Zdrowe odżywianie

Ile kalorii ma arbuz? Czy popularny owoc możemy jeść zupełnie bez ograniczeń?

Zdrowe odżywianie

Autor:
Magdalena
Brzezińska
Źródło:
stronazdrowia.pl, zdrowie.wprost.pl
Kawałki arbuza na drewnianej desce.

Słodkie i soczyste owoce sezonowe to nie lada gratka dla wszystkich miłośników zdrowej diety. Latem dużą popularnością cieszą się zwłaszcza arbuzy, które stanowią bogate źródło przeciwutleniaczy, sprzyjają redukcji masy ciała, a przy okazji pozwalają orzeźwić się w upalne dni. Ile kalorii ma w sobie porcja tego cenionego przez dzieci i dorosłych przysmaku? Czy można spożywać go bez umiaru?

Arbuz - wartości odżywcze i zastosowanie w diecie

Arbuzy należą do rodziny roślin dyniowatych i wyróżniają się wyjątkowo apetycznym miąższem, jak również dużą zawartością wody. Nie dziwi zatem fakt, że często znajdują swoje miejsce na polskich stołach. W sezonie letnim można wykorzystywać je jako dodatek do napojów i deserów bądź traktować jako lekką przekąskę pomiędzy posiłkami.

Owoce

Jak wybrać najlepsze przetwory owocowe?
Jak wybrać najlepsze przetwory owocowe?
wideo 2/5

Popularne owoce kuszą nie tylko nieprzeciętnym smakiem, ale także szeregiem cennych właściwości. Ze względu na wysoką zawartość likopenu, uznawane są za naturalną receptę na spowolnienie procesów starzenia. Co więcej, zawierają duże ilości witaminy C, kwasu foliowego, a także cenionego w diecie błonnika pokarmowego. W miąższu arbuza występuje też beta-karoten, który korzystnie wpływa na wzrok i kondycję skóry. Jednocześnie popularny owoc stanowi bogate źródło obniżającego ciśnienie krwi potasu.

Arbuz - kaloryczność i indeks glikemiczny

Podstawowym składnikiem miąższu arbuza jest woda, co przekłada się na jego niską wartość energetyczną. 100 g owocu dostarcza około 35 kalorii, co stanowi nie lada zachętę dla miłośników diet odchudzających. W tym miejscu warto jednak podkreślić, że miąższ owocu nie jest kaloryczny, w przeciwieństwie do znajdujących się w jego wnętrzu pestek. Wypełniona nimi szklanka zawiera blisko 600 kalorii.

Indeks glikemiczny arbuza jest stosunkowo wysoki, wynosi 70-75 jednostek. Oznacza to, że osoby cierpiące na cukrzycę i zaburzenia gospodarki węglowodanowej powinny ograniczyć spożywanie tego specjału. W obliczu zdiagnozowanych schorzeń, najlepiej połączyć owoc z jogurtem naturalnym lub orzechami, które dodatkowo obniżą ładunek glikemiczny posiłku.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Magdalena Brzezińska

Źródło: stronazdrowia.pl, zdrowie.wprost.pl

Źródło zdjęcia głównego: HUIZENG HU/Getty Images

Pozostałe wiadomości