Psychologia

Jak wybrać terapeutę? Jest kilka ważnych zasad, o których niewiele osób wie

Psychologia

Autor:
Nastazja
Bloch
Jak znaleźć psychoterapeutę dla siebie?

Jesień to czas, kiedy nastroje pogarszają się, a my jeszcze bardziej potrzebujemy wsparcia. Jak się okazuje, coraz więcej Polaków korzysta z psychoterapii. Jak w morzu ofert wybrać terapeutę dla siebie? O co chodzi w psychoterapii, jakie są jej najważniejsze nurty i po czym poznać, że przynosi poprawę lub wręcz przeciwnie – czujemy się gorzej? O tym opowiedziała nam Marzena Mawricz, psycholog, terapeuta.

Czym jest psychoterapia i jakie powinna przynosić rezultaty?

Psychoterapia to poznawanie swoich zasobów, pogłębianie samoświadomości, odkrywanie nieświadomych pragnień, nauka rozpoznawania emocji i ich znaczenia dla automatycznych reakcji. To także rozpoznawanie wewnętrznych sprzeczności, kształtujących konflikty i trudności w relacji ze sobą i światem, przepracowanie traum i żałoby. Podczas psychoterapii pracuje się również nad zaburzeniami osobowości, ukształtowanymi pod wpływem traum, syndromu DDA w celu wprowadzania korektywnych zachowań i uwalniania sztywnych blokad emocjonalnych. Zdaniem psycholog Marzeny Mawricz, pozytywne rezultaty psychoterapii oznaczają dla pacjenta poprawę funkcjonowania, wyższy poziom zadowolenia, zmianę zachowań i lepszą regulację emocji oraz świadome realizowanie potrzeb. Dorosły staje się dojrzalszy emocjonalnie, a jego reakcje nie są tylko automatycznym impulsem płynącym z mechanizmów obronnych. Osoba taka ma wyższą samokontrolę i poczucie wpływu na własne życie. Lepiej kieruje potrzebami i swoimi relacjami.

Psychoterapia to jest bardzo bliskie, ciepłe, autentyczne spotkanie z terapeutą. To, co leczy, to ciepło i akceptacja, którą dostaje klient. Wszystko, co chce powiedzieć, może powiedzieć. Trzeba najpierw sprawdzić, czy rozumiemy się z terapeutą, czy czujemy się zrozumiani i czy czujemy gotowość do otwierania się. Większość osób przychodzi do terapeuty z lękiem przed krytyką i odrzuceniem 

Jak wybrać odpowiedniego terapeutę?

Kiedy znajdziemy w sobie potrzebę psychoterapii i zdecydujemy się na krok w przód, warto zastanowić się, gdzie szukać odpowiedniego terapeuty. - Dużo osób korzysta z poleceń, bo to jest bardziej wiarygodne. Warto też sprawdzić profil specjalisty w Internecie. Warto przeczytać, czy jest przygotowany do zawodu. W jakim nurcie pracuje i czy ten nurt jest nam bliski – powiedziała specjalistka. Przykładowo: przy zaburzeniach lękowych, depresji, fobii sprawdzi się terapia poznawczo-behawioralna, przy kryzysach tożsamościowych, sensu życia, żałobie - terapia egzystencjalna, przy zaburzeniach osobowości, zaburzeniach odżywiania - terapia psychodynamiczna, a przy kryzysach relacyjnych, konfliktach rodzinnych - terapia systemowa. Z chorobami uzależnień szukamy terapii uzależnień. Są wreszcie nurty eklektyczne czy integracyjne, które w pracy z pacjentem integrują te różne nurty w jeden spójny proces, dobierając najkorzystniejsze modele czy narzędzia. Poza tym warto sprawdzić, czy wybrany terapeuta ukończył trzy-, czteroletnie studia w kierunku psychoterapii, czy też jest dodatkowo psychologiem. Czy jest certyfikowanym terapeutą oraz, czy należy do rekomendowanego Towarzystwa Psychologicznego. Dodatkowym atutem będzie fakt, że ma doświadczenie kliniczne oraz pracował pod superwizją i czy swoją pracę superwizuje.

Próbuję kolejny raz, a terapeuta wciąż mi nie odpowiada

Kolejny raz udajesz się do specjalisty i czujesz, że to nie to? Nie bój się rozmawiać i przyznać do emocji. - Jeżeli któryś raz zmieniamy terapeutę i nam nie pasuje, to ja bym zachęcała pacjenta do omówienia tego z terapeutą. Być może jest jakiś wewnętrzny problem, który nam nie pasuje i przez to uciekamy i szukamy dalej. Kolejne pytanie dotyczy długości trwania terapii. Ile czasu potrzeba, aby osiągać cel? Specjalistka przyznała, że w dużej mierze zależy to od celów, na jakie umówią się pacjent z terapeutą oraz nurtu terapeutycznego. Są terapie krótkoterminowe (Gestalt, humanistyczno-egzystencjalne, czy behawioralne), które trwają ok. 1, 5 roku i długoterminowe (psychoanaliza, psychodynamiczne) trwające nawet 3-7 lat.

Zobacz także:

Autor:Nastazja Bloch

Źródło zdjęcia głównego: Paweł Wodzyński/EastNews

Pozostałe wiadomości