Rozpoczęliście treningi z Anią Lewandowską? Sprawdźcie, jak dobrać do nich jadłospis

389A0489 (2)
Źródło: Dzień Dobry TVN
Jaką wybrać dietę, gdy zaczynamy treningi?
Jaką wybrać dietę, gdy zaczynamy treningi?
Wyzwanie Anny Lewandowskiej i DDTVN: Pielęgnacja
Wyzwanie Anny Lewandowskiej i DDTVN: Pielęgnacja
Trening Anny Lewandowskiej, część 3
Trening Anny Lewandowskiej, część 3
Noworoczne wyzwanie z Anną Lewandowską – brzuchy
Noworoczne wyzwanie z Anną Lewandowską – brzuchy
Trening Anny Lewandowskiej, część 1
Trening Anny Lewandowskiej, część 1
Noworoczne wyzwanie Dzień Dobry TV i Ani Lewandowskiej - część 2
Noworoczne wyzwanie Dzień Dobry TV i Ani Lewandowskiej - część 2
Ćwiczymy z Anią Lewandowską
Ćwiczymy z Anią Lewandowską
Wyzwanie Anny Lewandowskiej i DDTVN: dieta
Wyzwanie Anny Lewandowskiej i DDTVN: dieta
Podejmij wyzwanie z Anią Lewandowską i DDTVN
Podejmij wyzwanie z Anią Lewandowską i DDTVN
Pani Kamila dołączyła do wyzwania
Pani Kamila dołączyła do wyzwania
Anna Lewandowska i DDTVN łączą siły!
Anna Lewandowska i DDTVN łączą siły!
Noworoczne wyzwanie DDTVN i Ani Lewandowskiej
Noworoczne wyzwanie DDTVN i Ani Lewandowskiej
Kiedy postanowimy, że zaczniemy ćwiczyć, pojawią się jeszcze dwa pytania: jak zmienić swoje niewłaściwe nawyki żywieniowe, czyli nieregularne jedzenie, sięganie po słodycze i słone przekąski w ciągu dnia czy ciężkostrawne dania tuż przed zaśnięciem oraz jak dietę dostosować do treningów. Zapytaliśmy o to w Dzień Dobry TVN dietetyka Łukasza Sieńczewskiego.

"Healthy&Active" - jak dobrać jadłospis do treningów?

Decyzja o rozpoczęciu zdrowego stylu życia wydaje się być jedną z bardziej przełomowych. Nowe nawyki warto jednak wprowadzać powoli. - Początki są najtrudniejsze. Jeśli chcemy zacząć, to bez wątpienia musimy mieć jakiś plan - zaznaczył Łukasz Sieńczewski. Jak wskazał, ogromna część osób, które zaczynają trening i chcą jeść inaczej, pragną zmienić wszystko i do tego natychmiast, a to błąd. Jeśli popełnialiśmy szereg zaniedbań, powinniśmy wprowadzać zmiany stopniowo. Ważne, żeby postanowienia, które robimy były realne, w przeciwnym razie brak efektów szybko nas zniechęci do dalszej pracy. Od czego powinniśmy zacząć?

Oto 5 nawyków, które warto wprowadzić do swojej codziennej rutyny już dziś:

  1. Herbata bez cukru: większość z nas kocha słodki smak, stąd ciężko się od niego odzwyczaić. Nie należy więc odstawiać cukru raptownie. Jeśli wsypujemy do napoju 3 łyżeczki, to pierwszym krokiem może być słodzenie jedną łyżeczką i obserwowanie, czy sobie z tym radzimy. Po jakimś czasie odstawiamy cukier całkowicie.
    1. Obowiązkowe śniadania: bardzo wiele osób zapomina lub świadomie rezygnuje ze śniadania, a to błąd. Rano organizm potrzebuje składników odżywczych. Jeśli nie dostanie paliwa, to jest ogromne prawdopodobieństwo, że przez resztę dnia nasze wybory żywieniowe będą złe.
      1. Przykładowe jadłospisy: warto zaopatrzyć się w przykładowy jadłospis np. na tydzień, żeby nauczyć się, czego nasz organizm potrzebuje. Potem można go modyfikować w zależności od tego, co nam odpowiada.
        1. Baza zakupowa: warto zorientować się, gdzie kupimy potrzebne składniki do dań znajdujących się w jadłospisie. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której połowy składników nie znajdziemy w sklepie osiedlowym i zastąpimy je byle czym.
          1. Regularne posiłki: nie muszą być one zjadane w tym samym czasie wyliczonym co do minuty, ale mniej więcej o stałej porze, żeby organizm wiedział czego się spodziewać. Dzięki temu sprawniej działa.

            Jak ułożyć jadłospis okołotreningowy? Pełen, lekkostrawny posiłek powinniśmy zjeść około 2 godzin przed posiłkiem. Ważne, żeby był dobrze zbilansowany w białka, węglowodany i tłuszcze, ale jednocześnie nie obciążał układu pokarmowego. Równie ważne jest to, co i kiedy jemy po zakończeniu ćwiczeń. - Możemy zaznaczyć, że nie trzeba biec do szatni w pierwszych 5 minutach i pić shake'a proteinowego. Jeśli ćwiczymy amatorsko, to kończymy trening, wracamy do domu i jemy pełen posiłek. - zaznaczył nasz ekspert.

            Piotr Gzubicki podjął wyzwanie Dzień Dobry TVN i Anny Lewandowskiej

            Wśród osób, które razem z Anią Lewandowską i Dzień Dobry TVN zdecydowały się ćwiczyć jest też Piotr Gzubicki, dla którego nie jest to pierwsze wyzwanie, w którym uczestniczy. Na czym szczególnie zależy mu tym razem? - Przede wszystkim na redukcji tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha - dodał.

            Dołącz do noworocznego wyzwania z Anną Lewandowską i Dzień Dobry TVN! Pokaż nam jak ćwiczysz i wprowadzasz zdrowe nawyki, wrzucając na swoje media społecznościowe filmiki lub zdjęcia z hasztagiem #pogodnitvn. Być może to Ciebie odwiedzimy z kamerą!

            Czat zakończony Czat odbył się 10 stycznia 2023, godz. 09:26 Czy woda z cytryna na czczo ma dobre działanie na metabolizm?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Woda z cytryną może być dobrym pomysłem. Natomiast nie wykazuje bezpośredniego działania wspomagającego metabolizm. Czy to mit ze nie mozna juz jesc po 18/19? Jeśli tak to jaka godzina bedzie prawidlowa na ostatni posiłek?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Tak. To mit. Za ostateczną porą spożywania posiłku uznaje się czas około 2-3 godzin przed snem. Czy post przerywany ( okna żywieniowe ) jest odpowiedni dla Kobiet w ciąży ? ( ciąża przebiega prawidłowo )

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Z założenia koncepcja ta nie jest dedykowana kobietom w ciąży i matkom karmiącym. W indywidulanych przypadkach po konsultacji z lekarzem prowadzącym można rozważyć wdrożenie delikatnej formy tej koncepcji. Jakie suplementy warto wprowadzić do diety dla lepszych efektow?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Suplementy diety należy dobrać do każdej osoby indywidualnie. Nie ma jednego uniwersalnego schematu. Co myślisz o diecie ketogenicznej? Czy warto?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Jest to dieta trudna do wdrożenia i wymagająca. W określonych przypadkach może przynosić korzyści. Natomiast jej zastosowanie powinno być poparte konsultacją dietetyczną. Dzien Dobry, jak sie maja do diety popularne posty np 16:8

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Jest to ciekawa i obiecująca koncepcja. Uważam, że warto spróbować. Czy białko proteinowe może w ramach posiłku po treningu spożywać mama karmiąca ? Jakie suplementy może brać przed i po treningu ?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Dobrej jakości odżywki białkowe mogą być stosowane przez matki karmiące jako uzupełnienie diety. Dobór suplementacji u matek karmiących powinien być poparty konsultacją dietetyczną. Czy cwiczenia do południa czy po południu są lepsze dla organizmu i spalania kalorii?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Nie ma to dużego znaczenia. Liczy się bilans dobowy. Warto pamiętać, że w przypadku niektórych osób trening wieczorny może wpływać negatywnie na jakość snu. Czy to prawda że ,białka roślinnego nie można łączyć z owocami?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych To mit. Owoce same w sobie także zawierają pewne ilości białka roślinnego właśnie, więc śmiało można to łączyć. Dzień dobry, jaką dietę albo jedzenie bym mogła jeść jeśli chcę przytyć ale mam też zespół jelita drażliwego? Nie mogę jeść ciężko strawnego jedzenia a jak nie da się jeść dużo rzeczy to trudno przytyć..

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Bez wątpienia należy zwiększyć wartość energetyczną diety. Sugeruję, aby zapoznała się Pani z dietą FODMAP. Jakie jedzenia można jeść przy jelicie drażliwym albo jaką dietę stosować jeśli chcę też przytyć?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Sugeruję, aby zapoznała się Pani z dietą FODMAP. Witam serdecznie biegam o 6 /7 rano 3 razy w tygodniu zawsze naczczo, trening trwa minimum godzinę jest on lekki i ciężki w zależności od obranego celu. Jak coś zjem przed treningiem mam zawsze zgagę i czuję dyskomfort,( cały bieg czuję co zjadłam)nawet jak zjem 3/4 godziny przed treningiem.

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych W takiej sytuacji mogą sprawdzić się wcześniej rozdrobnione produkty np. shake, a jeśli problem mimo tego nadal będzie występował, a celem treningów jest poprawa wydolności fizycznej to dobrym rozwiązaniem mogą być czyste węglowodany (tak zwana carbo). Ile czasu przed położeniem się spać, najlepiej nie jeść?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Za ostateczną porę spożywania posiłku uznaje się czas około 2-3 godzin przed snem. Czy jeść powinno się jeść po godzinie 18?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych 2-3 godzin przed snem nie powinno się już jeść. Jaki najlepiej zjeść posiłek po treningu spadającym w domu? Trening ok godz 18 jeśli ma to znaczenie.

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Posiłek powinien być elementem całego planu dietetycznego (jego wartość kaloryczna). Dostarczać powinien zarówno węglowodanów jak i białka jako najważniejszych elementów niezbędnych do optymalnej regeneracji po treningu. Co sądzisz o oleju kokosowym w diecie ?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Może być dodatkiem do racjonalnej diety. Nie powinien być podstawowym źródłem tłuszczu w diecie. Robię treningprzed samym snem - około 22/23 (tylko taką mam możliwość), potem szybki prysznic i kładę się spać. Nie chcę jeść bezpośrednio przed samym snem. Czy może to być szkodliwe dla zdrowia?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Jeżeli trening był wymagający to przed snem należy dostarczyć składników odżywczych dla prawidłowej regeneracji. W takiej sytuacji mogą sprawdzić się wcześniej rozdrobnione produkty np. shake. Czy spacer może zastąpić trening i czy to dobry sposób na zrzucenie wagi ? Ile można spalić podczas godzinnego spaceru ?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Spacer może zastąpić trening w początkowej fazie przygody z treningami. Później stanowi doskonały dodatek do coraz to intensywniejszych treningów. Godzina szybkiego treningu (6 km/h) to nawet koszt 300 kcal. Czy godzina o której jemy posiłek ma wpływ na masę ciała?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Nie ma dużego znaczenia. Liczy się bilans energetyczny całego dnia. Witam czy mogę prosić o podpowiedź pracuje ciężko po 12godzi i po pracy nie mam już ochoty na trening,trenuje obwodowo 4 razy w tygodniu ,a moje pytanie wstaje o3rano i wypijam creatyne po chwili kawę i lecę na trening ktury trwa około 40 minut i dopiero śniadanie i praca co by Pan podpowiedział na temat tego jedzenia przed trenigiem

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych W takiej sytuacji mogą sprawdzić się wcześniej rozdrobnione produkty np. shake jeśli celem treningu jest poprawa wydolności fizycznej/zwiększenie masy ciała. Jeśli obecny system się sprawdza i nie brakuje energii dla wykonania pełnego treningu to uważam, że nie ma potrzeby niczego zmieniać. Czy godzina spożywanego posiłku ma wpływ na masę ciała

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Nie. Liczy się bilans energetyczny całego dnia. Jakie są sposoby na zmniejszenie laknienia na slodycze?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Stopniowe ograniczanie ilości słodkich produktów w ciągu dnia to niestety jedyna skuteczna metoda. Witam czy to prawidłowe badania insuliny, po 75g glukozy: na czczo wynik 5,45, po godzinie 34,9, po 2 godzinach wynik 27,9. Pozdrawiam Magdalena Wojtysiak

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Pani Magdaleno, te wyniki wydają się być ok. Natomiast powinny być interpretowane wraz z poziomem glukozy we krwi i wywiadem zdrowotnym. W razie wątpliwości sugeruje Dzień dobry. Czy rozłożenie karoryki posiłków jedząc 3 posiłki dziennie ( 500kcal/800kcal/500kcal) będąc na redukcji czy to dobry podział czy lepiej 4 posiłki z mniejszą kaloryka? Pozdrawiam

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Uważam, że lepszym rozwiązaniem będzie jedzenie 4 posiłków. Pierwsze śniadanie 25-30%. Drugie śniadanie 10%. Obiad 40%. Kolacja 20-25%. Jak jeść kiedy sie pracuje na nocki. (4 nocki w tygodniu) , śpię za dnia 4 dni w tygodniu, tylko 3 dni tygodnia spie w nocy..... Uważam, że utrzymanie diety przy takim trybie pracy jest ciężkie, może Pan coś doradzić? Próbowałam odwrócić czasy: śniadanie wieczorem przed nocką, obiad na nocce..... Ale jak mam 3 dni wolne to musze sie przestawić spowrotem... I tak organizm szaleje....

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Wszystko da się zrobić. Warto spróbować, bo to przynosi duże korzyści w poprawie funkcjonowania organizmu. Jednak Pani sytuacja wymaga opracowania indywidualnej diety wraz z dietetykiem. Czy po treningu siłowym, który wykonuje w godzinach przedpołudniowych czyli po 1 posiłku, wystarczy zjeść posiłek ( 2 śniadanie około 200 kcal) , czy wtedy jednak wskazany jest posiłek o większej kaloryce ( obiad) ?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych To zależy od całościowego zapotrzebowania energetycznego organizmu i tego jak intensywny był trening. Uwielbiam spożywać jajka, jest to dla mnie najlepsze sniadanie. Czy codzienne spożywanie jajek nie zaszkodzi mojejmu zdrowiu? I ewentualnie jakie są limity tygodniowe ?

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Z mojej perspektywy 2-3 w tygodniu będzie ok. W przypadku dużego spożywania jajek warto kontrolować profil lipidowy organizmu. Nadczynność tarczycy, Graves Basedow narazie ustabilizowana bez leków, natomiast jest anemia. Co jeść, czego unikać, aby poprawić wyniki i zacząć odbudowywać mięśnie.

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych W przypadku anemii z niedoboru żelaza należy zwiększyć jego spożycie wraz z dietą, oraz skonsultować z lekarzem zasadność wprowadzenia suplementacji tego składnika. Jednocześnie warto regularnie badać parametry gospodarki żelazowej. Jeżeli chodzi o zwiększenie masy ciała w pierwszej kolejności należy zwiększyć wartość energetyczną diety, oraz zweryfikować czy w obecnej diecie nie brakuje białka. Czy jest jakaś skuteczna dieta przy Pcos i niedoczynnością tarczycy ? ;(

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Jest wiele diet, które przynoszą realne korzyści w przypadku obydwu tych jednostek chorobowych. Uważam, że warto spróbować i udać się do dietetyka. Witam. Obecnie karmię piersią, ale u mojego dziecka stwierdzono alergię na białko mleka krowiego. Z tego powodu zalecono mi wyeliminowanie nabiału z diety. Czy warto jeść roślinne zamienniki serów/jogurtów? Mam również niedobór żelaza, ale zauważyłam, że niektóre produkty bogate w wapń ‚przeszkadzają’ w procesie wchłaniania żelaza. Jak sobie z tym poradzić? Dziękuję

            Łukasz Sieńczewski, dietetyk, specjalista w dziedzinie diet eliminacyjno-rotacyjnych i sportowych Roślinne zamienniki mogą być dobrym pomysłem na urozmaicenie diety, natomiast bezpośrednio nie zastąpią produktów mlecznych w kontekście wartości odżywczej. Aby umożliwić optymalne wchłanianie zarówno wapnia jak i żelaza warto robić dłuższe przerwy między spożywaniem produktów w nie bogate. Jeśli pojawią się one w jednym posiłku to też nie oznacza, że zablokujemy całkowite wyłanianie obydwu z nich.

            Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz na platformie Player.pl.

            Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

            Zobacz także:

            Autor: Katarzyna Lackowska

            Źródło zdjęcia głównego: Ola Skowron/East News

            podziel się:

            Pozostałe wiadomości

            Jaką torbę materiałową wybrać na lato?
            Materiał promocyjny

            Jaką torbę materiałową wybrać na lato?

            Przepisy na aromatyczne marynaty do dań z grilla
            Materiał promocyjny

            Przepisy na aromatyczne marynaty do dań z grilla