- Dlaczego niemieckie marki samochodów są wyjątkowe?
- Co warto wiedzieć o niemieckich markach samochodów i ich logach?
- Co jest wyjątkowego w amerykańskich markach samochodów?
- Jakie są inne znane samochody osobowe europejskich marek?
Zobacz też:
Rejestrujemy samochód – potrzebne dokumenty i formalności
Markami aut interesują się zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Dla niektórych z nich to, jakim samochodem się poruszają na co dzień, jest niezwykle ważne.
Dlaczego niemieckie marki samochodów są wyjątkowe?
Niemieckie marki samochodów od lat są uznawane przez miłośników motoryzacji za dzieła sztuki. Niemcy znają się na motoryzacji jak mało kto. Pierwszy samochód opatentował Karl Benz w 1886 roku. Po dziś dzień motoryzacja to dla Niemców niemalże część dziedzictwa narodowego, o czym świadczą np. muzea w Monachium czy Stuttgarcie. Tamtejsze marki aut , do których zaliczają się m.in. Mercedes, Volkswagen, BMW, Opel, Audi czy Porsche, cechuje wysoka precyzja wykonania i długowieczność.
Niemcy górują nad pozostałymi państwami nie tylko w jakości produkowanych pojazdów, ale też w tradycji wyścigowej. Pierwszymi pojazdami, które wprawiały w zachwyt miłośników sportowej rywalizacji, były „srebrne strzały” produkowane przez Mercedesa i Auto Union.
Niemalże każda marka samochodu pochodząca z Niemiec wpisała się w historię światowej motoryzacji. Obecnie wizerunek np. Mercedesa jest na tyle silny, że, nawet gdy wypuści na model auto odstające jakością od innych modeli, to i tak nie straci w oczach miłośników niemieckich marek samochodów.
Co warto wiedzieć o niemieckich markach samochodów i ich logach?
Loga wszystkich marek samochodów z Niemiec nie są przypadkowe. Każde z nich do czegoś nawiązuje. Emblemat BMW, którym jest biało-niebieska szachownica, to odwołanie do bawarskiej flagi. Dopiero po pewnym czasie zaczęto interpretować logo jako śmigło. Co ciekawe, emblemat nie wyglądał tak zawsze, gdyż początkowo znajdowała się na nim głowa konia, pozostałość po przerobionym logo firmy Rapp Motorenwerke.
Emblemat samochodów marki Opel pojawił się w 1937 roku. Okrąg, jak nietrudno się domyślić, to nawiązanie do pierwszej litery nazwy, a błyskawica nawiązuje do ciężarówki popularnej w czasach II wojny światowej. Jednak błyskawica i okrąg nie zawsze były głównymi składowymi tego loga. Początkowo wyglądem przypominało ono sterowiec.
Do najbardziej znanych emblematów aut bez wątpienia należy mercedesowska gwiazda. Pojawiła się w 1909 roku, choć wcześniej logiem marki był zwykły napis Mercedes. Podobno wspomnianą gwiazdę dorysował Gottlieb Daimler, założyciel firmy. Jego zdaniem miała być symbolem szczęścia, dobrobytu i innych błogosławieństw. Ponadto jej ramiona oznaczały specjalizacje firmy, czyli produkcję samolotów, łodzi i aut.
Co jest wyjątkowego w amerykańskich markach samochodów?
Marki samochodowe zza wielkiej wody znacznie różnią się od tych z Europy. Są duże, wygodne i wyposażone w ogromne jednostki napędowe. Ze Stanów Zjednoczonych eksportowane są m.in. Cadillaki, Chryslery/Dodge’e i Lincolny. Pojazdy są dość proste w naprawie, gdyż ich konstrukcja nie jest skomplikowana, bez względu na to, czy mówimy o pojazdach z silnikami benzynowymi, czy też diesla. Samochody marki np. Chrysler łatwo przystosowują się do LPG. Co więcej, są na tyle przestronne, że nie ma również problemu ze znalezieniem miejsca na butlę.
Pojazdy amerykańskie przeważnie wyposażone są również w automatyczne skrzynie biegów, które świetnie nadają się do jazdy w mieście. Mimo że zdaniem specjalistów nie sprawdzają się na długie podróże, to wciąż można spotkać tak wyposażone pojazdy jako auta typowo turystyczne. Tu jednak warto dodać, że wszelkie obiekcje co skrzyń dotyczyły głównie starszych modeli. Nowe skrzynie automatyczne są już odporniejsze, a poza tym nie podnoszą zużycia paliwa.
Amerykańskie marki samochodów i ich znaczki – co warto o nich wiedzieć?
Wszystkie marki aut , bez względu na to, gdzie są produkowane, mają swoje loga, które coś znaczą. Nie inaczej jest w przypadku aut amerykańskich, np. firmy Dodge/Chrysler. Powstała ona w 1900 roku, a jej emblematem była początkowo gwiazda składająca się z dwóch trójkątów. Charakterystyczny dla firmy baran zaczął być jej logiem dopiero trzydzieści dwa lata później, a obecnie jest nim krzyż.
Amerykańskie samochody marki Cadillac również mają logo, którego nie sposób pomylić z innym. Pierwszym emblematem był herb rodzinny założyciela firmy. Od nazwiska tego arystokraty wzięła się nazwa firmy, a logo początkowo miało ciekawe dodatki, np. koronę. Również samochody sportowe tej marki zawierają to logo. Obecnie ze znaczka usunięto koronę, gdyż projektanci chcieli, aby emblemat lepiej pasował do linii nadwozia sportowych samochodów marki Cadillac oraz innych modeli.
Jakie są inne znane samochody osobowe europejskich marek?
Oczywiście Cadillaci, Mercedesy, czy BMW to tylko niektóre z popularnych aut. W Europie dużą popularnością cieszą się samochody osobowe marek: Renault, Fiat, Citroen czy Skoda. Nie mniej popularne są różne auta japońskie, takie jak: Honda, Toyota, Nissan, Mazda czy Suzuki. Polakom podobają się różne marki samochodów, lecz można zauważyć, że szczególnie cenione są auta niemieckie i japońskie, choć tak naprawdę samochody wszystkich wymienionych marek mają wiele do zaoferowania.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Źródło zdjęcia głównego: Moment RF