Dlaczego dzieci powinny pisać ręcznie? Ekspertka wyjaśnia, jak wpływa to na rozwój mózgu

Magdalena Kordaszewska
Sprytne wsparcie dla małych rączek - napisy
Źródło: Dzień Dobry TVN
Pisanie odręczne to znacznie więcej niż tylko ładne litery w zeszycie – to trening dla mózgu, ciała i emocji dziecka. Magdalena Kordaszewska, ekspertka ds. akcesoriów i zabawek, pokazała w Dzień Dobry TVN, jak poprzez zabawę można rozwijać kluczowe kompetencje u najmłodszych.
Kluczowe fakty:
  • Pisanie ręczne angażuje wiele obszarów mózgu i wspiera rozwój dziecka.
  • Ćwiczenia manualne i sensoryczne poprawiają precyzję, koncentrację i pamięć mięśniową.
  • Postawa ciała, ergonomiczne miejsce pracy i odpowiednie akcesoria mają kluczowe znaczenie.

Odręczne pisanie a rozwój mózgu dziecka

Pisanie odręczne to coś znacznie więcej niż tylko sprawność manualna – to kompleksowa aktywność angażująca cały mózg dziecka. Jak wyjaśniła ekspertka, proces ten uruchamia koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową i pamięć mięśniową. W świecie ekranów i dotykowych interfejsów łatwo zapomnieć, że prawdziwa nauka zaczyna się od kartki i długopisu. Pisanie ręczne aktywizuje wiele obszarów mózgu, rozwija koncentrację, pamięć mięśniową i koordynację. To nie tylko sprawność dłoni, ale też świadomość całego ciała.

– Angażuje wiele obszarów mózgu. To nie jest tylko koncentracja oko–ręka, to nie jest tylko praca nadgarstka, ale to jest też jechanie po śladzie. Choć dzieci świetnie obsługują smartfony, to nie wystarcza dla prawidłowego rozwoju. Praca na klawiaturze to za mało. Dzieci muszą ćwiczyć również pisanie. Nie tylko kciuk Cały mózg jest w gotowości, aby w piękny sposób się wyrażać. mówiła w Dzień Dobry TVN ekspertka Magdalena Kordaszewska.

Zabawa, narzędzia i postawa – klucz do lepszego pisania

Skuteczna nauka pisania nie powinna opierać się wyłącznie na nudnych szlaczkach. Dużo lepiej działają masaże dłoni, zabawy plasteliną, kredki o różnych kształtach i narzędzia, które wymuszają prawidłowy chwyt. – Masaż dłoni i czucie tego wszystkiego jest bardzo ważne, bo to jest wszystko zapisywane w mózgu. Nie mniej istotna jest pozycja dziecka przy biurku. Nogi nie dyndają, tylko są płasko na podłodze. Mięśnie brzucha, mięśnie tułowia, ramię, przedramię, łokieć – to wszystko musi być utrzymane. Pisanie zaczyna się dużo wcześniej niż w szkolnym zeszycie – w piaskownicy, na torze równoważnym, podczas lepienia czy rysowania pod biurkiem. Kaligrafia zaczyna się na placu zabaw - tłumaczyła ekspertka.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości