Prawa konsumenta 2023
1 stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów, które wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Mają one chronić kupujących i ograniczyć nieuczciwe praktyki sprzedających. Jakie zmiany zostały wprowadzone?
- Podstawową zmianą jest walka z tymi niby promocjami, fałszywymi obniżkami. Jeśli wejdziemy do sklepu i widzimy napis "promocja" i masło mamy za np. 5,99 zł, to od 1 stycznia sprzedawca musi również małym druczkiem napisać, ile ono kosztowało w ciągu ostatnich 30 dni, jaka była jego najniższa cena - tłumaczyła dziennikarka Katarzyna Bosacka.
- Sprzedawcy stosują taki zabieg, że przed newralgicznymi momentami w roku np. Black Friday, wcześniej podnoszą ceny po to, żeby je potem obniżyć i wyjść, że tak powiem na swoje. Teraz Inspekcja Handlowa ma walczyć z takimi praktykami, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w Internecie - zaznaczyła.
Ważne zmiany w prawach konsumenta
Kolejna ważna zmiana dotyczy reklamacji towaru z drugiej ręki. Teraz będziemy mogli zgłosić niezgodność produktu z umową przez 2 lata od wydania towaru. Należy jednak pamiętać, że musimy zachować dowód zakupu, czyli paragon. - Jest to dobra zmiana dla konsumenta - podkreśliła dziennikarka.
- Jeśli w ciucholandzie kupiliśmy nieprzemakalny płaszcz, jak można było przeczytać na metce, a podczas pierwszego deszczu okazało się, że on przecieka jak sitko, możemy w ciągu 2 lat zareklamować go jako niezgodny po prostu z umową - tłumaczyła Katarzyna Bosacka.
Więcej zmian w prawach konsumenta poznasz w naszym materiale wideo.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz na platformie Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Zabrała córkę do sklepu. Mało brakowało, a wróciłaby do domu z innym dzieckiem. "To mogło się zdarzyć każdemu"
- Azjatycki sklep internetowy wycofuje się z Polski. Czy zamówienia trafią do klientów?
- Wyprzedaże: okazje, czy pułapki? "To od nas zależy, czy chcemy być łowcami, czy dać się złowić"
Autor: Aleksandra Matczuk
Źródło zdjęcia głównego: Ola Skowron/East News