Artykuł z cyklu ''Planuję długie życie'' strona główna
Planuję długie życie

Jak dbać o zdrowie, by cieszyć się długim życiem? 

Planuję długie życie

Jak dbać o zdrowie, by cieszyć się długim życiem? 

Średnia długość życia człowieka nieustannie się wydłuża, jednak nie każdy potrafi tak o siebie zadbać, by doczekać poznania swoich wnuków. Jak zagwarantować sobie długowieczność? Poniżej przedstawiamy proste sposoby, dzięki którym można znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe, a także poprawić własne zdrowie oraz samopoczucie.

Nie pal i unikaj dymu tytoniowego

Palenie tytoniu jest przyczyną wielu chorób oraz przedwczesnej śmierci. Najbardziej niebezpieczną formą używania tytoniu jest palenie papierosów. Połowa palaczy tytoniu umrze przedwcześnie (tj. przed 70 rokiem życia) z powodu chorób spowodowanych paleniem. Jest wiele różnych nowotworów, na które narażeni są palacze tytoniu, wśród których najczęstszy to rak płuca. Palenie tytoniu odpowiada za około 90% wszystkich przypadków raka płuca i zwiększa u palaczy ponad dwudziestokrotnie ryzyko zachorowania na tę chorobę. Paląc papierosy znacząco zwiększamy również ryzyko zachorowania na raka gardła, krtani, jamy ustnej, trzustki, pęcherza moczowego, wątroby, nerki, szyjki macicy oraz na białaczkę.

Nigdy nie jest za późno na rzucenie palenia. Badania dowodzą, że zaprzestanie palenia w każdym wieku przynosi korzyści zdrowotne. Jeśli to nastąpi przed 40 rokiem życia, ryzyko chorób spowodowanych paleniem tytoniu zmniejsza się o około 90%. Całkowite rzucenie palenia nawet w wieku 50 czy 60 lat może wydłużyć życie odpowiednio o 6 i 3 lata. Jeśli chcesz rzucić palenie, możesz skorzystać z profesjonalnej i bezpłatnej pomocy Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym działającej przy Narodowym Instytucie Onkologii w Warszawie. Poradnia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-21:00 oraz w sobotę w godzinach 9:00-15:00, nr telefonu 801-10-108 lub 22 211-80-15.

mat. prasowe 

Zachowuj prawidłową masę ciała

Znane jest powiedzenie ojca medycyny Hipokratesa, które kierował do swoich uczniów: "Niechaj wasze pożywienie będzie lekarstwem i lekarstwem waszym – pożywienie". Od wieków wiadomo bowiem, że należy jeść zdrowo - czyli jak? Otóż proporcje zrównoważonego jadłospisu przedstawia piramida zdrowego żywienia. Najwięcej warto spożywać produktów roślinnych, najmniej – słodyczy i tłustego mięsa. Pięć niewielkich posiłków w ciągu dnia powinno być tak skomponowanych, by przewagę miały produkty bogate w błonnik, czyli warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste oraz orzechy.

Utrzymuj regularną aktywność fizyczną

Nic nie potrafi zastąpić ruchu. Nie bez powodu mówi się "ruch to zdrowie" albo "w zdrowym ciele zdrowy duch". Według badań ludzie aktywni fizycznie są zdrowsi i żyją dłużej, w porównaniu do osób prowadzących siedzący tryb życia. Nie trzeba jednak uprawiać sportu wyczynowo - wystarczy do tego umiarkowana i regularna aktywność, jak choćby codzienne maszerowanie. Ćwiczenia powodują obniżenie poziomu cukru we krwi, regulują przemianę materii, obniżają ryzyko powstawania zaburzeń sercowo-naczyniowych oraz ciśnienie krwi, zapobiegają osteoporozie, a także wzmacniają system immunologiczny. Ponadto, regularne ćwiczenia chronią przed nowotworami, m.in.: rakiem jelita grubego, piersi i błony śluzowej macicy. 

Jedz zdrowo

Znane jest powiedzenie ojca medycyny Hipokratesa, które kierował do swoich uczniów: "Niechaj wasze pożywienie będzie lekarstwem i lekarstwem waszym – pożywienie". Od wieków wiadomo bowiem, że należy jeść zdrowo - czyli jak? Otóż proporcje zrównoważonego jadłospisu przedstawia piramida zdrowego żywienia. Jedz dużo produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych, warzyw i owoców, ogranicz spożycie wysokokalorycznych produktów spożywczych (o wysokiej zawartości cukru lub tłuszczu) i unikaj napojów słodzonych, unikaj przetworzonego mięsa; ogranicz spożycie mięsa czerwonego i żywności z dużą ilością soli. Produkty i potrawy, które wybieramy i spożywamy każdego dnia mogą mieć wpływ na nasze ryzyko zachorowania na raka nie tylko pośrednio, wpływając na naszą masę ciała, ale bezpośrednio poprzez składniki zawarte w pożywieniu. Badania naukowe wykazały, że osoby, których dieta bogata jest w owoce i warzywa oraz w produkty pełnoziarniste, a jednocześnie znajdują się w niej jedynie niewielkie ilości czerwonego czy przetworzonego mięsa i soli, mają niższe ryzyko zachorowania na raka. Ponadto prawidłowa dieta pomaga wydłużyć życie osób po diagnozie nowotworowej (raka piersi i raka jelita grubego).

Unikaj alkoholu

Abstynencja pomaga zapobiegać nowotworom. Picie alkoholu zwiększa ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, gardła, przełyku, krtani, wątroby, jelita grubego i piersi. Picie każdej, nawet niewielkiej ilości alkoholu zwiększa ryzyko zachorowania na raka. Nie ma bezpiecznej dla naszego zdrowia dawki alkoholu. Im więcej spożywa się alkoholu, tym większe ryzyko to ze sobą niesie, dlatego więc zalecane jest ograniczenie spożywania alkoholu, a najlepiej zachowanie abstynencji.

Unikaj nadmiernego narażenia na promienie słoneczne (promieniowanie ultrafioletowe - UV)

Częste narażenie organizmu na działanie promieniowania UV, bez względu na źródło jego pochodzenia, zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwory skóry, wśród nich na najbardziej agresywną ich postać – czerniaka. Pamiętaj, aby chronić swoje ciało przed promieniowaniem UV - ograniczaj przebywanie na otwartej przestrzeni w godzinach 10–16. Jeśli musisz przebywać na zewnątrz w godzinach największej aktywności słońca, stosuj się do zasady „obserwuj swój cień”, jeśli cień jest krótki, szukaj schronienia przed promieniami słonecznymi. Używaj okularów przeciwsłonecznych i odzieży chroniącej przed uv, np. z gęsto tkanych luźnych ubrań, kapeluszy z dużym rondem, stosuj kremy z filtrem uv, nakładaj je na skórę co dwie godziny, a także po pracy, pływaniu i ćwiczeniach na zewnątrz. Ponadto, w celu ochrony przed działaniem UV, Światowa Organizacja Zdrowia zaleca całkowite zrezygnowanie z korzystania z solariów. 

planuję długie życie

mat. prasowe 

Jeśli możesz – karm swoje dziecko piersią, unikaj hormonalnej terapii zastępczej (HTZ)

Karmienie piersią zmniejsza u matki ryzyko zachorowania na nowotwory, jeśli możesz, karm swoje dziecko piersią. Hormonalna terapia zastępcza (stosowana w celu łagodzenia objawów menopauzy) zwiększa ryzyko rozwoju niektórych nowotworów – ogranicz jej stosowanie. Karmienie piersią niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Bardzo ważne jest to, abyś karmiła swoje dziecko piersią, jeśli tylko masz taką możliwość. Istnieje wiele dowodów naukowych potwierdzających pozytywne efekty zdrowotne wynikające z karmienia piersią. Dotyczą one przede wszystkim zdrowia noworodka, ale także matki.

Zadbaj o szczepienia, które chronią przed nowotworami

Zadbaj o to, aby twoje dzieci poddano szczepieniom przeciwko: wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (dotyczy noworodków) oraz wirusowi brodawczaka ludzkiego – HPV (dotyczy chłopców i dziewcząt – mężczyźni są wektorami wirusa – przyczyniają się do jego rozprzestrzeniania). Szczepienia te chronią m.in. przed rakiem wątroby oraz rakiem szyjki macicy.

Pamiętaj o badaniach

Bierz udział w zorganizowanych programach badań przesiewowych w celu wczesnego wykrywania: raka piersi (u kobiet), raka szyjki macicy (u kobiet), raka jelita grubego (zalecenie dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet). Wykonaj odpowiednie badania:

  • Mammografia – raz na 2 lata dla kobiet w wieku 50-69 lat (jeśli lekarz nie zaleci inaczej)
  • Cytologia – raz na 3 lata dla kobiet w wieku 25-59 lat (jeśli lekarz nie zaleci inaczej)
  • Kolonoskopia – raz na około 10 lat, dla kobiet i mężczyzn w wieku 55-64 lata (jeśli lekarz nie zaleci inaczej)

Więcej dodatkowych informacji znajdziesz na stronie Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem www.12sposobownazdrowie.pl, a także na stronie kampanii Ministerstwa Zdrowia – Planuję długie życie – www.planujedlugiezycie.pl.

Artykuł jest częścią kampanii społecznej "Planuję długie życie" realizowanej w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020–2030, finansowanej ze środków Ministra Zdrowia.

Zobacz także:


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
80
10
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0