Czym właściwie jest SCWEW?
Wyobraźmy sobie szkołę, w której nauczyciel nie zostaje sam z pytaniami i wyzwaniami, jakie niesie praca z klasą pełną różnorodnych uczniów. Pedagog może liczyć na pomoc specjalisty, który doradzi, jak dostosować metody nauczania, zaproponuje nowe narzędzia, a nawet udostępni sprzęt ułatwiający prowadzenie lekcji. Właśnie taką rolę pełni Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą.
SCWEW to zespół ekspertów, który działa przy szkołach, przedszkolach i placówkach specjalnych. Dzięki temu korzystają wszyscy: uczniowie, rodzice, nauczyciele i dyrektorzy.
- Spotykamy się z przedstawicielami placówek ogólnodostępnych, na podstawie diagnoz, które przeprowadzone są w szkołach, dostosowujemy do potrzeb palcówek, zajęcia specjalistyczne np. z logopedii, konsultacje eksperckie dla kadry kierowniczej. Poruszamy tematy problemów, z jakimi napotykają się dyrektorzy w codziennej pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, czyli autoagresja, przemoc, próby samobójcze czy depresja. Są również zajęcia z rodzicami. Próbujemy edukować rodziców jeżeli chodzi o niepełnosprawność ich dzieci, jak radzić sobie z tą niepełnosprawnością i jak pracować również z dzieckiem w domu - powiedział Marcin Kruk, dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej.
Praktyczna pomoc zamiast teorii
Największą zaletą SCWEW jest praktyczny charakter pomocy. Nauczyciele nie dostają "suchej" instrukcji, tylko realne wsparcie w codziennej pracy. m.in.:
- konsultacje eksperckie,
- szkolenia i warsztaty,
- lekcje pokazowe, superwizje,
- sieci współpracy.
Co więcej, centra prowadzą wypożyczalnie sprzętu specjalistycznego i technologii asystujących. To ogromne wsparcie dla szkół, które często nie mogłyby samodzielnie pozwolić sobie na taki zakup.
Pierwsze efekty już widać
Projekt SCWEW poprzedził pilotaż – w jego ramach powstały 23 centra w 13 województwach. Współpracowały one z ponad 150 szkołami i przedszkolami. Rezultaty? Nauczyciele najczęściej podkreślali, że wreszcie ktoś pomógł im w praktyczny sposób. Dzięki wsparciu ekspertów łatwiej było prowadzić zajęcia w klasach, gdzie są zarówno dzieci z niepełnosprawnościami, jak i uczniowie szczególnie uzdolnieni.
Szkoła dostępna dla wszystkich
Wielką wartością SCWEW jest zmiana myślenia o nauce. Edukacja włączająca zakłada, że każde dziecko – niezależnie od tempa nauki, niepełnosprawności czy indywidualnych potrzeb – powinno czuć się częścią grupy. W praktyce oznacza to szkołę otwartą, wspierającą, inkluzywną i różnorodną.
- Prowadziliśmy zajęcia takie modelowe, gdzie pokazywaliśmy nauczycielom w szkołach czy placówkach masowych, jak pracować w grupie, gdzie jest uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele też na bieżąco mogli zadawać nam pytania w jaki sposób jeszcze dostosować np. elementy podstawy programowej do tego, żeby te ich umiejętności były nabywane w taki najpełniejszy, najbardziej możliwy dla nich sposób - powiedziała psycholog Iwona Rudna.
Dzięki centrom dofinansowanym z Funduszy Europejskich, nauczyciele otrzymują ogromną pomoc. Mają dostęp do wiedzy i narzędzi, które pozwalają dostrzec potencjał każdego ucznia i rozwijać go w odpowiednim tempie. To z kolei daje poczucie bezpieczeństwa rodzicom, ponieważ mają świadomość, że ich dziecko nie zostanie pozostawione samo sobie.
Dlaczego to tak ważne?
Współczesna szkoła mierzy się z wieloma wyzwaniami – w jednej klasie mogą być dzieci wrażliwe, nadpobudliwe, z dysleksją, w spektrum autyzmu, ale także mali geniusze w jednej dziedzinie. Rolą szkoły jest stworzenie takiego środowiska, w którym każde z nich znajdzie dla siebie przestrzeń. SCWEW sprawia, że to nie tylko piękne hasło, ale rzeczywistość.
- W ramach projektu, co się cieszy ogromnym zainteresowaniem, będzie otwarta wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego na potrzeby szkół objętych wsparciem. Jest to 10 proc. wartości projektu europejskiego. Sprzęt zakupiony jest na potrzeby placówek ogólnodostępnych, które zostały objęte wsparciem dla nauczycieli. Przekazujemy ten sprzęt do szkół, również przeprowadzamy instruktarze, czyli jak posługiwać się tym sprzętem i do jakich dzieci powinien być on skierowany - wyjaśnił Marcin Kruk.
Nowa jakość w polskiej edukacji
Budowa sieci aż 285 centrów to krok milowy w stronę systemowej zmiany w edukacji. To dowód, że szkoła może być miejscem dostępnym dla każdego i przyjaznym. Nauczyciele przestają być osamotnieni, a dzieci, niezależnie od tego, jak się rozwijają, otrzymują równe szanse.
I choć projekt wpisuje się w ważne strategie rozwoju kraju, przede wszystkim odpowiada na potrzeby codzienności: uczniów, ich rodzin i nauczycieli. Bo dobra edukacja to nie przywilej, lecz prawo każdego dziecka.
- Dzięki szkoleniom, zajęciom otwartym, które były organizowane nauczyciele zrozumieli lepiej potrzeby uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, potrafią lepiej dostosować i zróżnicować metody pracy, aby dzieciaki mogły odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości - podsumowała Edyta Niziołek, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 w Skarżysku-Kamiennej.
Więcej o Funduszach Europejskich i możliwościach wsparcia dla projektów edukacyjnych - i nie tylko - znajdziesz na stronie funduszeeuropejskie.gov.pl.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz też na Player.pl.
Zobacz także:
- Kieleckie szkoły wprowadzają naukę zdalną. Wszystko za sprawą... niskich temperatur
- Nauczyciel Roku 2025 wybrany. Do kogo powędrowało wyróżnienie?
- Szkoła bez prac domowych. Jak to rozwiązanie ocenili nauczyciele?