Newsy

Wielka asteroida z zawrotną prędkością przeleci w pobliżu Ziemi. Czy jest niebezpieczna?

Newsy

Autor:
Diana
Ryściuk
Źródło:
PAP
Asteroida widziana z Ziemi

Długa na kilometr, skalista asteroida przeleci wkrótce w pobliżu naszej planety. Ze względu na swoje rozmiary i częste wizyty w pobliżu Ziemi została zaklasyfikowana jako "potencjalnie niebezpieczna". Czy mamy się jej obawiać?

Portal „ScienceAlert”, który informuje o badaniach naukowych i odkryciach uspokaja, że wizyta asteroidy, dwukrotnie większej niż nowojorski Empire State Building, będzie dla Ziemi i jej mieszkańców bezpieczna. Asteroida przeleci w odległości 1,93 mln km od Ziemi, czyli około 5,15 razy dalej niż dystans dzielący Ziemię i Księżyc. Obliczenia jej trajektorii wskazują, że nie ma ryzyka, aby w najbliższym czasie zderzyła się z naszą planetą. Będzie jednak widoczna dla astronomów amatorów.

Nauka

Ile można zapamiętać w 5 minut?
Ile można zapamiętać w 5 minut?Dzień Dobry TVN
wideo 2/4

Wielka asteroida przeleci w pobliżu Ziemi

- Najbliższe podejście będzie miało miejsce 18 stycznia o godzinie 16:51 (22:51 czasu polskiego). Znana jako asteroida (7482) 1994 PC1, ta kosmiczna skała została odkryta w 1994 roku przez astronoma Roberta McNaught'a w Obserwatorium Siding Spring w Australii – przypomniał „ScienceAlert”.

Jak dodał, do jej ostatniego bliskiego spotkania doszło 89 lat temu, 17 stycznia 1933 roku, przy nieco mniejszej, ale wciąż bezpiecznej, odległości 1,1 mln kilometrów. Kolejne zbliżenie nastąpi 18 stycznia 2105 roku, w podobnej odległości od Ziemi. Zgodnie z prognozami asteroida tej wielkości uderza w Ziemię tylko raz na około 600 tys. lat.

Asteroida typu S

Według „ScienceAlert” obecne zbliżenie pozwoli astronomom dowiedzieć się więcej o tej kamiennej asteroidzie typu S, która należy do grupy asteroid Apollo. Wyjaśnia, że są to najbardziej rozpowszechnione asteroidy, jakie znamy, i mają podobną długość orbity w stosunku do Ziemi. Asteroida (7482) 1994 PC1 okrąża słońce co rok i 7 miesięcy czasu ziemskiego, w odległości od 0,9 do 1,8 razy większej niż Ziemia.

- Asteroida będzie poruszać się z zawrotną prędkością około 19,56 kilometrów na sekundę w stosunku do Ziemi, co oznacza, że będzie wyglądać podobnie do gwiazdy. (…) Nie da się jej dostrzec gołym okiem lub przez lornetkę, ale będzie widoczna przez co najmniej 6-calowy teleskop – przewiduje cytowany przez „ScienceAlert” Eddie Irizarry z EarthSky.org.

Agencja kosmiczna NASA jest w trakcie realizacji misji DART (Double Asteroid Redirection Test). W listopadzie ub. r. wystrzeliła sondę w kierunku asteroidy Didymos, której zadaniem będzie sprawdzenie czy przez zderzenie będzie możliwe zepchnięcie jej z kursu, aby w razie zagrożenia ocalić Ziemię przed katastrofą.