Jak nie dać się nabrać na fałszywe promocje? "Oszuści znajdą się wszędzie"

Jak nie dać się nabrać na fałszywe promocje?
Końcówka letnich wyprzedaży - jak nie dać się oszukać?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Promocje, wyprzedaże i pozornie korzystne rabaty - pretekstów do zakupowych "okazji" jest wiele. Czy wszystkie są dobre dla konsumentów? O tym, jak nie dać się oszukać opowiedzieli goście Dzień Dobry TVN: Milena Wilkowska, mama dwóch synów i Bartosz Klimczuk z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Jak nie dać się nabrać na fałszywe promocje?

Końcówka wakacji i początek nowego roku szkolnego to okres, w którym wielu rodziców decyduje się na większe zakupy. Sklepy doskonale o tym wiedzą i przygotowują pozornie korzystne promocje dla swoich klientów. - Może nie zawsze to jest okazja, a po drugie - może też nie zawsze ja potrzebuję tej rzeczy, a tylko kusi mnie taka konieczność zastrzyku dopaminy, że jednak dokonuję jakiegoś zakupu - stwierdziła Milena Wilkowska.

Według Bartosza Klimczuka, choć nieprawdziwe promocje są wciąż aktualnym problemem, to zauważa wyraźną poprawę traktowania konsumentów, od kiedy w 2023 roku w życie weszła dyrektywa "Omnibus".

- Dyrektywa dała konsumentowi potężne narzędzie. Może on sprawdzić najniższą cenę sprzed 30 dni. [...] Nigdy wcześniej Polacy nie mogli i nie mieli żadnego narzędzia, które pozwoliłby im porównać ceny - tłumaczył gość programu.

Na co uważać podczas zakupów?

Milena Wilkowska przed dużymi zakupami najpierw sprawdza, czego dokładnie potrzebuje i co już ma w domu. Woli nabywać produkty w sieci niż stacjonarnie, bo wtedy może spokojnie się zastanowić.

- Jesteśmy skoncentrowani na tych wybranych rzeczach, które nam są faktycznie potrzebne - zaznaczyła mam dwóch pociech.

Sklepy doskonale wiedzą, jakie zagrywki marketingowe działają najlepiej. Wśród najpopularniejszych "sztuczek", na które najczęściej nabierają się klienci, są następujące przekonania:

  • Wszyscy mają, chce i ja!
  • Limitowana edycja!
  • Tajemnicza zawartość!
  • Jeśli wiele osób kupuje, to coś w tym musi być...
  • Influencerzy, którzy mają, noszą, promują.

Bartosz Klimczuk zauważył, że dużym problem są obecnie w sklepach nieczytelne zasady obowiązującej promocji. Czasem są opisane w tak skomplikowany sposób, że klienci się w tym gubią i ostatecznie - wcale nie zyskują.

- Oszuści znajdą się wszędzie. [...] Jest spora grupa osób, która jak widzi przekreślony procent, a jak widzi minus 90 procent, to już nie szuka żadnej innej informacji, tylko od razu produkt trafia do koszyka, bo to jest po prostu taka "okazja" - podsumował ekspert.

Nie oglądałeś Dzień Dobry Wakacje na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na Player.pl.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości