- Dom to często największa życiowa inwestycja i bezpieczna przystań dla całej rodziny.
- W jednej chwili jednak może się okazać, że lata pracy i oszczędności znikają – na skutek pożaru, zalania czy innego nieszczęśliwego zdarzenia.
- Pomóc powinno tu odszkodowanie z ubezpieczenia. Niestety, dochodzenie należności może być długą drogą.
Stracili dom w pożarze
W studiu Dzień Dobry TVN Marta i Maciej Gdowikowie opowiedzieli widzom, co wydarzyło się przez ten rok. - Niestety sprawa wciąż nie jest rozwiązana, nadal nie wiemy, czy będziemy mieli za co wybudować na nowo ten dom - powiedziała Marta.
- Po pożarze dom był nie do zamieszkania. Ubezpieczyliśmy go na 700 tysięcy. Decyzja ubezpieczyciela była taka, że możemy wyremontować ten dom za bardzo niską kwotę, bo twierdzili, że możemy zrobić to za 130 tysięcy. Kwestia samego dachu to byłaby kwota w granicach 80-90 tysięcy. Od razu chcieliśmy się od tego odwołać, tylko trzeba było mieć argumenty - tłumaczył Maciej.
Walka o odszkodowanie wciąż trwa
Małżeństwo stworzyło swój wewnętrzny kosztorys - wyliczono kwotę ponad 700 tys. - Wysłaliśmy go na weryfikację i dostaliśmy odmowę. Powiedzieli nam, że ich ekspert mobilny na pewno rzetelnie ocenił stan budynku i według ich oceny w dalszym ciągu jest do wyremontowania - powiedział Maciej w Dzień Dobry TVN.
- Udało się już uzyskać 500 tysięcy, możemy już za to odbudować dom do stanu deweloperskiego - dodał.
Dlaczego zdaniem dyrektora Departamentu Edukacji i Komunikacji w Biurze Rzecznika Finansowego dochodzi do żmudnych i skomplikowanych sporów z ubezpieczycielami?
- Tu mamy sytuację, że trzy domy były uszkodzone, trzech ubezpieczycieli i zupełnie trzy inne podejścia. W takiej sytuacji polecamy, żeby w przypadku nieuznawania reklamacji kosztorysu zwrócić się do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego. My zapraszamy strony na posiedzenie i przechodzimy przez kosztorysy razem ze stronami albo strony uznają, że wezmą niezależnego biegłego i dostosują się do jego wytycznych - powiedział Marcin Jaworski.
- Jeżeli mamy taki problem, nie wiemy, co zrobić, można skorzystać z naszych telefonicznych porad, oni podpowiedzą, jak działać. Trzeba złożyć reklamację do ubezpieczyciela i jeśli on ją odrzuci, to jest podstawa, by zgłosić się do Rzecznika Finansowego - dodał ekspert.
Na co zwracać uwagę, przy wyborze ubezpieczenia? Zobacz więcej w materiale wideo.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz też na Player.pl.
Zobacz także:
- Odebrano mu rentę i ubezpieczenie, mimo że jest niepełnosprawny od urodzenia. "To dla mnie nie do pojęcia"
- Nie zaciągali kredytów, a okazało się, że je mają. "Kwota zobowiązań to 1,8 mln zł"
- Odziedziczyli kamienicę i żyją walącym się budynku. "W sypialni miałam minus 7"
Autor: Aleksandra Matczuk
Źródło zdjęcia głównego: Adam Burakowski/East News