Oblicza współczesnego macierzyństwa. "Jesteśmy urobione po pachy, wyczerpane, wypalone"

Matka Polka Wychodzi z Domu. O co chodzi w kampanii?
O czym marzy dziś mama?
Źródło: Dzień Dobry TVN
W Dzień Dobry TVN gościliśmy inicjatorkę i ambasadorki kampanii Matka Polka Wychodzi z Domu - Olgę Leonowicz, Annę Czartoryską-Niemczycką i Joannę Przetakiewicz-Rooijens. Na czym polega akcja, w której biorą udział? Czego życzą wszystkim kobietom w Dniu Matki? Sprawdźcie.

Matka Polka Wychodzi z Domu

Jak dowiadujemy się z badań, prowadzonych w ramach omawianej kampanii, aż 82% ankietowanych kobiet zajmuje się jednocześnie zarówno dziećmi, domem jak i pracuje zawodowo.

- Te wyniki badań są niestety zatrważające, muszę powiedzieć. Matka Polka jest potwornie zmęczona. W ankiecie pojawiły się stwierdzenia, że Matka Polka, bycie matką, macierzyństwo w Polsce kojarzy się z męczeństwem i cierpieniem - mówiła w naszym studiu Olga Leonowicz.

Co więcej, kobiety nie tylko w przeważającej większości przypadków odpowiadają za dzieci i dom, ale i opiekę nad rodzicami, teściami.

- W ankiecie było zostawione pole do pozostawienia komentarza. I komentarze były, jesteśmy urobione po pachy, jesteśmy wyczerpane, wypalone. Oczywiście były też pozytywne stwierdzenia, że jednak to macierzyństwo daje mnóstwo radości i spełnienia, ale bardzo wysokim kosztem. Zresztą badania europejskie pokazują, że ten koszt posiadania dziecka w Polsce dla matki w kontekście zawodowym jest znacznie wyższy niż w innych krajach Unii Europejskiej - mówiła Leonowicz.

Koszty macierzyństwa

Jak zwróciła uwagę Olga Leonowicz, szczególnie trudny dla młodych matek jest powrót na rynek pracy. - Często to jest w ogóle niemożliwe, żeby wrócić na to samo stanowisko - mówiła.

- Dużo utrudnienia w łączeniu różnych ról, bo myślę, że to co bardzo nam wybrzmiało w tym badaniu, to jest takie wołanie o uznanie wielowymiarowości kobiety, matki. Że kobiety nie chcą być już tylko matkami, tymi matkami Polkami, które są naprawdę dociążone wszelkimi obowiązkami. Tylko chcą też móc się realizować zawodowo, co nie oznacza zawsze bycia na najwyższych stanowiskach, ale regularnej, samodzielnej pracy, która przynosi pieniądze - dodała Olga Leonowicz.

Znaleźć czas dla siebie

Obecne w studiu panie zwracały uwagę na to jak ważne jest, aby matki mogły znajdować czas na odpoczynek.

- Chciałabym odczarować ten mit matki Polki. Bardzo ważne jest dla mnie o tym, żeby mówić o tym, że nawet mając dużo dzieci, tak jak ja mam czwórkę dzieci, można wykroić kawałek czasu dla siebie po to, żeby spełniać swoje pasje, żeby pracować zawodowo. Ale do tego jest potrzebny cały system. Ja ten system sobie stworzyłam sama. Przede wszystkim mam męża, który jest moim partnerem, który zajmuje się dziećmi, potrafi wszystko przy nich zrobić,  jest zaangażowany w sprawy ich zdrowia, w sprawy ich edukacji, zna ich przyjaciół. Mamy wspólną wizję tego, jak chcemy te dzieci wychować - mówiła Annęa Czartoryska-Niemczycka.

Więcej o kampanii dowiecie się z materiału wideo na górze strony.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na Player.pl.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości