Motoryzacja

Dlaczego dochodzi do ubytku płynu chłodniczego?

Motoryzacja

Autor:
Adrian
Adamczyk
Mechanik pochylający się nad otwartą maską samochodu.

Ubytek płynu chłodniczego jest dowodem nieszczelności całego układu chłodzenia. To awaria, której nie warto bagatelizować, gdyż w przeciwnym wypadku może się to zakończyć zatarciem silnika. Dowiedz się, jakie są najczęstsze powody utraty płynu i jak im zaradzić.

Z ubytkiem płynu chłodniczego zmagają się przeważnie właściciele starszych aut, lecz awaria może przytrafić się także posiadaczom nowszych pojazdów.

Jakie są przyczyny ubytku chłodniczego?

Ubytek płynu chłodniczego może powstać z kilku powodów, ale przeważnie jest wynikiem awarii układu chłodzenia. W wielu pojazdach bazuje na przewodach wykonanych z gumy, które po kilku latach się niszczą, twardnieją, a niekiedy pękają. Wymiana węży nie jest czynnością trudną i można ją wykonać nawet w spartańskich warunkach, lecz awaria może unieruchomić pojazd.

Motoryzacja

Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodoweDzień Dobry TVN
wideo 2/6

Niestety wyciek płynu chłodniczego może wynikać również z zaniedbania mechanika, np. tuż po zamontowaniu instalacji LPG. W aucie pojawiają się wówczas dodatkowe kable i jeżeli zostaną niepoprawnie zamontowane, może dojść do podgrzania reduktora i awarii układu chłodzenia.

Ubytek płynu chłodniczego wynika również z awarii chłodnicy. Wycieki pojawiają się w razie jej nieszczelności i przeważnie mają zielonkawy kolor. Chłodnica może zepsuć się także z powodu nieszczelności nagrzewnicy, co objawia się nieprzyjemnym zapachem i zamoczeniem dywaników w okolicy środkowej konsoli. Wycieki płynu chłodniczego mogą być też spowodowane awarią pompy wodnej. Jeżeli jej łożyska są uszkodzone, następuje zniszczenie uszczelniacza.

Jak poradzić sobie z ubytkiem płynu chłodniczego?

W pierwszej kolejności należy zdiagnozować, co jest powodem awarii. Jeżeli okaże się, że przyczyną jest np. uszkodzona chłodnica, najlepiej po prostu ją wymienić. Nową chłodnicę należy ponownie napełnić płynem i auto znów będzie nadawać się do jazdy. Niekiedy zniszczenie układu chłodniczego może być niewielkie, np. z powodu zardzewiałych opasek zaciskowych, które również wystarczy wymienić, aby pojazd był sprawny. Niewielkich pęknięć układu chłodniczego można się pozbyć poprzez dolanie do chłodnicy uszczelniacza, który zasklepi drobne pęknięcia.

W przypadku awarii podzespołów, takich jak pompa wodna, chłodnica czy przewody chłodnicze, warto je wymienić od razu, aby ubytki płynu chłodniczego i jego przyczyny nie powróciły.

Jak ubytek płynu chłodniczego wpływa na klimatyzację?

Ubytek płynu chłodniczego i klimatyzacja mają ze sobą niekiedy wiele wspólnego. Gdy chłodnica klimatyzacji zostanie uszkodzona i nastąpi wyciek, klimatyzacja zacznie działać mniej wydajnie. Wskazanie jednego powodu takiej awarii jest dość trudne, gdyż układ klimatyzacji może zepsuć się z różnych przyczyn. Aby dokładnie ustalić, co spowodowało wyciek, niezbędna będzie pomoc specjalisty dysponującego odpowiednimi urządzeniami. Wizyty tej można jednak uniknąć, wystarczy co jakiś czas wymieniać czynnik chłodniczy i olej do sprężarki. Ubytek płynu chłodniczego a klimatyzacja to szerokie zagadnienie. W większości przypadków utrata płynu wynika ze zużycia chłodnicy klimatyzacji. To tylko urządzenie mechaniczne, więc wszelkie awarie są poniekąd nieuniknione. Każdy, kto chce sprawdzić, czy układ chłodniczy jest szczelny, powinien zlecić to specjaliście. Cały zabieg jest dość skomplikowany i można go przeprowadzić jedynie w odpowiednich warunkach. Polega na wypuszczeniu czynnika chłodzącego oraz napełnieniu układu azotem pod ciśnieniem, który pozostaje tam przez kilka minut. W tym czasie specjalista ocenia, czy układ jest szczelny.

Co sygnalizuje duży ubytek płynu chłodniczego i jak sobie z nim poradzić?

Powodów nagłej utraty płynu jest dużo i może to być zarówno uderzenie w kamienia, jak i zużycie wszystkich elementów wchodzących w skład układu. Duży ubytek płynu chłodniczego często jest spowodowany korozją chłodnicy oraz zużyciem przewodów układu chłodniczego. Wąż chłodniczy może się również z jakiegoś powodu zerwać i powiększyć otwór zniszczonej chłodnicy. Duży ubytek płynu chłodniczego objawia się przegrzaniem silnika. Jednostka napędowa rozgrzewa się do wysokiej temperatury i kontynuowanie jazdy jest ryzykowne. Auto najlepiej zatrzymać, poczekać, aż ostygnie, a w tym czasie poszukać najbliższego mechanika. Warto pamiętać, aby w chwili wystąpienia awarii nie dotykać chłodnicy. W przeciwnym wypadku może dojść do groźnego poparzenia. Kiedy auto będzie już ostudzone, można spróbować okleić pęknięty wąż taśmą gumową, o ile się nie zerwał z mocowania. Można również przymocować go z powrotem przy użyciu metalowej opaski. Gdy nie ma się pewności, w którym miejscu powstał wyciek, do układu chłodniczego można wlać wodę, pod warunkiem, że nie będzie gorący. O dużym ubytku płynu chłodniczego powinna poinformować kontrolka, choć nie ma jej w każdym aucie. Drugim sygnałem jest wysoka wartość wskaźnika płynu chłodniczego i ciągle pracujący wentylator. 

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Silverstock/Getty Images

Pozostałe wiadomości