Przełomom w terapii zaburzeń integracji sensorycznej

Jak pomagać dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Jakie są objawy zaburzeń integracji sensorycznej?
Jakie są objawy zaburzeń integracji sensorycznej?
Wpływ tańca na rozwój dziecka
Wpływ tańca na rozwój dziecka
Jak krzyk wpływa na rozwój dziecka?
Jak krzyk wpływa na rozwój dziecka?
Zabawa lalkami – jaki ma wpływ na rozwój dziecka?
Zabawa lalkami – jaki ma wpływ na rozwój dziecka?
Zabawki sensoryczne – rozwój poprzez zabawę
Zabawki sensoryczne – rozwój poprzez zabawę
Zaburzenia integracji sensorycznej diagnozuje się u coraz większej grupy dzieci w różnym wieku. Jeszcze do niedawna dostępne metody pozwalały wykryć nieprawidłowości głównie powyżej czwartego roku życia. W przypadku młodszych pociech było to bardzo trudne. Teraz to ma się zmienić. W Dzień Dobry TVN Marek Przyrowski, współtwórca nowej metody diagnozowania, oraz terapeutka Anna Sieradzka wyjaśnili, czym są zaburzenia sensoryczne, jak je rozpoznać i skutecznie nad nimi pracować.

Co to są zaburzenia integracji sensorycznej?

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą się objawiać na wiele sposób. Inaczej będą dawały o sobie znać u bardzo małych dzieci i inaczej u tych nieco starszych. W przypadku tych pierwszych mogą to być zaburzenia cyklu sen-czuwanie.

- Będą to zaburzenia takie, że dziecko będzie nam się wybudzało w nocy, nie będzie mogło zasnąć, będzie pobudzone. Wszelkie zabiegi pielęgnacyjne będą nastręczały nam trudności, jako rodzicom, czyli np. (dziecko) nie będzie się chciało smarować kremem, nie będzie chciało myć główki, [...] całego ciała - mówiła w Dzień Dobry TVN Anna Sieradzka, terapeutka integracji sensorycznej.

Starsze dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej będą się potykały. Dodatkowo mają trudności z utrzymaniem równowagi, koncentracji oraz skupieniem uwagi. Mogą mieć również trudności z nauką mówienia.

Jak zdiagnozować zaburzenia integracji sensorycznej?

- Zarówno w Polsce, jak i na świecie wszyscy korzystali z testów opracowany w Ameryce w ubiegłym wieku i były to testy dla dzieci powyżej czwartego roku życia. Nie było żadnego narzędzia do prowadzenia takiej rzetelnej diagnozy - mówił w Dzień Dobry TVN Marek Przyrowski, współtwórca metody diagnozowania. Tym samym rozpoznanie, czy dziecko ma zaburzenia, czy nie opierało się wyłącznie na osobistym doświadczeniu terapeuty.

Dopiero praktyka dr. Zbigniewa Przyrowskiego, ojca naszego rozmówcy, pozwoliły zgromadzić narzędzia, które ułatwiają stawianie diagnozy.

- Mój tata już w 1995 roku przygotował pierwszą wersję takiego kwestionariusza dla rodziców, który ułatwiał mu diagnozowanie. Mój tata diagnozuje od dobrych 30 lat. Ja razem z moim bratem raczej zajmujemy się przedsiębiorczą częścią tego zagadnienia. Zajęliśmy się technologią i tym, jak dostarczać tę pomoc do szerokiego odbiorcy - mówił Marek Przyrowski.

Trzeba podkreślić, że im wcześniej zaburzenia zostaną wykryte, tym większe są szanse na ich wyrównanie. Jak pomaga się dzieciom uporać się z tym problemem? Dowiecie się tego z dalszej części rozmowy.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości