Parkować można, ale ładować już nie. Z czym muszą mierzyć się właściciele elektryków?

Parkować można, ale ładować już nie. Z czym muszą mierzyć się właściciele elektryków?
Źródło: "Uwaga! TVN"
Parkować można, ale ładować już nie. Z czym muszą mierzyć się właściciele elektryków?
Parkować można, ale ładować już nie. Z czym muszą mierzyć się właściciele elektryków?
Uwaga! TVN: Najpierw spłonęło im mieszkanie, potem odebrano dzieci. "Pierwszy raz spotykam się z taką sytuacją"
Uwaga! TVN: Najpierw spłonęło im mieszkanie, potem odebrano dzieci. "Pierwszy raz spotykam się z taką sytuacją"
Uwaga! TVN. Był ratownikiem górniczym, odszedł z pracy w ramach protestu
Uwaga! TVN. Był ratownikiem górniczym, odszedł z pracy w ramach protestu
Uwaga! TVN: Mieszkańcy kontra wielki biznes śmieciowy
Uwaga! TVN: Mieszkańcy kontra wielki biznes śmieciowy
Uwaga! TVN: Sprawa skatowanego Kamila z Częstochowy.
Uwaga! TVN: Sprawa skatowanego Kamila z Częstochowy.
"Uwaga! TVN": Pracują wokół zamkniętej strefy Czarnobyla
"Uwaga! TVN": Pracują wokół zamkniętej strefy Czarnobyla
Uwaga! TVN: Wpłacili zaliczkę na dom i zostali z niczym
Uwaga! TVN: Wpłacili zaliczkę na dom i zostali z niczym
Uwaga! TVN: Pobity w szkole 13-latek na kilka dni trafił do szpitala
Uwaga! TVN: Pobity w szkole 13-latek na kilka dni trafił do szpitala
Uwaga! TVN: Wstrząsające nagrania z miejskiego żłobka
Uwaga! TVN: Wstrząsające nagrania z miejskiego żłobka
Uwaga! TVN: Latami żyła w osmalonej komórce bez wody i prądu
Uwaga! TVN: Latami żyła w osmalonej komórce bez wody i prądu
"Uwaga! TVN": Protest kierowców pracujących dla polskiej firmy
"Uwaga! TVN": Protest kierowców pracujących dla polskiej firmy
Uwaga! TVN. Czy po prawie 40 latach nie będą mieli gdzie mieszkać?
Uwaga! TVN. Czy po prawie 40 latach nie będą mieli gdzie mieszkać?
Uwaga! TVN. Gigantyczny rachunek za gaz dla małżeństwa emerytów z Piły
Uwaga! TVN. Gigantyczny rachunek za gaz dla małżeństwa emerytów z Piły
Uwaga! TVN. Uczniowie znieważali nauczycielkę i transmitowali to w sieci
Uwaga! TVN. Uczniowie znieważali nauczycielkę i transmitowali to w sieci
Uwaga! TVN. Plaga kradzieży katalizatorów
Uwaga! TVN. Plaga kradzieży katalizatorów
Uwaga! TVN. Walczy o kontakt z synem
Uwaga! TVN. Walczy o kontakt z synem
Uwaga! TVN. 16-letni Eryk skatowany przez rówieśników
Uwaga! TVN. 16-letni Eryk skatowany przez rówieśników
Uwaga TVN. Uczeń terroryzuje szkołę? "Dzieci chowają się pod ławki"
Uwaga TVN. Uczeń terroryzuje szkołę? "Dzieci chowają się pod ławki"
Uwaga! TVN: Tragedia w Choroszczy. Znaleziono ciała trojga dzieci i ich ojca
Uwaga! TVN: Tragedia w Choroszczy. Znaleziono ciała trojga dzieci i ich ojca
Uwaga! TVN: Matka Iwony Wieczorek: "Muszę wiedzieć, co się stało"
Uwaga! TVN: Matka Iwony Wieczorek: "Muszę wiedzieć, co się stało"
Uwaga! TVN: Tajemnicze zaginięcie matki i córki
Uwaga! TVN: Tajemnicze zaginięcie matki i córki
Uwaga! TVN. 14-latek odebrany matce zginął w ośrodku wychowawczym
Uwaga! TVN. 14-latek odebrany matce zginął w ośrodku wychowawczym
Uwaga! TVN: Ojczym skatował 8-letniego Kamila
Uwaga! TVN: Ojczym skatował 8-letniego Kamila
Uwaga! TVN. Kupił samochód na e-licytacji komorniczej i został z niczym
Uwaga! TVN. Kupił samochód na e-licytacji komorniczej i został z niczym
Uwaga! TVN: Kontrolerzy skarżą się na agresję gapowiczów
Uwaga! TVN: Kontrolerzy skarżą się na agresję gapowiczów
Uwaga! TVN: Mieszka z niepełnosprawną córką. Urzędnicy postanowili zlicytować pół jej domu
Uwaga! TVN: Mieszka z niepełnosprawną córką. Urzędnicy postanowili zlicytować pół jej domu
Uwaga! TVN. Pacjent zmarł po dwóch tygodniach od wypisu ze szpitala. Kto zawinił?
Uwaga! TVN. Pacjent zmarł po dwóch tygodniach od wypisu ze szpitala. Kto zawinił?
Uwaga! TVN: Tosia i Krzyś czekają, by ktoś ich pokochał
Uwaga! TVN: Tosia i Krzyś czekają, by ktoś ich pokochał
Uwaga! TVN: Śnieżna zima w Tatrach. "Lawina nie musi być wielka, żeby w niej zginąć"
Uwaga! TVN: Śnieżna zima w Tatrach. "Lawina nie musi być wielka, żeby w niej zginąć"
Uwaga! TVN Policja nakazała zostawić skradziony motor u złodzieja - ten wystawił go na sprzedaż
Uwaga! TVN Policja nakazała zostawić skradziony motor u złodzieja - ten wystawił go na sprzedaż
Uwaga! TVN: 13-latka wykorzystywana przez dorosłego mężczyznę?
Uwaga! TVN: 13-latka wykorzystywana przez dorosłego mężczyznę?
Uwaga TVN. Młody motocyklista zginął na prostym odcinku drogi
Uwaga TVN. Młody motocyklista zginął na prostym odcinku drogi
Uwaga! TVN: Kto da szansę małej Lidii? 2-latka czeka na kochających rodziców
Uwaga! TVN: Kto da szansę małej Lidii? 2-latka czeka na kochających rodziców
Uwaga! TVN. Rodzina zastępcza utrudnia matce kontakt z synem
Uwaga! TVN. Rodzina zastępcza utrudnia matce kontakt z synem
Uwaga! TVN: Został skazany za molestowanie, ale wyroki uchylono ze względów proceduralnych. I dalej zajmuje się z dziećmi
Uwaga! TVN: Został skazany za molestowanie, ale wyroki uchylono ze względów proceduralnych. I dalej zajmuje się z dziećmi
W bloku pana Tomasza można parkować samochód elektryczny w garażu podziemnym, ale nie można zainstalować ładowarki. Mężczyzna skierował do sądu pozew przeciwko wspólnocie mieszkaniowej. To pierwsza tego typu sprawa, ale podobnych może być coraz więcej.

Informacje o pożarach aut elektrycznych i trwających wiele godzin akcjach gaszenia takich pojazdów wzbudziły obawy wielu mieszkańców parkujących swoje samochody w garażach pod budynkami.

- Muszę powiedzieć, że jest taki strach. Wiele wspólnot mieszkaniowych, jeszcze zanim weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilości, nie chciało się zgodzić na ładowarki – mówi Mariusz Łubiński, prezes firmy zarządzającej nieruchomościami.

- Do dzisiaj część właścicieli podnosi argumenty, że to bardzo duże zagrożenie. I że pojazdy elektryczne palą się kilka godzin i straty mogą być bardzo duże – dodaje Łubiński.

Chciał założyć ładowarkę w garażu, zarządca odmówił

Pan Tomasz jeździ samochodem elektrycznym od dwóch lat. Decydując się na kupno nowego auta, zakładał, że baterię pojazdu będzie ładować w garażu podziemnym w budynku, w którym mieszka.

- Wszystko jest przygotowane do montażu, jedyne czego brakuje, to zgody zarządcy - mówi Tomasz Wiszniowski.

Zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności, posiadacz miejsca postojowego w garażu budynku, gdzie nie ma instalacji przeznaczonej do zasilania ładowarek samochodowych, musi uzyskać zgodę zarządcy nieruchomości na montaż punktu ładowania. W związku z tym, powinien zapłacić za ekspertyzę techniczną nowego przyłącza oraz za jego instalację.

Pan Tomasz spełnił wszystkie ustawowe wymogi i był gotowy wydać na instalację ładowarki ponad 20 tys. złotych. Jednak zarządca budynku uznał, że pozytywna opinia techniczna nie jest wystarczająca i zażądał od mężczyzny dodatkowej ekspertyzy za 6 tys. złotych

- W garażu jest system oddymiania, domagają się ode mnie, żebym opłacił symulację oddymiania garażu w przypadku pożaru pojazdu elektrycznego w trakcie ładowania, ponieważ nie wiedzą, czy obecny system oddymiania zadziała w odpowiedni sposób – tłumaczy mężczyzna.

Zarządca budynku, w którym mieszka pan Tomasz, nie wystąpił przed kamerą. Wyjaśnił, że budynek został zaprojektowany bez założenia parkowania i ładowania w garażu samochodów elektrycznych, a ich wprowadzenie do garażu i ładowanie w razie powstania pożaru ma istotny wpływ m.in. na zachowanie konstrukcji budynku oraz dynamikę rozprzestrzeniania się dymu i ognia. Według zarządcy, wykonana w sprawie ekspertyza nie uwzględnia zmiany funkcji garażu i uzgodnienia tej zmiany z rzeczoznawcą przeciwpożarowym.

- Zarząd dopuszcza parkowanie samochodów elektrycznych i hybrydowych, ale według nich ładowanie nie jest już dopuszczalne – dziwi się pan Tomasz.

- Auta elektryczne rzeczywiście mają trochę inną specyfikę, średni czas gaszenia, nie chodzi o całą akcję, a o gaszenie, to około 2 godziny – mówi bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej.

- Zarząd musi ocenić, czy takie urządzenie może stanąć w garażu. Oczywiście powinno to się odbywać na podstawie fachowych opinii. Z drugiej strony, trzeba zwracać uwagę na przepisy techniczno-budowalne i na to, jak zaprojektowano budynek. Wszystkie za i przeciw trzeba wyważyć – dodaje bryg. Karol Kierzkowski.

"Nie mieliśmy negatywnych zdarzeń z ładowarkami"

Prezes spółki, która zarządza setką nieruchomości w Warszawie, ma inne podejście do elektromobilności niż zarządca budynku pana Tomasza. Stacje ładowania zainstalowano w 20 ze 100 zarządzanych budynków. W jednym z apartamentowców, którego garaż ma 900 miejsc postojowych, zgodzono się na zainstalowanie 5 ładowarek.

- Na dzisiaj w naszych obiektach nie mieliśmy żadnych negatywnych zdarzeń, jeżeli chodzi o ładowanie pojazdów elektrycznych, aczkolwiek pełną odpowiedzialność za ewentualny pożar i skutki, ponosi ubezpieczyciel i właściciel takiego pojazdu. Wydając zgodę, bardzo wyraźnie o tym informujemy – mówi Mariusz Łubiński.

Pan Tomasz był zaskoczony, że w wybudowanym 2 lata temu bloku nie przewidziano stanowisk do parkowania aut elektrycznych. Ponieważ spełnił wszystkie wymogi ustawy o elektromobilności konieczne do zainstalowania ładowarki, skierował sprawę do sądu, by ten rozstrzygnął, czy zarządca słusznie domaga się od niego dodatkowych opinii.

- Chciałbym pod tym względem przetrzeć drogę. To będzie pierwszy taki wyrok czy orzeczenie sądu, na które w przeszłości ludzie będą mogli się powoływać – tłumaczy mężczyzna.

Gdzie ładować samochód elektryczny?

Różnica w koszcie ładowania samochodu prądem zasilanym z domowego gniazdka a szybką ładowarką komercyjną jest kolosalna. W domu za jedną kilowatogodzinę płacimy 80 groszy, a w na stacji szybkiego ładowania ponad 3 złote. Nic dziwnego, że użytkownicy aut elektrycznych szukają publicznych ładowarek przy centrach handlowych, sklepach, stacjach metra lub zajezdniach komunikacji miejskiej. 

Postanowiliśmy sami przekonać się, jak szybko można znaleźć darmową ładowarkę w Warszawie. Okazało się, że nie jest to proste, a darmowe wcześniej ładowanie aut w galeriach, jest już przeszłością.

- Jest tak, że właściciele elektryków lubią za darmo. Mam takie wrażenie, że zmienia się punkt widzenia, w momencie jak zaczyna się eksploatować takie auto – przyznaje Tomasz Sarnecki, użytkownik elektryka. I dodaje: - Elektryka ciężko przebić nawet bardzo ekonomicznym autem, pod warunkiem, że korzystamy z darmowego lub bardzo taniego ładowania.

Pan Tomasz pochodzi z Ciechanowa, pracuje jako instalator systemów fotowoltaicznych. Każdy dach i daszek na jego działce pokryty jest panelami. Tańszy prąd wykorzystuje do ładowania samochodu elektrycznego.

- Czy zdecydowałbym się na auto elektryczne bez paneli? Raczej nie. Dla mnie bardzo istotny jest aspekt ekonomiczny. Niemniej jednak, przekonałem się do tych samochodów - przyznaje.

- W pojeździe, który kupiłem, nic mnie nie rozczarowało. Byłem gotów na pewne niedogodności czy utrudnienia. Tak naprawdę głównym problemem obecnie jest zbyt mała ilość punktów ładowania. I przede wszystkim rozczarowało mnie to, jakie problemy potrafi robić zarządca budynku, w którym mieszkam, przy montażu stacji ładowania – mówi Tomasz Wiszniowski.

Nasze reportaże można oglądać także w serwisie vod.pl oraz na player.pl

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości