Oszustwo na nadpłatę podatku PIT
Jak wynika z informacji podanych przesz Ministerstwo Finansów, podatnicy otrzymują wiadomości e-mail, w których oszuści informują o nadpłacie podatku PIT. Proszą też o potwierdzenie informacji identyfikacyjnych oraz numeru rachunku bankowego wskazanego do wypłaty. Okazuje się, że jest to próba wyłudzenia danych.
- Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nigdy nie powiadamiają w e-mailach o weryfikacji deklaracji PIT i stwierdzeniu nadpłaty do zwrotu. Przestrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów - czytamy w komunikacie.
Przestępcy zakładają także fałszywe strony internetowe, jak m.in.: "https://bezpieczny24.org/pl/e-US/". Resort finansów przedstawił przykład treści nieprawdziwego maila:
"Szanowni Państwo, Informujemy, że na podstawie przeprowadzonej weryfikacji deklaracji podatkowej PIT-37 za rok podatkowy 2023, dokonanej zgodnie z art. 75, 2 oraz art. 77, 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2023 poz. 1870 z pozn. zm.), stwierdzono nadpłatę podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwota nadpłaty została zakwalifikowana do zwrotu, jednak - zgodnie z procedurą bezpieczeństwa wprowadzoną w 2024 roku - konieczne jest uprzednie potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty. Aby przejść do weryfikacji danych, prosimy skorzystać z poniższego łącza prowadzącego do formularza systemu e-Urzad Skarbowy: https://bezpieczny24.org/pl/e-US/".
Całą treść wiadomości można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów.
Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że informacje o nadpłacie podatku można znaleźć w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) na stronie podatki.gov.pl, a także stacjonarnie w urzędzie skarbowym.
Co należy zrobić, gdy otrzymamy fałszywą wiadomość? Resort wskazał, jak trzeba postępować w takiej sytuacji.
- W przypadku, gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30. Zachęcamy również do korzystania z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa - czytamy w oświadczeniu.
Zobacz także:
- Urodziła nie swoje dziecko. "Jesteśmy załamani"
- W szkole pojawił się dym i konieczna była ewakuacja. "Ponad 300 stopni Celsjusza"
- "Mamo, widzę lepiej". Polscy okuliści zastosowali innowacyjną metodę leczenia zaćmy u dzieci
Autor: Justyna Piąsta
Źródło: gov.pl
Źródło zdjęcia głównego: Andrzej Rostek/Getty Images