autor: Luiza Bebłot