Diety i odchudzanie

Czerwona herbata – na odchudzanie i nie tylko. Właściwości, efekty i wady czerwonej herbaty

Diety i odchudzanie

Autor:
Adrian
Adamczyk
Herbata na wzmocnienie odporności jesienią i zimą

Czerwona herbata dostarcza naturalnych antyoksydantów oraz cennych minerałów: wapnia, fluoru, cynku. Związki w niej zawarte zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, poprawiają sprawność umysłową oraz działają lekko pobudzająco. Najlepsze właściwości odchudzające wykazuje czerwona herbata Pu-erh.

Czerwona herbata wykazuje liczne dobroczynne właściwości dla zdrowia. Jest szczególnie ceniona za działanie sprzyjające odchudzaniu i utrzymaniu właściwej masy ciała. Czerwona herbata stanowi dobre źródło przeciwutleniaczy, dzięki którym zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób nowotworowych.

Czerwona herbata – odmiany

Czerwona herbata jest niezwykle aromatycznym naparem o charakterystycznym korzennym smaku i zapachu. Na rynku dostępne są różne odmiany czerwonej herbaty: Pu-erh, Puszong i Oolong. Są one produkowane głównie w południowo-wschodnich Chinach i na Tajwanie. Czerwona herbata Pu-erh charakteryzuje się długim procesem fermentacji, po którym musi dojrzewać w specjalnych warunkach. Ma ciemnoczerwony kolor i jest najbardziej zalecaną odmianą herbaty czerwonej ze względu na wysoką zawartość mikroelementów. Czerwona herbata Puszong cechuje się krótkotrwałą fermentacją i ciemno-bordowym zabarwieniem naparu. Odmiana Oolong, a w spolszczonej wersji Ulong ma postać całych liści, z których otrzymuje się bursztynowy napar. Czerwona herbata rooibos pochodzi z Południowej Afryki i podobnie jak pozostałe gatunki herbat wykazuje liczne właściwości zdrowotne.

Zegar herbaciany - jakie ziółko rano, a jakie wieczorem?
Zegar herbaciany - jakie ziółko rano, a jakie wieczorem? Źródło: Dzień Dobry TVN

Czerwona herbata – właściwości

Właściwości czerwonej herbaty są znane i wykorzystywane już od wielu lat. Ten aromatyczny napar stanowi bogate źródło polifenoli roślinnych, zaliczanych do naturalnych przeciwutleniaczy. Związki te odpowiadają za neutralizowanie szkodliwego działania wolnych rodników tlenowych. Dzięki temu czerwona herbata zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Przeciwutleniacze zawarte w czerwonej herbacie zapobiegają również innym chorobom, m.in. nowotworom oraz przyczyniają się do opóźniania procesów starzenia się komórek organizmu.

Czerwona herbata ma korzystny wpływ na przewód pokarmowy, gdyż pobudza wydzielanie soków żołądkowych, a tym samym usprawnia procesy trawienne. Z tego powodu napar ten jest szczególnie zalecany przy przejedzeniu i po ciężkostrawnych posiłkach. Czerwona herbata ma także lekkie działanie pobudzające i prowadzi do poprawy pamięci, koncentracji oraz uwagi. Polifenole roślinne występujące w czerwonej herbacie mają właściwości przeciwwirusowe, antybakteryjne i przeciwzapalne, dlatego ten aromatyczny napój znajduje zastosowanie w profilaktyce infekcji górnych dróg oddechowych, przeziębień i grypy.

Czerwona herbata – efekty

Czerwona herbata działa moczopędnie, wspierając proces detoksykacji organizmu, czyli oczyszczania ustroju z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Regularne picie czerwonej herbaty sprzyja obniżeniu poziomu tzw. złego cholesterolu. Związek ten dostarczany organizmowi w nadmiarze odkłada się w ścianach tętnic wywołując miażdżycę. Czerwona herbata poza polifenolami dostarcza również cennych minerałów, to jest: manganu, wapnia, fluoru, cynku. Dzięki temu napar ten zapobiega próchnicy zębów oraz pomaga zachować gładką i zdrową cerę. Systematyczne picie czerwonej herbaty może doprowadzić do uregulowania ciśnienia tętniczego krwi oraz zwiększenia odporności organizmu na infekcje dróg oddechowych i stanów zapalnych jamy ustnej. Efekty czerwonej herbaty to również: usprawnienie procesów trawiennych oraz ochrona przed nowotworami i innymi schorzeniami cywilizacyjnymi.

Czerwona herbata a odchudzanie

Czerwona herbata znana jest z wielu prozdrowotnych właściwości, jednak szczególnie cenione jest jej działanie wspierające walkę ze zbędnymi kilogramami. Napój ten reguluje procesy trawienne, pobudza wydzielanie żółci oraz przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Czerwona herbata na odchudzanie to przede wszystkim odmiana Pu-erh, która skutecznie wspomaga zwalczanie nadwagi. Sam napój jednak nie jest w stanie doprowadzić do spadku masy ciała, ale powinien stanowić element wspierający proces odchudzania.

Czerwona herbata – jak parzyć?

Parzenie czerwonej herbaty jest banalnie proste. Torebkę z herbatą lub susz należy zalać gorącą wodą o temperaturze 90–96℃. Czerwonej herbaty nie zaleca się zalewać wrzątkiem, gdyż w ten sposób traci swoje korzystne dla zdrowia działanie. Zaparzanie napoju powinno trwać od 3 do 7 minut, aby czerwona herbata zyskała swoje walory smakowe. Z jednej porcji czerwonej herbaty liściastej możliwe jest przygotowanie nawet 2–3 naparów. Na rynku dostępna jest również czerwona herbata w kostkach. Herbacianą kostkę wystarczy wrzucić do filiżanki, zalać gorącą wodą i zaparzać przez około 5 minut.

Czerwona herbata – wady i skutki uboczne

Wady czerwonej herbaty wynikają przede wszystkim z właściwości moczopędnych naparu. Nadmierna ilość czerwonej herbaty w codziennej diecie może prowadzić do wypłukiwania z organizmu składników mineralnych, które są mu potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Utrata tych związków wiąże się z pojawieniem różnych dolegliwości, np. osłabienia, zmęczenia, rozdrażnienia oraz bolesnych skurczów mięśni.

Czerwona herbata może pojawić się w diecie kobiet w ciąży, jednak w umiarkowanych ilościach, gdyż dla kobiet ciężarnych utrata związków mineralnych jest bardziej niebezpieczna. Przeciwwskazaniem do picia dużych ilości czerwonej herbaty jest także: karmienie piersią i choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy.

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: fcafotodigital/gettyimages

Pozostałe wiadomości