Najważniejsze jest zapamiętanie odpowiedniej kolejności operowania dźwignią hamulca ręcznego, pedałem gazu i sprzęgłem. Gdy już je opanujemy, pozostaje tylko nabranie odrobiny wprawy.
Najważniejszy moment ruszania pod górę
Do prawidłowego wykonania ruszenia na wzniesieniu używa się hamulca awaryjnego ( zwanego też ręcznym ). Mamy wrzucony pierwszy bieg, trzymamy zaciągnięty, ale odblokowany ręczny, dodajemy gazu i powoli zaczynamy zwalniać pedał sprzęgła, tak jak przy normalnym ruszaniu na płaskiej drodze. Następnie ostrożnie i powoli zwalniamy hamulec. Jeżeli wszystko zrobiliśmy, jak należy, auto powinno powoli ruszyć do przodu Manewr ruszania na ręcznym hamulcu warto sobie przećwiczyć.
Kolejność wykonywania czynności:
- zwolnij powoli pedał sprzęgła do momentu, aż poczujesz, że pojazd zaczyna ruszać,
- unieś dźwignie hamulca ręcznego, a następnie wciśnij zabezpieczenie hamulca kciukiem,
- opuść dźwignię hamulca awaryjnego do końca - samochód się nie stoczy, bo jest na uniesionym sprzęgle,
- dodaj trochę gazu i powoli unieś pedał sprzęgła, a samochód płynnie rusza na wzniesieniu. Zbyt szybkie puszczenie sprzęgła spowoduje natychmiastowe zgaśnięcie silnika.
Co zrobić, gdy nie można użyć hamulca ręcznego?
Aby płynnie ruszyć pod górkę nie używając hamulca ręcznego, trzeba przejechać kilka lub więcej metrów na tzw. półsprzęgle, co bardzo przyspiesza zużycie tarczy sprzęgłowej. Dlatego takie ruszanie można stosować wyjątkowo, nie traktując go jako stały element jazdy. Nie próbować ruszania pod górkę na ulicach i drogach z jadącymi po nich innymi pojazdami. W przypadku niepowodzenia cofające auto może uszkodzić stojące za nim pojazdy.
Ruszanie pod górkę bez ręcznego hamulca z butami o podwyższonym lub wysokim obcasie jest w praktyce niemożliwe, jeżeli kierowca nie potrafi błyskawicznie przenieść prawej nogi z hamulca na pedał gazu przy równoczesnym wolnym puszczaniu pedału sprzęgła. To bardzo trudna do opanowania sztuka.
Jak działa HHC – Hill Hold Control?
Hill Hold Control w skrócie HHC to system zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas podjeżdżania na wzniesienie oraz zjeżdżania ze wzniesienia. System działa razem z układem hamulcowym. W chwili wykrycia, że pojazd znajduje się na pochyłości, system utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym aż do wciśnięcia przez kierowcę pedału gazu.
Zadaniem Hill Holdera jest zapewnić kierowcy czas na przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał gazu. Jego działanie polega na zaciśnięciu elementów roboczych (tarcza - klocek, bęben - szczęka) hamulców, najczęściej tych, które współpracują z hamulcem postojowym. Dzięki temu mamy ok. 3 sekund, gdy auto stoi w miejscu, więc można spokojnie i płynnie ruszyć z miejsca.
W niektórych autach informacji o konieczności aktywacji asystenta ruszania pod górę dostarczają czujnik wciśnięcia pedału sprzęgła i hamulca, możliwa jest też elektroniczna analiza, czy moment obrotowy silnika jest wystarczający do podjazdu, a bardziej zaawansowane systemy sprawdzają też prędkość i kierunek obracania się kół, aktualną masę pojazdu wraz z pasażerami i bagażem i dokładny kąt wzniesienia.
fot. Skoda
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN